B
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu fattar jag. Så är det här med. Det som är oklart är vem som äger fisket på mitt vatten.
Det är inte säkert att det är klarlagt. men som markägare har du väl rätt att fiska
Här har allmänheten också genom Socialdemokraterna fått rätt att fiska.
Vi arrenderar ut till yrkesfiskare men rädda laxen köper upp fiskearenden och för trålning och hindrar andra att fånga lax de är även fisketillsynesmänn.
Som jord & markägare får jag fiska med fasta redskap typ mjärdar & nät laxfiske är begränsat med egna regler av länstyrelsen.
Allmänheten har även fritt fiske för eget bruk får ej sälja sin fångst.

Redigerat:
Karlia
Allmänheten har rätt att fiska med handredskap, ja. Inte med nät och dylikt, det är skillnad.

B
Karlia Karlia skrev:
Allmänheten har rätt att fiska med handredskap, ja. Inte med nät och dylikt, det är skillnad.
Här påstås det att allmänheten även får fiska med nät & fasta redskap nät skall vara märkta

Karlia
Hmm, vår stuga ligger på östkusten men längre ner då. XXx meter ut till havs får vi lägga nät, vid kusten enbart med handredskap.

Som yngre fiskade jag mycket, när jag var gravid fick jag höra att kvinnor i fertil ålder inte ska äta fisk från Östersjön alls. Det har gjort att min fiskelust har minskat rejält.

Karlia Karlia skrev:
Hmm, vår stuga ligger på östkusten men längre ner då. XXx meter ut till havs får vi lägga nät, vid kusten enbart med handredskap.

Som yngre fiskade jag mycket, när jag var gravid fick jag höra att kvinnor i fertil ålder inte ska äta fisk från Östersjön alls. Det har gjort att min fiskelust har minskat rejält.
Fiske i hav regleras av myndighet, vissa områden får nätfiske inte förekomma i hav, och ibland bara inte mellan vissa datum, mer info finns på http://www.svenskafiskeregler.se

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.