Isolerade rör och elledningar på taket i ett källarutrymme med betongväggar och hyllor längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med lysrör i ett rum med exponerade kopparrör och elledningar, vitt skåp och grå väggväggar, i en byggnad eller renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är två bilder från husets "pannrum". Det är samma rum och det är ett tillbygge utanför själva huset och där finns alltså ingen våning över.

Hela huset är rätt så tveksamt isolerat och det vill jag göra något åt!
Jag tänker mig att man sätter en tunnisolering i taket och fäster rör och ledningsskenorna i isoleringen...

Vilka värdiga alternativ kan det finnas som är 4-5 cm tjockt!?

Finns det någon isolering i taket idag? Ångspärr?

Finns det en aktiv panna/eldstad där, så kommer ju krav på brandskyddat material in.

Tunnisolering?
En väg är väl att regla upp med 45mm glespanel, och isolera. Ger ju också goda möjligheter till infästningar för rör och ledningar.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Bra frågor!
Ja, det finns isolering i taket, vad jag förmodar. Jag misstänker att det är snålt tilltaget, mest det. Men jag har inga bevis på det! Inte mer än att hela huset på många sätt är ett fuskbygge...!

Huset värms av vattenburen luftvärme. Det står ett stort aggregat på utsidan av huset och en stor panel finns på insidan, i "pannrummet" , eller vad man ska säga. Det står pannrum på ritningen och med en flexibel tolkning kan det passa.

Det är de rätt tjocka rören (oisolerade) mellan utomhusdelen och inomhusdelen som löper i rummet och sen lite mindre rör till själva värmesystemet. Värmesystemet är från 2024, så det är väldigt fint. Tidigare var där annan värmekälla som mer påminner om pannrum, i dess rätta bemärkelse!

Där är inte fuktigt! Det är inomhus! Typ 15 grader. Där finns ingen eldstad, vilket har funnits...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.