10 321 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Hur vet man om vattenområde ingår i ens fastighet?
Sida 1 av 3
Kontaktar lantmäteriet om det inte framgår av registerutdraget. Vattnet är ofta ej arealredovisat. Om fiske ingår eller ej är ofta klurigt att reda ut själv, men det går att läsa sig till från gamla akter om man har den kunskapen.B nord123 skrev:
Har varit i kontakt med KLm som inte kan svara på frågan, då det anges som outrett i dagens kartor från KLm.SarB skrev:
Förrättningsakter från laga skiftet med kartor är det angetts som enskilt vatten enligt 12:4 ÄJD, vilket jag påtalat.
Förhållande att vatten området tillhör närmaste strand anges även i avstyckningarna år 1942 och år 1947."Med försäljningen medföljer rätt till vattnet utanför den fastighet xx nu försäljer".
Fisket kan jag ej hitta att det omnämnts
Ja, alltså det går inte snabbt att svara på, det kräver utredning. Ibland år fisket bundet till vattnet, ibland inte. Nämns det inte finns det vissa presumtionsregler för det. Man får skicka in en ansökan till LM så att en utredare kan kolla på det så kan det registreras upp sedan.B nord123 skrev:Har varit i kontakt med KLm som inte kan svara på frågan, då det i anges som outrett i dagens kartor.
Förrättningsakter från laga skiftet med kartor är det angetts som enskilt vatten enligt 12:4 ÄJD, vilket jag påtalat.
Förhållande att vatten området tillhör närmaste strand anges även i avstyckningarna år 1942 och år 1947."Med försäljningen medföljer rätt till vattnet utanför den fastighet xx nu försäljer".
Fisket kan jag ej hitta att det omnämnts
Det är en skärgård i havet i en havsvik. vatten området är ca 25 hektar som jag anser hör till min fastighet enligt dokumenterat enskilt vatten i äldre LM-förrättningar enligt 12:4 ÄJD eftersom Vattenområdet tillhörde då närmaste strand. År1933 var även byalaget kallade till förrättningsmöte för nytt laga skifte och rågångskontroll samt att gränsbestämning gjordes att gräns på södra sidan mot havet skulle vara som de nu år 1933 års nyupprättade kartorna visade, samt i norr så var det enskilt vattenområde tillhörande närmaste strand min fastighet ägde då redan norra sidans vatten område till mitten (till motstående strand på andra siaan viken)J jonaserik skrev:
Min fastighet då avstyckade två fastigheter som då avskilde vattnet utanför dessa stränder till särskilt skifteslag som ägdes med var sin andel i det gemensamma vattenområdet. Dessa två fastigheter kom sedan genom träindustriers konkurs till Kungl Majt:s kronans ägor och genom Lantbruksnämndens försorg år 1962 i länet som genom avstyckningar, sammanläggningar och gränsbestämningar till en fastighet som ägdes av byaåldermannen då och bildade en så kallad KR gård då ( KR-Koncentrerad rationalisering) Min fastighet var också en av de utvalda av lantbruksnämnden och blev också KR-gård..
Men år 1969 så var dessa tidigare avstyckad fastigheter/skiften åter i Kungl Majt:s kronans ägor och genom Lantbruksnämndens försorg år 1969 i länet som genom avstyckningar och sammanläggningar åter fick komma tillbaka till min näringsfastighet. och bildade en ännu större så kallad KR-gård för att rationalisera och effektivisera jordbruksnäringen med större och mer sammanhållna skiften så omfördelades mark även med tvångsliknande metoder av LM och lantbruksnämnden.
Vattenområdet som idag är så kallat 1:5 vatten (JB) utanför min fastighets strand tillhör fortfarande närmaste strand (som är min fastighet) enligt dagens JB:1:5 och enligt presumtion samt praxis enligt 18§JP.
Ingen annan fastighet har närmare vatten och strand.
