TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Med tanke på alla diskussioner om allemansrättens giltighet och tillämpbarhet.

[länk]
Bra sista fråga där man får välja mellan "ja" eller "nej", fast det rätta svaret sedan visar sig vara "jo". Inte skitenkelt att sätta den.

TheImprovisor
Hep Hep skrev:
Bra sista fråga där man får välja mellan "ja" eller "nej", fast det rätta svaret sedan visar sig vara "jo". Inte skitenkelt att sätta den.
Vet inte vilken fråga du avser. Det är olika frågor för varje gång man spelar.

Tror att såväl frågor som svar är avsedda att sätta igång tankeverksamheten.

Vissa frågor har ju inte heller entydiga svar, eftersom de beror t.ex. på årstid.

Tobzter
Skogsbakgrund med text om att hoppa stängsel på stor tomt enligt "Friluftsfrämjandet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta tycker ja är konstigt att man till och med får hoppa över ett stängsel för att komma in på en tomt lagligt..

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
[bild]
Detta tycker ja är konstigt att man till och med får hoppa över ett stängsel för att komma in på en tomt lagligt..
Just frågan jag syftade på. Inte självklart vad som menas om man svarar ja eller nej.

Fast svaret i sig är det inget konstigt med. Ledtråden ligger i ordet "jättestora".

... då sätter jag ett stängsel runt min 12.000 kvm stora trädgård/park och lurpassar på den som försöker kränka min integritet... :rofl::rofl::rofl::rofl:

Nä det går inte. Man får inte stängsla utanför hemfridszonen.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
... då sätter jag ett stängsel runt min 12.000 kvm stora trädgård/park och lurpassar på den som försöker kränka min integritet... :rofl::rofl::rofl::rofl:

Nä det går inte. Man får inte stängsla utanför hemfridszonen.
Stängsla får du väl (t.ex. för att hålla vildsvin och rådjur ute). Men stängslet har ingen juridisk verkan på människor.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Tobzter Tobzter skrev:
[bild]
Det har med den s.k. hemfridzonen att göra.

TheImprovisor
Hep Hep skrev:
Just frågan jag syftade på. Inte självklart vad som menas om man svarar ja eller nej.

Fast svaret i sig är det inget konstigt med. Ledtråden ligger i ordet "jättestora".
Hep Hep skrev:
Håller med om att frågan, i förhållande till svarsalternativen, är konstigt formulerad rent språkligt.

Dom här var lite luriga :rofl:

Quizfråga över en skogsbild med text om att gå över en skördad åker till en kräftskiva.
Skapa konto

Täta gröna buskar med ett frågeformulär för midsommar överlagt.
Skapa konto

Är det beroende på vilken fest det är?

Eller årstid kanske :D

• Haha
  • Gilla
tommib och 5 till
  • Laddar…
Om man tänker på alla stängsel som finns kring betesmarker och liknande så inser man snabbt varför det skulle bli orimligt att begränsa allemansrätten med stängsel.

Som tankeexperiment kan man ju tänka vad som skulle hända om vi skulle gärda in våra fem hektar. En traktorväg som väldigt många bybor går längs i samband med jakt och bärplockning och skogspromenader går över ett hörn av skiftet och den skulle bli oframkomlig då. Det skulle inte vara rimligt på något vis.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
B b8q skrev:
Stängsla får du väl (t.ex. för att hålla vildsvin och rådjur ute). Men stängslet har ingen juridisk verkan på människor.
Nu var frågan om man fick hoppa över stängslet och det får man utanför hemfridszonen.

yonna yonna skrev:
Nu var frågan om man fick hoppa över stängslet och det får man utanför hemfridszonen.
Men jag kommenterade ditt påstående "Man får inte stängsla utanför hemfridszonen". Det får man visst. OCH man får hoppa över det.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Den här frågan tycker jag var felformulerad (alternativt är svaret felformulerat). Svaret borde vara JA, det finns olika regler för elcyklar och vanliga trampcyklar. Vad menar de annars för olika cyklar, enhjuling vs trehjuling?
Skärmavbild av en quizfråga om regler för cyklar i allemansrätten visas på en mobiltelefon.
Skapa konto

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
em72 em72 skrev:
Den här frågan tycker jag var felformulerad (alternativt är svaret felformulerat). Svaret borde vara JA, det finns olika regler för elcyklar och vanliga trampcyklar. Vad menar de annars för olika cyklar, enhjuling vs trehjuling?
[bild]
De brukar syfta på MTB och ”vanliga” cyklar som inte tar sig fram i terräng på samma sätt. Fast reglerna är som sagt samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.