Byggahus.se

Tillsynsmyndigheten trampa in på min tomt

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på.
    Håller på och renoverar huset invändigt och hade idag besök från tillsynsmyndigheten som trampade in på tomten och började filma han ville även ta sig in i huset men där var det låst, jag var ej på plats vid tillfället men min vän var det (snickaren) tillsynsmannen ber min vän att låsa upp dörren, denna ringer då upp mig och lämnar över luren till mannen varpå denna säger att han ska in i huset annars ringer han polisen. Jag ber honom stanna kvar på plats och hoppar in i bilen påväg mot huset.
    Framme ser jag 2 män vanligt klädda och jag ber dom att legitimera sig vilken ingen av dom vill göra, ber om att få deras visitkort och får som svar att båda har slut på dom. Efter en stunds pratande fick jag deras namn men endast muntligt, skrev ner deras namn men nekade dom inträde till mitt hus varpå dom hoppade in i sin bil och åkte. Har dom rätt att trampa in på min tomt och gå runt huset samt filma in i mitt hus utan mitt medgivande?
    Ringde en vän på kommunen som ordnade numret till chefen på tillsynsmyndigheten som jag tänkt ringa på måndag men vill gärna ha lite mer info innan.

hoppas på svar.

Mvh Daniel

2. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Tillsynsmyndighet över vad? Någon verksamhet du bedriver?

3. C
    Medlem · Nivå 10
    Det beror lite på. Du nämner inte vilken tillsynsmyndighet det gäller, men om det är Arbetsmiljöverket så kan de få göra det. Men vi vet inte riktigt i vilken utsträckning det byggs.

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Nivå 8
    Folk utan legitimation släpper man inte in, oavsett påstådd arbetsplats.

• Laddar…
  5. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Trädgården har inget vidare skydd. Det är fullt naturligt att gå in där om man ska besöka någon/något. Filma får man göra i princip var man vill. Men att de inte kan visa att har ett legitimt ärende låter ju inget vidare.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Över Bygglov.
    Jag bedriver ingen verksamhet utan renoverar endast mitt hus. Dom hade fått in en anonym anmälan.

• Laddar…
  7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Hörde nån nisse från IF Metall på radion idag som var nöjd över att de förväntade sig att det skulle lagstiftas till hösten om att fackförbund skulle få rätt att inspektera arbetsplatser de inte hade kollektivavtal med...

Edit: ingen som jagade svartarbete, utan nån kommungubbe alltså...

• Laddar…
  8. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Håller med Holmspel. Ingen legitimation = inget tillträde. Om de var från kommunens bygglovskontor så borde de ha mer vett i skallen än att försöka komma in utan att kunna legitimera sig. Det låter helknäppt att de hotar med polisen för att få komma in i ditt hus som första åtgärd (eller det kanske inte var så?)

Sen kan man väl fråga för sakens skull, gör du något som de inte borde se?

Apropå att fackförbund ska få inspektera företag de inte har avtal med kan jag bara säga att vi behöver bli kvitt dessa pseudomyndigheter och deras påverkan på samhället så fort som möjligt. Det är fullkomligt bisarrt att en privat organisation (vilket det är) ska kunna klampa in hur som helst.

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 1
    Precis.

• Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 1
    Har rivit icke bärande innervägar som jag delvis redan byggt upp igen. Har även bytt alla fönster. Misstänker att en avundsjuk granne ringt för att jävlas.

• Laddar…
  11. JohnPaul2
    Medlem Nivå 1
    Om någon inte kan legitimera sig, så får de stå sitt kast.

• Laddar…
  12. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Fönsterbyte kan kräva bygglov, åtminstone om det ändrar husets utseende.

Gav de någon förklaring till varför de ville in? Mer än att de hävdade att de var från kommun då?

13. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Mycket märklig historia. Helt rätt att neka tillträde. Man släpper inte in obehöriga som dessutom inte kan identifiera sig.

• Laddar…
  14. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Du har ju inte en aning om de är obehörig när du inte vet vilka de är...

Men jag håller med, de kan ju lika gärna reka för inbrott. Även om det låter något långsökt.

15. S
    Medlem Nivå 1
    Han sa bara att dom fått en anonym anmälan om olovligt bygge.