53 005 läst ·
38 svar
53k läst
38 svar
Hur löser man det ekonomiska kring ett hus när man blir sambos?
Sida 1 av 3
Om min flickvän ska flytta in i mitt hus jag äger till 100% och har en kontantinsats på ca 35% i hur skriver man detta för att det ska bli en bra fördelning mellan oss?
Jag hade någon tanke att skänka hälften av allt till henne och så betalar vi huslån och annat rakt av från våra gemensamma konton. Istället så finns den en revers eller något slags skuldbrev så skulle vi gå isär så får jag tillbaka min halva minus eventuell värdeökning/minsking som skett på huset som min sambo ska ha del i.
Det är även införstått från bådas sida från början att huset vid en eventuell separation ska återgå till mig på ett eller annat sätt. Inte aktuellt att hon skulle ha det eller att det ska säljas.
Hur skulle detta kunna se ut för att det ska fungera vid en eventuell separation? Vill ju att båda ska känna att det är vårt hus tillsammans.
Kommer ta hjälp att få till ett bra avtal men vill ha en del klart för oss innan vi sätter och taxametern tickar på.
Jag hade någon tanke att skänka hälften av allt till henne och så betalar vi huslån och annat rakt av från våra gemensamma konton. Istället så finns den en revers eller något slags skuldbrev så skulle vi gå isär så får jag tillbaka min halva minus eventuell värdeökning/minsking som skett på huset som min sambo ska ha del i.
Det är även införstått från bådas sida från början att huset vid en eventuell separation ska återgå till mig på ett eller annat sätt. Inte aktuellt att hon skulle ha det eller att det ska säljas.
Hur skulle detta kunna se ut för att det ska fungera vid en eventuell separation? Vill ju att båda ska känna att det är vårt hus tillsammans.
Kommer ta hjälp att få till ett bra avtal men vill ha en del klart för oss innan vi sätter och taxametern tickar på.
Detta är en djungel. Är i exakt samma sits där jag är 100% ägare och låntagare. Min bankman sa att vi var välkomna tillbaka när vi hade gjort klart alla pappet med en jurist
så jag säger samma till dig. Boka möte med en jurist 
Ska göra det men att börja från ingen ide alls till ett färdigt papper känns onödigt. Bättre att få lite input här först tycker jag.Goteborg skrev:
Jag vill inte verka grinig, men vad är nyttan av ett sådant avtal?
Om din flickvän ska känna att huset är lika mycket hennes så är en av de viktigaste aspekterna i detta att halva huset blir hennes vid en separation! Vad skulle det ha för betydelse att huset är till hälften hennes medan ni är tillsammans? Man kommer väl överens om hur man gör med praktiska saker oavsett hur ägandeförhållandet ser ut?!
Hur skulle avtalet hantera att ni säljer huset och köper ett nytt?
Nej, detta är enbart en meningslös skenmanöver; antingen är huset ditt eller så är det ert tillsammans, utan villkor.
Om din flickvän ska känna att huset är lika mycket hennes så är en av de viktigaste aspekterna i detta att halva huset blir hennes vid en separation! Vad skulle det ha för betydelse att huset är till hälften hennes medan ni är tillsammans? Man kommer väl överens om hur man gör med praktiska saker oavsett hur ägandeförhållandet ser ut?!
Hur skulle avtalet hantera att ni säljer huset och köper ett nytt?
Nej, detta är enbart en meningslös skenmanöver; antingen är huset ditt eller så är det ert tillsammans, utan villkor.
Enligt sambolagen behöver ni inte göra något, huset är ditt och kommer fortsätta vara ditt vid en eventuell separation.
Om ni vill äga det tillsammans (vilket jag tycker kan vara vettigt) kan du sälja halva huset till din sambo och skriva ett skuldebrev på köpesumman.
Vi har gjort en liknande lösning för ett fritidshus vi köpt för mina pengar. Det känns skönt att äga tillsammans (men jag är inte redo att skänka bort en stor summa pengar). Vi blandade inte in jurist utan använde en färdig mall, inget konstigt bara man först tänker igenom hur man vill ha det.
Om ni vill äga det tillsammans (vilket jag tycker kan vara vettigt) kan du sälja halva huset till din sambo och skriva ett skuldebrev på köpesumman.
Vi har gjort en liknande lösning för ett fritidshus vi köpt för mina pengar. Det känns skönt att äga tillsammans (men jag är inte redo att skänka bort en stor summa pengar). Vi blandade inte in jurist utan använde en färdig mall, inget konstigt bara man först tänker igenom hur man vill ha det.
Tack. Det låter vettigt.a2011 skrev:Enligt sambolagen behöver ni inte göra något, huset är ditt och kommer fortsätta vara ditt vid en eventuell separation.
Bra ide att ta vidare.
Då gifter ni er helt enkelt.Suhagg skrev:
Båda äger huset och arv och allt annat är löst.
Vill du inte att hon ska äga halva huset så gör ni inget, då äger du det (om du nu själv redan äger det sedan en tid innan hon flyttar in).
Ett testamente kan däremot ev vara klokt att upprätta, annars hamnar huset i allmänna arvsfonden eller hos någon av dina släktingar om du dör, och flickvännen blir utkastad.
Det är ju också en variant.a2011 skrev:
Då får inte flickvännen ett halvt hus, utan får köpa ett halvt hus. Det kanske känns helt OK för er båda.
Om du har en delägare i huset så blir det en massa juridiskt med det. Du kan ju inte själv bestämma om huset, utan ni måste komma överens.
Men det gäller väl i princip för alla som bor ihop ändå ...
