P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det en väg skulle den som sagt inte gå på din tomt, utan dela av din tomt från resten av fastigheten. Har du exempelvis tänkt ha mark på båda sidor vägen är det bara marken på hussidan av vägen som kan vara tomt.

Eftersom att stamfastigheten (bonden) vill ha kvar rätt att köra där tänker han den sig säkert som en väg att ta ut virke via och kommer se till att få servitut på vägen om den kommer på din fastighet. Den dagen han ska gallra eller slutavverka kommer han då att köra ut några lass grus på vägen och sen börja köra där. Och du kommer inte ha något att sätta emot. Och eftersom att det är en väg kommer den kunna nyttjas av alla som vill, det enda du kommer kunna hindra är motortrafik.

Så stycka inte av så, eller få bonden att inte kräva servitut så att du kan riva upp vägen.
Traktorstigen ligger precis längsmed hans fastighetsgräns. Då blir inte att vi kommer ha någon mark på andra sidan av traktorstigen, om vi nu tar med oss den i avstyckningen till tomten.

Men ja, det var klokt skrivet av dig och jag skall ta mig en funderare på detta hur smart det är att ta med sig traktorvägen i avstyckningen. I en perfekt värld hade jag såklart inte velat ha denna vägen längsmed min tomtgräns, men jag tänker att det egentligen inte är så farligt.

Oavsett om vi tar med oss traktorstigen i avstyckningen eller inte, kommer den ju ändå finnas där och gående kommer ha rätt att promenera där. Förstår jag detta rätt nu? :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bara jag som tycker det är trevligt med en stig precis vid tomten?
Enkelt ta barnen på en kort skogspromenad, plocka svamp eller bär runt knuten.

Vill man träna och ta en löptur startar den precis vid tomten.
Osv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Efter att ha funderat en stund till är jag starkare i min åsikt att det inre är en bra idé att ha en traktorstig/väg på tomten med servitut.

Det är bara en tidsfråga innan det händer nåt och bonden bygger en väg och TS kommer med en ny tråd om att hindra vägen , hur bred den får vara. etc. eller bonden säljer mer mark innanför TS tomt.

/ATW
 
Jag tycker likt @larka742 att man inte ska stressa upp sig över körvägen. Den kommer säkert att användas sparsamt och om det springer eller går förbi någon ibland så må väl det vara hänt. Vi människor är ju trots allt sociala djur.

Dock tycker jag att det är bra att man sätter sig in i vilka rättigheter man själv och andra har, så att man kan planera efter det. Vilket TS nu verkar göra.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Finns vägen med på hitta eller Eniro ?
 
P
T tracker skrev:
Finns vägen med på hitta eller Eniro ?
Japp! Därav min fundering kring hur lantmäteriet kan tänka kring saken.

Traktorstigen är dock bara streckad och inte en heldragen linje.
 
Men vänta nu...
Traktorvägen går 10-20m ifrån huset, är det då inte lika "störande" om folk går där oavsett om det är er mark eller inte?

Vad är det egentliga problemet, att nån ev för intrång på er mark eller att de går för nära huset?

Personligen betraktar jag det som ett icke-problem.

Tycker att folk i allmänhet tar väldigt mycket hänsyn och gör "allt" för att inte störa.
 
P P-KAR skrev:
Japp! Därav min fundering kring hur lantmäteriet kan tänka kring saken.

Traktorstigen är dock bara streckad och inte en heldragen linje.
Då får ni räkna med att folk kan promenera där.
 
En tanke, varför betala markägaren för en traktorväg som han sen ska ha servitut på att använda ?
Jag skulle hellre lämna den delen utanför och slippa betala för den. Att ha den vid tomtgräns är inga problem. Men du har då möjlighet att skärma av din tomt lite om ni känner att ni vill det.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Traktorstigen ligger precis längsmed hans fastighetsgräns. Då blir inte att vi kommer ha någon mark på andra sidan av traktorstigen, om vi nu tar med oss den i avstyckningen till tomten.