Redigerat:
Du svarar ju på din egen fråga? Utan handlingar är det omöjligt att uttala sig. Vad är syftet med tråden?B nord123 skrev:Det är en skärgård i havet i en havsvik. vatten området är ca 25 hektar som jag anser hör till min fastighet enligt dokumenterat enskilt vatten i äldre LM-förrättningar enligt 12:4 ÄJD eftersom Vattenområdet tillhörde då närmaste strand.
Vattenområdet som idag är så kallat 1:5 vatten (JB) utanför min fastighets strand tillhör fortfarande närmaste strand (som är min fastighet) enligt dagens JB:1:5 och enligt presumtion samt praxis enligt 18§JP.
Ingen annan fastighet har närmare vatten och strand.
![]()
Eftersom detta är ett juridik forum för juridik frågor så vill jag ha klarlagt vad som gäller ?M Manfreds skrev:
Känns som bortkastade pengar till oskäligt dyra utredningar om man inte har torrt på fötterna.
Och kan måsta överbevisa KLm. om det beror på som du skriver "inkompetens", vilket verkar kunna stämma enligt tidigare.
Rena lotteriet hos KLm.
Redigerat:
KLM kan svara på din fråga, men som jag säger tar det tid att utreda och de kan inte jobba gratis. Du kan inte ringa in och få ett svar, för det går inte att svara på så snabbt. Du får skicka in en ansökan där du förslagsvis ansöker om en bestämning. Om det i utredningen visar sig vara solklart och ingen bestämning behövs så betalar du för arbetet de lagt ner och sedan registreras uppgifterna.
OM KLM inte har kompetensen för den utredningen så kommer det skötas at statliga LM istället. Du kan få svar på dina frågor, men har du ens ansökt om något eller förväntar du dig att det ska göras gratis?
OM KLM inte har kompetensen för den utredningen så kommer det skötas at statliga LM istället. Du kan få svar på dina frågor, men har du ens ansökt om något eller förväntar du dig att det ska göras gratis?
Det var det jag ville veta angående i tidigare års skiften, det är ett vattenskifte som följer fastighetens genom tidernas omskrivningar . Det jag mest tänkte på var att i forna tider när skiften gjordes så var de fastigheter som inte kom till gagn i skiftet. Då inrättades s,k friområden för dessa att fiska på vissa ställen, det var då en större triangel som det var fritt att fiska Matfisk på, med vad för slag redskap som behövdes. Orsaken var att ingen skulle bli utan sin mat som togs ur vattnet, Finns ett flertal områden i Svenska skärgårdar med den konstilationen. Det är då fritt för vem som helst som är bofast på Ö att där förlägga strömmingsnät för eget hushåll, samt att på en del andra inrutade platser även förlägga nät för större fisk. Om ert sjövisste är av större art så finns det troligtvis någon form av triangel som ger Ö-bor fritt fiske. Om du letar efter mycket gamla kartor så finns dessa markerade och då behövs kartor från årtal 1850 ca, dessa brukar finnas på arkiven hos L.M. eller annorstädes. Har själv jagat reda på skifteskartor och sett vattendelar och skrift om frivatten.
Nu gällde detta norra sidan där anges det outrett mot min strand i registerkartan. Trots att fastighetsgränsen är ritat mitt inne i vikens vattenområde (På norra & östra sidan).M -MH- skrev:
På södra sidan så har jag förrättningskartan från 2013 och 2008 samt 1962 samt avstyckning 1970 och fastighetsbestämning 1976 och 18981 samt högsta Domstolens beslut att fastighhetsgränserna går ända ut mot respektive års vattenlinje med laga kraft. S:8.
Har även avstyckning år 1984 ute i vatten området samt bostadsarrenden från 1940-talet och gällande 40 år till (ca år 2050 gällande) ända ut till havskanten mm. Det blev beslutat först år 1984 att S:8 skulle äga vatten men finns ingen avgränsning var den börjar eller fastställda fastighets gränser. Gäller ej mot öppet hav och kan knappast riva upp äldre laga kraft beslut
Där Klm har ritat en hitte på gräns har alldrig vattnet gått upp de domar som gällt gäller bara vattenområdet som det var år 1984.överlantmätare och ägodelningsdommare har förklarat laga skiftes kartor från 1800 talet som ogiltiga.