Byggahus.se

Ett spel många borde spela

1. UlrikaSpg
    Medlem · 293 inlägg

UlrikaSpg

Medlem
  2. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 842 inlägg

Hep

Garagebyggare
  3. UlrikaSpg
    Medlem · 293 inlägg

UlrikaSpg

Medlem
    Vet inte vilken fråga du avser. Det är olika frågor för varje gång man spelar.

Tror att såväl frågor som svar är avsedda att sätta igång tankeverksamheten.

Vissa frågor har ju inte heller entydiga svar, eftersom de beror t.ex. på årstid.

4. Tobzter
    Medlem · 421 inlägg

Tobzter

Medlem
  5. Hep

Hep

Garagebyggare
    Just frågan jag syftade på. Inte självklart vad som menas om man svarar ja eller nej.

Fast svaret i sig är det inget konstigt med. Ledtråden ligger i ordet "jättestora".

6. yonna
    Medlem · Österlen · 7 028 inlägg

yonna

Medlem
    ... då sätter jag ett stängsel runt min 12.000 kvm stora trädgård/park och lurpassar på den som försöker kränka min integritet... :rofl::rofl::rofl::rofl:

Nä det går inte. Man får inte stängsla utanför hemfridszonen.

• Laddar…
  7. B
    Allvetare · Stockholm · 7 632 inlägg

b8q

Allvetare
    Stängsla får du väl (t.ex. för att hålla vildsvin och rådjur ute). Men stängslet har ingen juridisk verkan på människor.

• Laddar…
  8. UlrikaSpg
    Medlem · 293 inlägg

UlrikaSpg

Medlem
    Det har med den s.k. hemfridzonen att göra.

9. UlrikaSpg
    Medlem · 293 inlägg

UlrikaSpg

Medlem
    Håller med om att frågan, i förhållande till svarsalternativen, är konstigt formulerad rent språkligt.

10. Lexington
    Medlem · Skåne · 1 919 inlägg

Lexington

Medlem
  11. H
    Medlem · Österbotten · 6 210 inlägg

heimlaga

Medlem
    Om man tänker på alla stängsel som finns kring betesmarker och liknande så inser man snabbt varför det skulle bli orimligt att begränsa allemansrätten med stängsel.

Som tankeexperiment kan man ju tänka vad som skulle hända om vi skulle gärda in våra fem hektar. En traktorväg som väldigt många bybor går längs i samband med jakt och bärplockning och skogspromenader går över ett hörn av skiftet och den skulle bli oframkomlig då. Det skulle inte vara rimligt på något vis.

• Laddar…
  12. yonna
    Medlem · Österlen · 7 028 inlägg

yonna

Medlem
    Nu var frågan om man fick hoppa över stängslet och det får man utanför hemfridszonen.

13. B
    Allvetare · Stockholm · 7 632 inlägg

b8q

Allvetare
    Men jag kommenterade ditt påstående "Man får inte stängsla utanför hemfridszonen". Det får man visst. OCH man får hoppa över det.

• Laddar…
  14. em72
    Renoveringsnovis · Västra Götalands län · 111 inlägg

em72

Renoveringsnovis
    Den här frågan tycker jag var felformulerad (alternativt är svaret felformulerat). Svaret borde vara JA, det finns olika regler för elcyklar och vanliga trampcyklar. Vad menar de annars för olika cyklar, enhjuling vs trehjuling?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    827D8618-33E8-4CBA-ADCC-3355A69B9BCB.png

• Laddar…
  15. Hep

Hep

Garagebyggare
    De brukar syfta på MTB och ”vanliga” cyklar som inte tar sig fram i terräng på samma sätt. Fast reglerna är som sagt samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.