Isolering
surris: [citat] Nya hus brukar standard vara 300mm. Skulle rekommendera att få dit minst 200mm.
Henktobe: [citat] Toppen! Då behöver jag inte vara orolig utan kan smacka dig dom, tack för svar!
JoWeg: [citat] Flexibatts är överdimensionerade för att kunna täcka alla springor - inget är vinkelrätt eller exakt i ett trähus, bredden mellan bjälkar kan variera. 565mm är för de som byggt med 600cc, 45mm breda bjälkar - det ger ett avstånd som behöver fyllas på 555mm + 10mm flexibilitet. 580mm är ifall man reglat med 30mm breda bjälkar (vanligt i gäststugor och liknande på 80-talet
surris: Fysikaliska egenskaper. Som ovan skriver så blir det ett isolerande lager mot ytterväggen. Större påverkan i väggar med sämre U-värde. I äldre hus med sämre isolerade väggar kan det ibland leda till kondens om man har möbler direkt mot ytterväggen.
jonaskop: Hejhej, vi har ett hus från 1930 i beläget i kyliga Norrbotten. Huset är i grunden en pytteliten timmerstuga (kanske 40kvm) som byggts ut genom flera utbyggnationer genom åren till ett 1,5 plans hus på ståtliga 145kvm (ca 80kvm+65kvm) med handgrävd oisolerad källare (ca 30kvm). Vi tänkte panela om huset då vi gärna vill ha en lockläktpanel. Under delar av den befintliga panelen finns
Anki Greksson: [citat] Tack för svar! Då kan jag alltså med gott samvete riva bort plasten som ligger där nu, och inte ha någon plast över huvud taget. Grunden är på sina ställen ventilerad med ett par kattgluggar, oklart hur detta ventilerande når med alla tillbyggnader som gjorts över åren. Men eftersom det är slarvigt byggt så drar det in lite varstans genom grunden, alltså genom "grundmuren"
Totem: [citat] Min stuga som är byggd 57 har i väggarna innefrån och ut skivmaterial. 1 tum plank. Pappskydd. Stomme med isolering. Pappskydd igen. 1 tum plank. Målad masonit. Väggen har ingen luftspalt. Inga problem med röta eller fukt. Har ca 35-40% luftfuktighet inne. Huset har varit kallställt på vintrarna i massor av år innan jag tog över det. I väggarna är det 95mm glasull.
Nissegandhi: Kolla bildeslbutik där finns olika isolerprodukter för bilar.
polaris78: Att det står trä emot källarvägg som kan bli våt så fort det råkar vara tillräckligt fuktigt i källarvägg/golv är såklart inte så bra. Dessa konstruktioner har i dom flesta fall felat för länge sen med fuktproblem som följd.. Troligen råkar ni ha ett hus som verkligen står på en torr dränerad plats så det är därför det råkat funka eller så har det gjorts om nån gång
redarn: Det är nog en bra första utgångspunkt om de är ungefär lika stora.
Daniel Gernandt: [citat] Hej. Det hade jag tänkt. Ska vara skjutdörrar framför stommarna från golv till tak. Så kommer inte vara synligt direkt.
Carl Johansson: God fortsättning 🥳, Jag håller på att konvertera en gammal råvind till bostadsyta och önskar tips på vilken typ isolering som blir bäst. De gamla takstolarna är ganska biffiga men sitter med varierande avstånd om ca 800-1000mm och eftersom luftspalten äter upp några centimeter har jag en plan att regla upp med 45x95 för ett totalt isoleringsdjup av 195-210mm. Är det
Jansson69: Normalt så isolerar man inte stommen förräns den är fuktmätt och torrt.. Isover har en bra tabell att utgå ifrån: https://www.isover.se/supporten-tipsar/bygga-i-dimma
Zoofus: [citat] Hade nog inte ens tänkt varken spackla eller måla (också av lathet), men det ser kanske lite tråkigt ut med nakna gipsskivor. Bra tips med OSB, kommer vilja sätta upp mycket saker på väggarna så det ska jag tänka på!
