D
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ja du kan begära att polis legitimerar sig.

[länk]
Jobbar inte som polis så jag slipper den biten, den enda som kan kräva att jag visar/identifierar mig med mer än mitt anställningsnummer för allmänhet/den person jag gjort mitt myndighetsutövandet emot är polisman.

Sen kan man ju dra det hur långt som helst, det finns ju personer som trotts att jag har uniform och företagslogga påståt att dom inte kunnat se att jag jobbar som OV eftersom jag inte identifierat mig, och genom det påståendet försökt undkomma våld mot tjänsteman och främjande av flykt etc. Men hitills är det ingen som vunnit detta under alla mina år.

Men som jag skrev innan, ett ID-kort gör ju allt så mkt lättare. Framförallt om man rantar runt i civila kläder och utövar myndighet.

D
Fast utövar du myndighet så lyder du under TF och OSL så då får du nog komma med en sekretessgrund som förhindrar utlämnande av allmän offentlig uppgift, dvs ditt namn eller motsvarande.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle jag bara kört iväg istället då tro? :thinking:
Kört iväg??? Saknar du ryggrad? Personen var säkert en brottsling utklädd till polis och du borde gjort ett envarsgripande och hjälpt till att hålla samhället rent från denna typ av avskum. Skärpning! :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
Rent lagtekniskt tror jag det går att göra ett envarsingripande mot en polis.

E
D Derbyboy skrev:
Ja du kan begära att polis legitimerar sig.

[länk]
En kamera var vad som fattades här.

Till och med Z har lekt polis.

D Derbyboy skrev:
Fast utövar du myndighet så lyder du under TF och OSL så då får du nog komma med en sekretessgrund som förhindrar utlämnande av allmän offentlig uppgift, dvs ditt namn eller motsvarande.
En ordningsvakt måste visa upp sitt förordnande om någon frågar, såvida inte det uppenbart är rent trams av den som frågar.

K knipo skrev:
En ordningsvakt måste visa upp sitt förordnande om någon frågar, såvida inte det uppenbart är rent trams av den som frågar.
Precis som jag skrev, och tills polisman är på plats är det mesta trams.
Sen är ditt FO inget ID-kort utan en laminerad pappersbit med ett diarienummer och myndighetsstämpel.

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
S Svante Svenson skrev:
Mja. Det är rimligt att en polis kan legitimera sig eftersom polisförordning (2014:1104) 11 § En polisman ska under tjänstgöring kunna legitimera sig med tjänstekort för polisman (polislegitimation), om inte särskilda skäl talar mot det.

Och polisen skriver såhär: Även allmänheten får gripa en person, så kallat envarsgripande, om brottet som personen begått kan ge fängelsestraff, om personen påträffas på bar gärning eller flyr från brottsplatsen. Allmänheten får också gripa en person som är efterlyst för brott. Den gripne ska så fort som möjligt överlämnas till polis. Bestämmelser om envarsgripande finns i 24 kapitlet, 7 §, i rättegångsbalken.

Och i Brottsbalk (1962:700) 15 § står det Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader

Jag tror att det är svårt att bli fälld för envarsgripande om någon utger sig för att vara polis i tjänst, inte legitimerar sig eller motsvarande och du gör ett envarsgripande och omgående kontaktar polisen för så att de kan komma och hämta sin kollega.
Finns fall där man försvarat sig emot angripande.. det har sedan visat sig att det var en civilpolis som vägrat uppge legitimation..

S Svante Svenson skrev:
Jag tror att det är svårt att bli fälld för envarsgripande om någon utger sig för att vara polis i tjänst, inte legitimerar sig eller motsvarande och du gör ett envarsgripande och omgående kontaktar polisen för så att de kan komma och hämta sin kollega.
Vem blir först att testa detta? Kanske du @Mikael_L kan ta en för laget nästa gång? :D

R Raskhund skrev:
Bäst du ser dig själv i spegel och skriver in de svar du vill ha. Du kanske tycker att du är rolig, men det du skriver är bara sorgligt Ha en fin helg och stör inte andra!
Att utge sig för att vara myndighetsperson är ett brott i Sverige enligt 17 kap. 15 § Brottsbalken (1962:700)
Mycket ord men försvinnande lite substans.
Lag på tvungen legitimering efterfrågades, inte att nån låtsas vara myndighetsperson...

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men frågan är dock aningens intressant, kan jag kräva att polisen legitimerar sig, för annars ställer inte jag upp på det som kan krävas av mig?
Nej, det kan du inte. Inte ovillkorligt. Det kan finnas situationer där en polis inte behöver legitimera sig. Om din situation var sådan låter jag dock, vara osagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.