7 867 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Hur får man parkera?
Sida 1 av 3
Jag är medveten om att jag bör prata med grannen ifråga, men jag vill först ta reda på vad som gäller.
Tänk er två tomter mitt emot varandra på varsin sida om gatan. Den ena grannen har 4 bilar. Den har även två infarter på sin tomt, en infart i varsin ände av tomten. På dessa infarter får 3 bilar plats och den 4:e bilen parkeras dagligen mitt emellan infarterna. Detta gör att den andra grannen (ja jag) inte kan parkera på gatan längs sin tomt, utan att antingen blockera någon av grannens infarter eller blockera för genomfartstrafik (gatan är väldigt smal). Ikväll när andra grannen kom hem hade grannen 2 av de 4 bilarna parkerade på gatan längs tomten och 1 bil på en av infarterna, den andra infarten var tom på bilar.
Nu undrar jag om det finns regler för hur man får parkera i detaljplanerat område (utan reglerande trafikskyltar)? Får man ha två infarter? Får man dagligen använda en del av gatan som parkeringsplats?
Tänk er två tomter mitt emot varandra på varsin sida om gatan. Den ena grannen har 4 bilar. Den har även två infarter på sin tomt, en infart i varsin ände av tomten. På dessa infarter får 3 bilar plats och den 4:e bilen parkeras dagligen mitt emellan infarterna. Detta gör att den andra grannen (ja jag) inte kan parkera på gatan längs sin tomt, utan att antingen blockera någon av grannens infarter eller blockera för genomfartstrafik (gatan är väldigt smal). Ikväll när andra grannen kom hem hade grannen 2 av de 4 bilarna parkerade på gatan längs tomten och 1 bil på en av infarterna, den andra infarten var tom på bilar.
Nu undrar jag om det finns regler för hur man får parkera i detaljplanerat område (utan reglerande trafikskyltar)? Får man ha två infarter? Får man dagligen använda en del av gatan som parkeringsplats?
Om det inte är något förbud får både du , grannen, jag eller vem som helst parkera där. Även framför vilket hus som helst. Är det smalt får du inte parkera så att det blockerar om det står en bil redan på andra sidan gatan. Ej heller blockera utfarter.
Grannen får parkera på gatan även om hans privata parkeringsplatser är tomma.
Det är inte alltid ok att anlägga nya infarter till tomten, så den ena skulle kanske kunna vara otillåten. Men om du klagar och grannen måste ta bort den blir det ju ännu fler bilar på gatan.
Grannen får parkera på gatan även om hans privata parkeringsplatser är tomma.
Det är inte alltid ok att anlägga nya infarter till tomten, så den ena skulle kanske kunna vara otillåten. Men om du klagar och grannen måste ta bort den blir det ju ännu fler bilar på gatan.
Varför det? Det gäller även i förorten. Det kontrolleras nog inte så noga om bilen i övrigt är rätt parkerad och ev avgift betald. Långtidsparkerade vrak brukar någon klaga på så de lappas och/eller fraktas bort.1 16386 skrev:
I många kommuner är hela tätorten datumzon. kolla ifall det är så för då få man inte stå varje natt på samma sida. Sedan behöver du inte tala med grannen om denne felparkerar, känns det jobbigt så kan du ju tipsa kommunens parkeringsvakt om tilltaget.
Ja det ska jag banne mig göra! Det är irriterande att jag i princip nästan aldrig kan komma hem med mitt släp och tillfälligt parkera vid min tomt, för att lasta ur släpet lite senare, för att grannen blockerar halva gatan.Cheesen skrev:
Vi har inte bil längre (bor i Stockholms innerstad), men hade tidigare det. Många, inte bara vi, med boendeparkering hade bilen parkerad i dagar i sträck. Men så länge man betalar avgiften, och flyttar bilen inför städning, så kanske stan inte bryr sig?
Trafikförordning
3 kap. 49 a §
På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser och inom vägområde för allmän väg får fordon parkeras högst 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.
3 kap. 49 a §
På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser och inom vägområde för allmän väg får fordon parkeras högst 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.
Med boendeparkering får man oftast ha bilen parkerad längre än 24 timmar, t ex 7 dygn i Malmö. Det regleras då i en lokal trafikföreskrift.1 16386 skrev:
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
blockerar han alltid gatan, eller är det när alla kommer hem på kvällen? om det nu är lagligt kanske han kommer vara lite mer tillmötesgående om ditt släp står ivägen för honom ett par gånger. så om alla bilar försvinner ibland kan ju det vara läge att parkera om dina bilar och släp ett tag.Torpar-Anna skrev:
annars tror jag väl mer på att komma överens om var det gör minst skada och låta dem stå där.