Hejsan!

Fick en faktura på 8 kr för trängselskatt efter en liten biltur genom Göteborg. Denna faktura glömde jag självklart bort och fick en ny men den låg istället på 508 kr. Då jag uppenbart gjort fel som inte betalat min faktura i tid så betalade jag den nya och ser detta som läropeng att ha bättre koll på fakturorna hemma.

Men är åndå lite nyfiken om man verkligen får lägga på ett så stort belopp på en faktura som bara är på 8 kr.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Naturligtvis, vem skulle annars betala för alla mutor och andra skandaler inom Göteborgs kommun.:cool:

• Gilla
muppenx och 9 till
  • Laddar…
Förseningsavgiften kan vara så hög som 500 kr tyvärr. Kom till i samband med att det bestämdes att alla fakturor ska ha 30 dagars betalningstid.

Ja, eftersom det är en skatt så är det juridiskt sett OK. För en räkning annars är väl påminnelseavgfiten 60 kr max till privatperson vill jag minnas.

Det är juridiskt hållbart och regeringen som bestämt det med lagstiftning. Transportstyrelsen, som driver in avgiften, vill inte ha den så det är inte lönt att skälla på dem heller.

Mitt förslag är att gå ut på bakgården och slå sönder något som du ändå inte vill ha kvar och vråla för att få ut berättigad ilska, och sedan anmäla dig till autogiro på trängselskatten så att du slipper sånt här i fortsättningen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det skulle nog inte löna sig att skicka ut påminnelsefakturorna annars. Vi har gjort en beräkning på mitt jobb och arbetet att skapa en faktura uppgår till ca 2-300 kr.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Lag (2004:629) om trängselskatt

14 § Om trängselskatt inte betalas inom den tid som anges i 12 §, 15 § andra stycket eller 15 a § andra stycket, ska en särskild avgift (tilläggsavgift) påföras den skattskyldige med 500 kronor. Tilläggsavgift får påföras en skattskyldig högst en gång per bil och kalendermånad.

Hade det gällt ett privat bolag hade det ansetts som ocker, men här är det lagstiftat på detta sättet.
Tror dock att det är påväg en sänkning till 100kr, men först efter årsskiftet.

Här i Stockholm kan man anmäla trängselavgiften till autogiro. Då är det lättare att komma ihåg att betala.

Men visst är det ok med påminnelseavgift upp till 500kr på alla fakturor, eller är det bara mellan företag?

Att i ett av Europas mest glestbefolkade länder prata om trängsel, och dessutom beskatta den samma, är inget annat än bedrägeri!

Den upplevda "trängsel" som vi har idag. Beror enbart på att våra politker inte har byggt ut vår infrastruktur, i takt med vår högst blygsamma befolkningsökning. Så nu får vi betala igen. Vi som redan betalar 80 miljarder i fordonsrelaterade skatter om året. Varav mindre än 20 miljader(!) går tillbaks till våra vägar. :banghead: :thumbdown:

• Gilla
muppenx och 15 till
  • Laddar…
Tack för svaren, fakturan är betald utan sönderslagna altanmöbler ;)

Andreas_H skrev:
Men visst är det ok med påminnelseavgift upp till 500kr på alla fakturor, eller är det bara mellan företag?
450 kr och det är bara mellan företag och den avser också den samlade avgiften.

b8q skrev:
Det skulle nog inte löna sig att skicka ut påminnelsefakturorna annars. Vi har gjort en beräkning på mitt jobb och arbetet att skapa en faktura uppgår till ca 2-300 kr.
Detta är ju lite off topic men ni bör nog se över era rutiner när det gäller faktureringen iså fall.

OT:@anderna, fullt normalt om inte till och med i underkant av alla de beräkningar jag sett. Kostnaden för att attestera och betala en faktura kan vara ännu större i stora organisationer.

roland53 skrev:
Naturligtvis, vem skulle annars betala för alla mutor och andra skandaler inom Göteborgs kommun.:cool:
Hej Dum kommentar, det är ju en SKATT, dvs stålarna går till Staten som fördelar.

//Goerana

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.