Renoverade lägenheten tidigare i år. Det bildades ränder efter tejpen från täckpappen som hantverkarna placerat i trapphuset. Nu kräver min BRF att jag åtgärdar detta då de inte gått bort med vanliga trappstädningen.
Jag förmodar att jag då kontaktar hantverkaren och ber dem ersätta detta (eventuellt via deras ansvarsförsäkring), alternativt ber dem själva åtgärda ränderna?
Vad som försvårar är att det inte bara är märken från mina täckpapp. Grannar till mig placerade ut täckpapp 3 veckor före min renovering från entrén in till hissen, därefter förlängde mina hantverkare bara med täckpapp uppför trappan till min lägenhet. Min renovering avslutades sen 3 veckor efter mina grannars, jag tog därför bort all täckpapp eftersom grannarnas fanns kvar. Märkena är likartade både från min och mina grannars täckpapp. Då skulle jag väl förvänta att jag och grannarna som renoverat ska dela på kostnaden, styrelsen kan väl inte kräva att jag ska ta hela beloppet?
Om vi ska dela kostnaden med grannen är nästa fråga om jag ska be min hantverkare (som alltså orsakat hälften av ränderna) att bara åtgärda hälften?
Jag förmodar att jag då kontaktar hantverkaren och ber dem ersätta detta (eventuellt via deras ansvarsförsäkring), alternativt ber dem själva åtgärda ränderna?
Vad som försvårar är att det inte bara är märken från mina täckpapp. Grannar till mig placerade ut täckpapp 3 veckor före min renovering från entrén in till hissen, därefter förlängde mina hantverkare bara med täckpapp uppför trappan till min lägenhet. Min renovering avslutades sen 3 veckor efter mina grannars, jag tog därför bort all täckpapp eftersom grannarnas fanns kvar. Märkena är likartade både från min och mina grannars täckpapp. Då skulle jag väl förvänta att jag och grannarna som renoverat ska dela på kostnaden, styrelsen kan väl inte kräva att jag ska ta hela beloppet?
Om vi ska dela kostnaden med grannen är nästa fråga om jag ska be min hantverkare (som alltså orsakat hälften av ränderna) att bara åtgärda hälften?
Jag hade gjort det om jag var du. Det kostar nog mer i tid att börja tjafsa om vems tejp som lämnat rester samt att få ut byggfirman nu innan jul att göra det. Lägg 100kr på T-röd och 1-2 timmar av din tid så är problemet ur världen. Testa dig fram med T-rödG Goliater skrev:
Är det stengolv så är det ju bara att göra på med lösningsmedel.
Annars hade jag först pratat med grannen, sagt att BRFen vill att ”vi ska ta bort de märken som blev efter våra renoveringar”. Sen pratar du med BRFen om ärendet och säger upprepade gånger ”min och NN:s renoveringar”. Sätt bilden av att detta är ni båda skyldiga till.
Lite BRF-politiska knep....
Annars hade jag först pratat med grannen, sagt att BRFen vill att ”vi ska ta bort de märken som blev efter våra renoveringar”. Sen pratar du med BRFen om ärendet och säger upprepade gånger ”min och NN:s renoveringar”. Sätt bilden av att detta är ni båda skyldiga till.
Lite BRF-politiska knep....
Ska testa detta. Förmodar att inget kan gå fel iaf med T-röd på stengolv?A Almedals skrev:
Det beror på vad det är för stengolv, inte för att jag tror att ni har kalksten i trapphuset men viss sten kan vara väldigt känslig för både det ena och det andra. Langa upp en bild och sen föreslår jag att du bara testar medlet på en liten liten del av golvet innan du går lösG Goliater skrev:
Här kommer en bild. Man kan ana randen från mitten i bild ner mot bildens vänstra hörn. T-röd borde inte vara skadligt för detta eller?P patfred skrev:
Klicka här för att svara