Jag har samma situation. Äger 100%, står på 100% av lånen. Min partner har inte råd att köpa in sig och jag har ingen tanke på att ge bort något då huset är min trygghet om man skulle gå isär.
Nu betalar jag iofs 99% av omkostnaderna men hon kommer förmodligen aldrig känna att det är "hennes" hem på samma sätt som jag men det får vi nog leva med. Skulle nog inte sälja någon del heller med tanke på att jag byggt det själv och skulle inte sätta mig i en situation där jag kan bli tvingad att sälja vid en separation. ( ibland är ett hem mer än ett hus )
Min rekommendation är utifrån ditt tidigare upplägg att gör inget, har ni barn så tänk på testamente samt ev livförsäkring som löser ut lånen vid dödsfall så din familj har råd att bo kvar.
Vill du dela allt, gift er.
Nu betalar jag iofs 99% av omkostnaderna men hon kommer förmodligen aldrig känna att det är "hennes" hem på samma sätt som jag men det får vi nog leva med. Skulle nog inte sälja någon del heller med tanke på att jag byggt det själv och skulle inte sätta mig i en situation där jag kan bli tvingad att sälja vid en separation. ( ibland är ett hem mer än ett hus )
Min rekommendation är utifrån ditt tidigare upplägg att gör inget, har ni barn så tänk på testamente samt ev livförsäkring som löser ut lånen vid dödsfall så din familj har råd att bo kvar.
Vill du dela allt, gift er.
vi var i samma situation, min man, dåvarande sambo ville ge mig halva huset, men vi kom tillsammans med en jurist överens om att det som löste det egentlifa problemet, att jag inte skulle bli bostadslös om det värsta hände, var att upprätta ett testamente där vi blev varandras arvtagare samt att täkna livförsäkringar på halva lånesumman var. det kändes bra för mig. för precis som i ert fall var vi på det klara med att det var hans hus och stt han skulle ha det vid en ev separation. boendekostnaden delade vi på.
Det smartaste vore nog att upprätta ett gåvobrev istället för att göra det till ett köp. På så sätt slipper ni stämpelskatten. Dock gäller det att vederlaget är mindre än 85% av föregående års taxeringsvärde ställt i relation till andelen som överlåts.
I gåvobrevet kan du även skriva in förbehåll om överlåtelse och inteckning så kan hon inte avyttra sin andel utan att du vet om det.
Fördelen med att vara två ägare är också att ni kan utnyttja rotavdraget dubbelt upp.
I gåvobrevet kan du även skriva in förbehåll om överlåtelse och inteckning så kan hon inte avyttra sin andel utan att du vet om det.
Fördelen med att vara två ägare är också att ni kan utnyttja rotavdraget dubbelt upp.
Jag vill ju på någotvis att min sambo ska vara delaktig en en ev värdeökning på huset också. Visst vi kan dela på lån och så vi kommer garanterat ha en gemensam ekonomi men hon ska ju inte gå lottlös på något sätt om vi skulle separera men jag vill ju inte bara "ge" bort en massa pengar. Värdeökning/minskning sen hon kom inte i bilden ska jag på något sätt hon också vara delaktig i.superkarro skrev:vi var i samma situation, min man, dåvarande sambo ville ge mig halva huset, men vi kom tillsammans med en jurist överens om att det som löste det egentlifa problemet, att jag inte skulle bli bostadslös om det värsta hände, var att upprätta ett testamente där vi blev varandras arvtagare samt att täkna livförsäkringar på halva lånesumman var. det kändes bra för mig. för precis som i ert fall var vi på det klara med att det var hans hus och stt han skulle ha det vid en ev separation. boendekostnaden delade vi på.
Hur känner du med ert upplägg? Du "hyr" ju bara ditt boende kan man säga. Skulle ni gå isär om 15år och huset dubblats i värde vad händer för dig då?
Om hon inte äger huset ser jag ingen anledning att hon ska få ut någon ev. värdeökning. Det hade jag i alla fall inte förväntat mig om jag var i hennes situation.
Ni kan ju också upprätta ett slags hyresavtal så att hon hyr halva huset av dig, det är många som gör det.
Jag skulle ALDRIG ha gemensam ekonomi med en partner, däremot har jag och min sambo ett gemensamt konto där våra hus- och matkostnader dras från.
Ni kan ju också upprätta ett slags hyresavtal så att hon hyr halva huset av dig, det är många som gör det.
Jag skulle ALDRIG ha gemensam ekonomi med en partner, däremot har jag och min sambo ett gemensamt konto där våra hus- och matkostnader dras från.
Tycker TS inställning är sund, det blir en obalans i förhållandet om en part äger tex hela boendet. Båda bidrar också vanligtvis till drift och underhåll på nåt sätt så jag tycker att det är helt rätt tankar.
Är väldigt långt ifrån jurist men jag hade nog låtit sambon köpa in sig på halva huset, kanske genom att låta sambon ta hälften av lånen + en amorteringsfri skuldsedel till mig på hälften utöver lånen. Skulle valt att hålla skuldbrevet lågt så det inte någonsin finns underlag för diskussion om att priset var för högt.... Sen ett avtal om att jag har försköpsrätt och hur priset skall fastställas om en sådan situation skulle uppstå.
Är väldigt långt ifrån jurist men jag hade nog låtit sambon köpa in sig på halva huset, kanske genom att låta sambon ta hälften av lånen + en amorteringsfri skuldsedel till mig på hälften utöver lånen. Skulle valt att hålla skuldbrevet lågt så det inte någonsin finns underlag för diskussion om att priset var för högt.... Sen ett avtal om att jag har försköpsrätt och hur priset skall fastställas om en sådan situation skulle uppstå.