Leif i Skåne: Ja riv bort den gamla isoleringen ! Som du på på pekade är där köldbryggor i den konstruktion och avbrott på diffpladten. Dessa hus har en risk för kemisk lukt beroende på vilken av 3 tillverkare av Asfaltboard som används i vindskydd lukta noga!. Byg en modern vägg med ny isolering + installations lager.
Mattias.t: [citat] Hej! Vilken är den stora smv tråden du pratar om, nyfiken på att läsa den men försökt söka och inte förstått vilken det kan vara. Vänliga hälsningar
Jansson69: [citat] Masonite eller vaxad wellpapp är det man använder till luftspalt..
Håbbe01: [citat] Stort hus o pellets men oerhört lite Går vägen genom grund oavsett uppvärmning
SteffeOsten: Hej! Står inför beslut hur vi skall lösa isoleringen till vårt ryggåstak med 45 graders vinkel. Vi har höga takstolar (1000mm). På våran original ritning så skulle lösullen sprutas in och ligga fast med hjälp av stående 28x70 (Se bild 1) Vid konsultation av lösullsföretaget påpekade han att taket är för brant för denna lösning och det kommer vara svårt att få ett jämt lager
Hampe137: [citat] Tack för svar😃
Perham: Var upp en sväng nu. De har borrat fel för ventilationsrör och sen bara tryckt ner isolering till innertaket. Har någon typ av ångapärr tror jag med plastbeklätt papper/kartong. Tänker såga bort masoniten och riva upp isolering sen tejpa allt ordentligt sedan lägga tillbaka
bigronc: [citat] Tackar och bockar för ditt svar. Jag kommer försöka mig på det enklaste och dreva mellan tak och vägg innifrån. Får jag inte till det eller att det visar sig inte ha effekt får jag ta in ett proffs för detta känner jag.
Oldboy: Det förutsätter att takstolen är idealt slät på sidan av underramen. Det brukar aldrig vara fallet om det är ngn form av fackverkstakstol. En gammal ramverkstakstol av rejält väldimensionerat virke kan vara det men brukar inte vara idealt slät eller utan vrid-/kärnsprickor. Om takstolen nu skulle vara idealt slät så det går bra att klämma plasten tätt mot så kan man ju med fördel
Oldboy: Tror vi är på samma sida i boken. :) Den första delen i mitt svar var rent generellt som respons på TS ursprungliga inlägg. Sista meningen gäller din lösning. Jag har också tilläggsisolerat mitt gamla hus i samband med fasadrenovering. Jag satte bara vanlig vindpapp/asfapapp mot råsponten och vek upp den en bit mot reglarna. Det är alltid besvärligt att ändra gamla hus. Det går ofta
Oldboy: Nej, det behövs ingen fuktspärr. Särskilt inte om det är ett fritidshus som inte är permanent uppvärmt.
Oldboy: Det är bara att lägga på mer isolering, men all isolering måste vara vindskyddad om den ska göra nämnvärd nytta. Finns ingen anledning att ta bort väggskivorna. Bara dumt onödigt jobb. För bjälkarna finns det två funktioner att tänka på: Det är bra att ha någonstans att stå som faktiskt klarar vikten av en människa, samt att man inte förstör isoleringen genom att gå på den.
Oldboy: [citat] Vind-/dragspärrande papp är absolut lämpligt. Alla uppvärmda hus har en termisk skorstenseffekt där varm luft vill stiga, och kommer att göra så om det finns en chans. Kutterspån, till skillnad från sågspån, är mkt luftigare, och följaktligen tätar inte särskilt bra. Ungefär som mineralull alltså. Så, lufttäta skikt är nödvändigt. Papper eller lera är de
Oldboy: Principiellt en bra idé. Vad som kan bli problem är hur yttermuren hanterar fukt och kyla i kombination. Yttermuren kommer att bli kallare på vintern. Om den är utsatt för fukt (slagregn etc) så kan det finnas en risk att den fryser sönder. Det är uppenbarligen också viktigt att väggen är tät. Primärt är det säkert för att om luft kan dra igenom väggen så tappar den mkt av sin