Där jag bor är det en samfällighet som ansvarar för vatten, avlopp, väg mm. Verksamheten finansieras genom medlemsavgifter. I området bor både fastboende och sommarboende.

Nu har man i samfälligheten bestämt att fastboende ska betala dubbelt så mycket i medlemsavgift som de temporärt boende. Det var inga problem att rösta igenom detta, eftersom de temporärt boende är i majoritet.

Min undran är då: är detta ens tillåtet att göra? Finns det några lagar eller regler kring detta?

Eftersom gruppen temporärt boende är i majoritet kan de rösta igenom vad som helst. Att de fastboende ska betala tre gånger så mycket, eller tio gånger så mycket, till exempel.

(Man kan förstå att det finns någon tanke att de fastboende förbrukar mer än de temporärt boende. Men detta är bara en teori, det finns inga mätare. Det är heller ingen hänsyn tagen till hur ofta de temporära är i sina hus eller hur många de är i hushållet, eller om de har swimmingpool till exempel.)

• Gilla
J&P
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja om "samfälligheten" är en samfällighetsförening som förvaltar gemensamhetsanläggningar (VA, väg o s v) så har den bildats genom förrättning av Lantmäteriet enligt anläggningslagen. Förvaltningen av samfällighetsföreningen måste följa de anläggningsbeslut som Lantmäteriet har fattat beslut om. Samfällighetslagen reglerar detta.

I anläggningsbeslutet har varje fastighet som är delägare i en gemensamhetsanläggning ett andelstal för drift och ett för utförande. Vad gäller driften av gemensamhetsanläggningarna ska kostnaderna uttaxeras enligt dessa.

Du kan se vilka andelstalen är genom att logga in på Min fastighet hos Lantmäteriet. Här:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/

Klicka dig fram till rätt gemensamghetsanläggning (GA) och där står alla delägande fastigheter och deras andelstal, alltså vilken del av den totala utdebiteringen de ska betala.

• Gilla
martin.sveg och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja om "samfälligheten" är en samfällighetsförening som förvaltar gemensamhetsanläggningar (VA, väg o s v) så har den bildats genom förrättning av Lantmäteriet enligt anläggningslagen. Förvaltningen av samfällighetsföreningen måste följa de anläggningsbeslut som Lantmäteriet har fattat beslut om. Samfällighetslagen reglerar detta.

I anläggningsbeslutet har varje fastighet som är delägare i en gemensamhetsanläggning ett andelstal för drift och ett för utförande. Vad gäller driften av gemensamhetsanläggningarna ska kostnaderna uttaxeras enligt dessa.

Du kan se vilka andelstalen är genom att logga in på Min fastighet hos Lantmäteriet. Här:
[länk]

Klicka dig fram till rätt gemensamghetsanläggning (GA) och där står alla delägande fastigheter och deras andelstal, alltså vilken del av den totala utdebiteringen de ska betala.
I det här fallet är det ingen lantmätare inblandad. Detta med olika debiteringar är något som röstats fram på ett årsmöte. (Tror jag, jag var inte kallad till årsmötet.)

Claes Sörmland
A andersmc skrev:
I det här fallet är det ingen lantmätare inblandad. Detta med olika debiteringar är något som röstats fram på ett årsmöte. (Tror jag, jag var inte kallad till årsmötet.)
Då finns det ju alternativen att det inte är en riktig samfällighetsförening utan t ex en ekonomisk förening.

Eller att det är en riktig samfällighetsförening men medlemmarna inte kan anläggningslagen och samfällighetslagen och gissar hur det ska vara med debiteringen och kör på efter eget huvud. Det senare är nog rätt vanligt. Så var det med vägföreningen här tills jag påbörjade en "folkbildningskampanj". Nu fyra år senare har nog alla relevanta personer förstått hur det fungerar med utdebiteringen efter andelstal och vi följer numera lagen.

Ett sista alternativ är ju att andelstalen verkligen är fördelade så att fritidsbostäderna har hälften i andelstal jämfört med permanentbostäderna. Om det är olika typer av fastigheter så kan det stämma eller om föreningens styrelse har getts rättighet av Lantmäteriet att ändra andelstalen med ett styrelsebeslut.

Vad hittade du på Min fastighet? Finns det ett antal gemensamhetsanläggningar (GA) som motsvarar VA och vägarna som din fastighet är en del av? Vad står det i anläggningsbesluten där, de finns att läsa online?

• Gilla
andersmc och 3 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
En fråga här: om du bor i området och det är en samfällighet som sköter vatten, avlopp och vägar för även din fastighet, hur kan det då komma sig att du inte var kallad till årsmötet? En samfällighet ska kalla samtliga medlemmar.

• Gilla
andersmc
  • Laddar…
Om du inte ens var kallad till årsmötet (och du är med i samfälligheten) så ör det i sig själv skäl att överklaga och riva upp besluten som fattades på ”mötet”.

