10 170 läst ·
51 svar
10k läst
51 svar
Vem åtgärdar efter OVK
Där har du nog nyckelinsikten.shiwami skrev:
Antingen löser du detta problem genom att själv ta ordföranderollen. Men det kräver att dina grannar vill ha din hjälp.
Eller så lämnar du föreningen.
Ett tredje alternativ är ju naturligtvis att sitta stilla i båten och passivt se eländet utveckla sig och betala för det.
Är inte jurist. Men brist i OVK är ett dolt fel väl? Är inte ett diskriminerande beslut dessutom ett dolt fel? (Ordförande har uttryckligen stoppat justering och lagring av protokoll så är inte så orolig. Hade vi sparat protokoll skulle frågan aldrig uppstått. Att jag alltid för anteckningar på styrelsemöten är enda orsaken till att jag vet datum när styrelsen beslutade att mitt kök skall flyttas som åtgärd för OVK och vilka som var närvarande)Claes Sörmland skrev:
Men jo, ... om OVK ansvar ligger på styrelse ... då är det inte en fråga som påverkar nuläget?
En OVK-anmärkning kan inte vara ett dolt fel eftersom att senaste OVK-protokollet alltid göra tillgängligt för köparen i samband med en försäljning. D v s säljaren får skriftligen ta del av det som en del av prospektet. Dessutom åligger det inte bostadsrättsinnehavaren att åtgärda ventilationen. Det är ett ansvar som ligger på föreningen. Dolt fel kan således inte bli aktuellt i det scenariot.shiwami skrev:
Är inte jurist. Men brist i OVK är ett dolt fel väl? Är inte ett diskriminerande beslut dessutom ett dolt fel? (Ordförande har uttryckligen stoppat justering och lagring av protokoll så är inte så orolig. Hade vi sparat protokoll skulle frågan aldrig uppstått. Att jag alltid för anteckningar på styrelsemöten är enda orsaken till att jag vet datum när styrelsen beslutade att mitt kök skall flyttas som åtgärd för OVK och vilka som var närvarande)
Hade styrelsen ställt krav på dig som bostadsrättsinnehavare att åtgärda OVK-problemet genom att flytta tillbaka köket så ska ju det framgå vid försäljningen. Men uppenbarligen har styrelsen inte den planen för att lösa sitt OVK-problem. Eftersom att de inte vill involvera dig i sin plan så har du ju ingen möjlighet att upplysa köparen om denna.
Valberedningen vet om att de blev lurade av ordförande förra styrelsevalet där mina uppgifter "Råkade glömmas" och jag försvann som ledamot. (Lång historia, även den, tror syftet var att göra styrelsen beslutsmässig med bara två delegater för att kunna agera lite frikostigare med de tio miljoner vi har i kassan, på konstituerande stämman drev ordförande även frågan att eftersom ingen vill ställa upp i styrelsen så tar han in ett bolag som gör hans jobb och han ska bara utföra uppgiftet i servitutets trivselklubb - fick aldrig kallelse till konstituerande stämma så detta har bara berättats för mig av valberedningen)Claes Sörmland skrev:
Och testade läget lite då. Finns ingen grund.
Redigerat:
En sista fråga som måste lösas. Det finns en vattenläcka i stammar som jag juridiskt inte får röra. Föreningen hävdar att läckan är undersökt och inte finns.
Hur löser jag det så att jag inte blir skadeståndskyldig för att skada uppstår på grund av att jag åtgärdar läckan, eller för att jag slår igen slitsen med läckande röri enlighet med mejl från ordförande.
Jag kan ju inte hävda okunskap och att följa styrelsens direktiv får mig att verka vendiktiv.
Säger redan nu. Det gör ont att besöka det här forumet för benen blir alltid avsågade men oj så nyttigt fick ett lugn förra gången som gjorde att jag kunde agera systematiskt och sakligt. Det ledde dock inte till en lösning mest för att ordförande inte följer sina egna "experters" råd. Men vägen var helt korrekt. Bara jag förstår konsekvenserna av vattenläckan nu tror jag att jag har samma lugn att gå framåt som förra gången.
Hur löser jag det så att jag inte blir skadeståndskyldig för att skada uppstår på grund av att jag åtgärdar läckan, eller för att jag slår igen slitsen med läckande röri enlighet med mejl från ordförande.
Jag kan ju inte hävda okunskap och att följa styrelsens direktiv får mig att verka vendiktiv.
Säger redan nu. Det gör ont att besöka det här forumet för benen blir alltid avsågade men oj så nyttigt fick ett lugn förra gången som gjorde att jag kunde agera systematiskt och sakligt. Det ledde dock inte till en lösning mest för att ordförande inte följer sina egna "experters" råd. Men vägen var helt korrekt. Bara jag förstår konsekvenserna av vattenläckan nu tror jag att jag har samma lugn att gå framåt som förra gången.
Redigerat:
Det är föreningens stam och styrelsens ansvar, inte ditt. I alla fall om stammen tjänar andra lägenheter än din. Kolla detta med stadgarna, vem som ansvarar för vilken del av stammarna i föreningen.shiwami skrev:
En sista fråga som måste lösas. Det finns en vattenläcka i stammar som jag juridiskt inte får röra. Föreningen hävdar att läckan är undersökt och inte finns.
Förslag:
Följ styrelses instruktion och stäng hålet. Du ska inte in och peta i föreningens hus, ditt ansvar är bara din bostadsrätt vilken avgränsas av omgivande väggars ytskikt (tapet, färg puts och vad det nu kan vara).
Meddela dem skriftligt att du beklagar den uppkomna situationen och nu har återställt inspektionshålet. Skriv uttryckligen att du inte har rört stammen på något sätt. Skriv att du anmälde vad du uppfattade vara en läcka på förenings stam men att du förstår att styrelsen hanterar detta som kondensvatten på stammen och du därmed betraktar frågan som utagerad från ditt perspektiv.
Min frus förslag .Claes Sörmland skrev:
Kan ha lägenheten till försäljning om två veckor. Men den är svår att hitta när känslorna svallar. Erkännt är dock min fru smartare än jag.
men någonstans får jag det svar jag frågat jurister. Är jag ansvarig för att läckan lagas. och någonstans finns en gräns där jag gjort mer än situationen kräver och bara jag är över den. Då är det en drömlösning. (vet också att det kommer att reta gallfeber på en viss ordförande då jag aldrig brusade upp utan tog det sakligt hela vägen och inte visar att lösningen är dålig så får en viss bonus)
Sedan "om styrelsen inte gjort dig delaktig i OVK" är en fantastisk friskrivning som jag borde utnyttjat redan från början när "vi har inte sagt åt dig att flytta köket" kom.
men man lär sig.
Klicka här för att svara