Blir lite medveten luddig men ska prova få med det viktiga

För ca 1år sen så jag en annons på blocket av ett beg fordon, från ett av de större företagen i den branchen, annonsen hade precis kommit ut
Kontaktade säljaren och vi gjorde upp affären muntligt och han skickade en orderbekräftelse på mailen som jag skulle svara JA på vilket jag även gjorde.

Efter ett eller 2 sms eller om det var mail som jag skickat för att höra när fordonet skulle komma till mig, köpte med frakt, så kommer det.

Sen har jag inte hört ett ljud, har ringt säkert 10ggr och varje gång blivit borttryckt med ett sms att jag ringer senare, det här var fram till Nyår ungefär som jag ringde.

Vad är problemet undrar ni säkert? Jag har inte fått nån faktura!

Grejen kostar strax under 100' och är fortfarande registrerad på förra ägaren som har fordonet påställt och försäkrat.

Förra ägaren bytte in sitt/mitt fordon mot ett nytt och firman tog den gamla i inbyte.

Förra?Ägaren verkar vara högt uppsatt in ett av de största bolagen i Svergie som pengabrist är det kanske inte då han inte reagerat över att han betalat försäkring i snart 1år, det är väl 4-5000:-/år

Jag har ringt mitt fb och tecknat en egen försäkring vilket gick bra då jag var "ekonomiskt ansvarig" för fordonet och hade det hemma.

Jag kan så klart ringa och fråga vad 17 dom håller på med... men jag tänkte där vid nyår att dom kanske haft mycket att göra så dom hör av sig snart, i början av feb tänkte jag att dom gör bokslut så då saknar dom pengar men nej då...
Tänkte att nu skiter jag i det här och ser hur länge det går, i somras så tänkte jag igen på att det är kanske brutet räkenskapsår så dom hör av sig snart...

Vad tycker ni jag ska göra?

Pengarna är kvar och jag vill ju göra rätt för mig och få den skriven på mig men samtidigt så undrar man hur länge det går innan dom upptäcker felet.

Kontakta förra/nuvarande ägare om inte säljaren går att nå (vilket iofs låter märkligt)
Borde ju ligga i hans intresse också....

Passa på att felparkera så mycket du kan??

Eller om du vill var schyst, kontakta förre ägaren och be han skriva över forodnet på dig.

J Jörgen Ö skrev:
Kontakta förra/nuvarande ägare om inte säljaren går att nå (vilket iofs låter märkligt)
Borde ju ligga i hans intresse också....
Borde ju gå att nå säljaren på firman om man lägger ner lite tid, samtidigt är det bland det värsta jag vet att behöva jaga folk för att dom har gjort fel

nino nino skrev:
Borde ju gå att nå säljaren på firman om man lägger ner lite tid, samtidigt är det bland det värsta jag vet att behöva jaga folk för att dom har gjort fel
Men det är ju lättare än tvärtom, om du själv gjort fel...:rofl:

M -MH- skrev:
Passa på att felparkera så mycket du kan??

Eller om du vill var schyst, kontakta förre ägaren och be han skriva över forodnet på dig.
Nja inga p-böter det är väl inte så snällt, säljaren har ju inte gjort fel.

Tja vad ska jag säga till förra ägaren, Hej jag har köpt ditt fordon men inte betalat det, vill du vara snäll och skriva på ägarbyte och skicka till mig?
Jag hade då inte gjort det.. jag hade kontaktat firman.

Får väl ringa och fråga om jag får betala...
Samtidigt är det ju intressant att se hur länge man inte saknar 100' :thinking::D

J Jörgen Ö skrev:
Men det är ju lättare än tvärtom, om du själv gjort fel...:rofl:
Haha ja det är ju sant

Finns det några regler om hur långt efteråt dom kan fakturera mig? El är väl 2år
Nu vill jag inte att det ska gå så långt men det är ju intressant ändå att veta

C
Konstigt att fordonet står registrerat på tidigare ägare om det sålts av ett företag/bilhandlare(?).

nino nino skrev:
Tja vad ska jag säga till förra ägaren, Hej jag har köpt ditt fordon men inte betalat det, vill du vara snäll och skriva på ägarbyte och skicka till mig?
Eller så säger du bara "Hej jag har köpt ditt fordon, vill du vara snäll och skriva på ägarbyte och skicka till mig?"

C cpalm skrev:
Konstigt att fordonet står registrerat på tidigare ägare om det sålts av ett företag/bilhandlare(?).
Den blev inbytt och jag högg annonsen direkt den kom ut, så förmodligen så kanske man fick in inbytet och la ut annons direkt innan den nya blev såld eller så har förra ägaren glömt lämna in regbeviset.
På nåt vis har det glidit mellan stolarna...
Hade jag köpt av en privat så hade jag ju misstänkt fuffens men iom att det är en av Sveriges största firmor så tror jag inte det.
Stämmer även med att förra ägaren har ett liknande fordon fast av senaste årsmodell

C
nino nino skrev:
Den blev inbytt och jag högg annonsen direkt den kom ut, så förmodligen så kanske man fick in inbytet och la ut annons direkt innan den nya blev såld eller så har förra ägaren glömt lämna in regbeviset.
Det är en märklig fadäs av en bilhandlare. Normalt går de ju in och fixar ägarbytet på datorn direkt i samband med att man gör upp affären. Men det bygger ju på att de själva står som ägare. Så det borde ju åtminstone ringt en klocka i samband med själva affären. Det kanske är detta som i sin tur är orsaken till utebliven faktura? Att de själva så att säga fastnade på problemet med ägarbytet och att de av någon anledning aldrig kom vidare med det och sedan har det fallit i glömska.

Ja nåt har ju hänt helt klart
Men det är ingen bil i det här fallet

C
nino nino skrev:
Men det är ingen bil i det här fallet
Nä misstänkte det, men dito torde gälla alla som regelmässigt handlar med registrerade fordon oavsett typ.

C cpalm skrev:
Nä misstänkte det, men dito torde gälla alla som regelmässigt handlar med registrerade fordon oavsett typ.
Ja absolut
Men vad har jag för skyldighet egentligen, ingen antar jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.