Men ja, det var klokt skrivet av dig och jag skall ta mig en funderare på detta hur smart det är att ta med sig traktorvägen i avstyckningen. I en perfekt värld hade jag såklart inte velat ha denna vägen längsmed min tomtgräns, men jag tänker att det egentligen inte är så farligt.

Oavsett om vi tar med oss traktorstigen i avstyckningen eller inte, kommer den ju ändå finnas där och gående kommer ha rätt att promenera där. Förstår jag detta rätt nu? :)
Det är inte så att det finns möjlighet att utöka avstyckningen åt andra hållet? Dvs att vägen ligger kvar men att ni får en "djupare" tomt och kan lägga huset längre bort från vägen?

Ett annat alternativ - om det är praktiskt möjligt och acceptabelt av markägaren - är ju att det från den andra traktorstigen som ligger 80 meter bort byggs en anslutning till "er" traktorstig bortanför den tänkta tomtavstyckningen. Då kanske delen av vägen som går på er tomt kan rivas upp.
 
P
J Jan_G skrev:
En tanke, varför betala markägaren för en traktorväg som han sen ska ha servitut på att använda ?
Jag skulle hellre lämna den delen utanför och slippa betala för den. Att ha den vid tomtgräns är inga problem. Men du har då möjlighet att skärma av din tomt lite om ni känner att ni vill det.
Vi kom väldigt bra överens med markägaren och har fått ett fast pris, och vi får välja själva om vi vill ta med traktorvägen eller inte.

Anledningen till varför jag vill ha med denna väg är för att kunna plantera häck(eller kanske något annat) precis på andra sidan av traktorstigen, vid tomtgränsen. Detta för att markera att det är en tomt och att folk med tiden kanske kommer välja den andra stigen som går 80 meter bort från denna. Typ så.

Den främsta anledningen till varför jag eventuellt skulle vilja ha med traktorvägen i min tomtgräns är mest för att bygga huset lite närmare åt det hållet om det skulle behövas. Jag har dock ingen koll på hur nära man får bygga hus utanför detaljplanerat område.


T ToRy skrev:
Det är inte så att det finns möjlighet att utöka avstyckningen åt andra hållet? Dvs att vägen ligger kvar men att ni får en "djupare" tomt och kan lägga huset längre bort från vägen?

Ett annat alternativ - om det är praktiskt möjligt och acceptabelt av markägaren - är ju att det från den andra traktorstigen som ligger 80 meter bort byggs en anslutning till "er" traktorstig bortanför den tänkta tomtavstyckningen. Då kanske delen av vägen som går på er tomt kan rivas upp.
Ditt första förslag hade varit jättebra, men åt det andra hållet finns det skog kvar. Att just denna plätten står utan skog just idag är för att han hade fått barkborre och blev tvungen att ta ned skogen där. Jag tror inte han är jättesugen på att ta ned de andra träden åt det hållet i dagsläget.

Ditt andra alternativ låter dock riktigt bra... I dessa banor har nog varken jag eller markägaren tänkt. Ska lägga fram det som förslag nästa gång vi talas vid.
 
Traktorvägen blir inte en del av din tomt. Så häcken får du inte sätta på andra sidan.
 
Hemmakatten
Skulle absolut inte vilja stycka av med ett vägservitut på tomten! Varför skulle man vilja betala extra för att ha en väg på tomten.

Och även om det nu är "bara" en traktorväg, så är jag övertygad om att det blir ett servitut med en väg (har aldrig hört talas om ett "traktorvägsetvitut".

Den där vägen kommer garanterat bli en riktig väg så småningom. Och varför skulle man vilja betala för en fastighets vägområde?

Nej, se till att avstycka fastigheten utanför vägområdet. (Och nej, TS kommer inte att kunna sätta häck på andra sidan vägen och inte heller få folk att inte gå på vägen.)
 
Det kan vara bra om man läser inläggen i tråden också.
P P-KAR skrev:
Vi kom väldigt bra överens med markägaren och har fått ett fast pris, och vi får välja själva om vi vill ta med traktorvägen eller inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.