Men allt beror på om detta ör en riktig registrerad samfällighetsförening. I så fall har föreningen rätt att fatta beslut inom ramen för det anläggningsbeslut som ligger till grund för föreningen. Dessa beslut blir tvingande för medlemmarna. Det är relativitet vanligt att samfälligheter har möjlighet att sätta olika andelstal för permanentboende eller sommarboende. Men det måste i så fall framgå av anläggningsbeslutet.

Följer man inte reglerna i anläggningsbeslutet, så faller rätten att debitera medlemsavgifter.

Är detta inte en riktig samfällighet, så är det frivilligt att vara med och betala.

• Gilla
andersmc och 1 till
  • Laddar…
Tittar man på vägar exempelvis så säger tonkilometermetodens schablon att en normalbrukad fritidsfastighet sliter vägen med en tredjedel av en permanentutnyttjad fastighet. Så ur vägperspektivet känns inte halv taxa orimligt i sig.

Men som @Claes Sörmland skrivit så är det inget som föreningen kan bestämma självsvåldigt, utan det måste ha stöd i anläggningsbeslutet.

• Gilla
andersmc och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
En fråga här: om du bor i området och det är en samfällighet som sköter vatten, avlopp och vägar för även din fastighet, hur kan det då komma sig att du inte var kallad till årsmötet? En samfällighet ska kalla samtliga medlemmar.
De skickade kallelsen till fel adress.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då finns det ju alternativen att det inte är en riktig samfällighetsförening utan t ex en ekonomisk förening.

Eller att det är en riktig samfällighetsförening men medlemmarna inte kan anläggningslagen och samfällighetslagen och gissar hur det ska vara med debiteringen och kör på efter eget huvud. Det senare är nog rätt vanligt. Så var det med vägföreningen här tills jag påbörjade en "folkbildningskampanj". Nu fyra år senare har nog alla relevanta personer förstått hur det fungerar med utdebiteringen efter andelstal och vi följer numera lagen.

Ett sista alternativ är ju att andelstalen verkligen är fördelade så att fritidsbostäderna har hälften i andelstal jämfört med permanentbostäderna. Om det är olika typer av fastigheter så kan det stämma eller om föreningens styrelse har getts rättighet av Lantmäteriet att ändra andelstalen med ett styrelsebeslut.

Vad hittade du på Min fastighet? Finns det ett antal gemensamhetsanläggningar (GA) som motsvarar VA och vägarna som din fastighet är en del av? Vad står det i anläggningsbesluten där, de finns att läsa online?
Jo, det är precis som du beskriver det. Det är inte en samfällighet, utan det kanske kan kallas en ekonomisk förening. Eller bara en förening, som en fotbollsklubb eller nåt. Och som du beskriver det stämmer nog väldigt bra också. Det är ingen som egentligen vet nånting, utan man gissar och hittar på hur man tycker att det ska vara.

Det är ingen fysisk skillnad mellan fritidsbostäderna och permanentbostäderna Det enda är att vissa är skrivna på adresserna, andra inte. Alla hus och tomter är lika stora.

Jag har varit med i andra vägföreningar, där vi räknade med andelstal och tonkilometer. Men så inte i det här fallet.

Claes Sörmland
A andersmc skrev:
Jo, det är precis som du beskriver det. Det är inte en samfällighet, utan det kanske kan kallas en ekonomisk förening. Eller bara en förening, som en fotbollsklubb eller nåt. Och som du beskriver det stämmer nog väldigt bra också. Det är ingen som egentligen vet nånting, utan man gissar och hittar på hur man tycker att det ska vara.

Det är ingen fysisk skillnad mellan fritidsbostäderna och permanentbostäderna Det enda är att vissa är skrivna på adresserna, andra inte. Alla hus och tomter är lika stora.

Jag har varit med i andra vägföreningar, där vi räknade med andelstal och tonkilometer. Men så inte i det här fallet.
Men om det är en ekonomisk förening eller en ideell förening, vem äger då marken som vägarna ligger på? Har din fastighet ingen formell rätt till utfart över vägen?

Men om det inte är en riktig samfällighet, då är det i princip frivilligt att betala. Fast grannar lär väl inte bli goda grannar om du slutar betala.

Men även om det inte är en riktig samfällighet så måste ju föreningen ha stadgar. Vad säger de om hur kostnader ska fördelas, eller om medlemsavgifter? Styrelsen eller stämman måste ju fortfarande ha stöd för sitt beslut.

Jag skulle vara väldigt förvånad om det inte visar sig vara en samfällighetsförening och några gemensamhetsanläggningar. Föreningen kan ju vara illa skött även då.

• Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Ja, det visade sig att frågan gav plats för ännu fler frågor. Det är tydligen mycket kvar att ta reda på och reda ut.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Du kanske skall börja med att ringa lantmäteriet och höra vad de säger om eventuella samfälligheter/gemensamhetsanläggnngar som är kopplade till din fastighet?

Om du hittar något så passar du på att få fram stadgar och anläggningsbeslut(motsv.).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.