324 läst ·
7 svar
324 läst
7 svar
Katter kissat på spånet i golvbjälklaget
Hej!
Vi totalrenoverar vår undervåning och är nere i golvbjälklaget just nu för att snart lägga på spårskivor där slingorna för golvvärmen ska i. Isolering mellan golvbjälklaget just nu är ömsom spån ömsom isolering. Tyvärr har våra katter smitit ner vid ngt tillfälle och högst troligen kissat där det är spån. Jag har sprayat på ordentligt med kiss spray som tar bort enzymerna och tänkte ta bort spån på de ställen jag misstänker men ngn som har ngt annat bra tips på vad jag kan göra? Känner ingen kisslukt alls men är livrädd att vi lägger golvet och sedan kissar de inomhus på de ställen där de varit.
Vi totalrenoverar vår undervåning och är nere i golvbjälklaget just nu för att snart lägga på spårskivor där slingorna för golvvärmen ska i. Isolering mellan golvbjälklaget just nu är ömsom spån ömsom isolering. Tyvärr har våra katter smitit ner vid ngt tillfälle och högst troligen kissat där det är spån. Jag har sprayat på ordentligt med kiss spray som tar bort enzymerna och tänkte ta bort spån på de ställen jag misstänker men ngn som har ngt annat bra tips på vad jag kan göra? Känner ingen kisslukt alls men är livrädd att vi lägger golvet och sedan kissar de inomhus på de ställen där de varit.
Verkar otroligt att de skulle kissa på golvet bara för att de nån gång pissat i spån under golvet. Min erfarenhet av katter är att de kissar på lämpliga ställen. Och en stor spånbädd är för en katt antagligen en riktig lyxtoalett så att de pissar där är av samma anledning som att de pissar i kattlådan.Agnes Råberg skrev:
Själv låter jag ett glest lager med vedbitar ligga kvar i botten där jag har mitt vedlager. Anledningen är att ifall jag inte gör det så älskar katter att skita/pissa i den blandning av flis, sågspån och barkrester som ligger på marken. Men ligger det tillräckligt med vedbitar på marken som gör att de inte får plats för sitt krafsande så slutar de använda området som toalett.
Katter har ett otroligt luktsinne, oavsett om du inte känner det. Så det blir att sanera bort spånet som kan vara kiss på. Även kan det ha kommit på trädelar med. Här finns det lite att botanisera i. Sen vad du kommer att använda är en annan sak. Men bort måste det till 99 %, annars kan det bli mer ovanpå det nya golvet. Använd det skarpaste som finns, kanske tala med en djuraffär, vad som är bra och skarpt.
https://www.google.com/search?q=få+...BEAAYgAQyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIH
https://www.google.com/search?q=få+...BEAAYgAQyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIH
Varför länkar du till en Google-sökning? Jag tror nog alla som lyckas ställa en fråga här även klarar av att googla utan hjälp...J jonaserik skrev:Katter har ett otroligt luktsinne, oavsett om du inte känner det. Så det blir att sanera bort spånet som kan vara kiss på. Även kan det ha kommit på trädelar med. Här finns det lite att botanisera i. Sen vad du kommer att använda är en annan sak. Men bort måste det till 99 %, annars kan det bli mer ovanpå det nya golvet. Använd det skarpaste som finns, kanske tala med en djuraffär, vad som är bra och skarpt.
[länk]
I övrigt håller jag med ibgu - Katter kissar inte mitt på golvet bara för att någon eventuell kissat under golvet tidigare.
Att dela ut pekpinnar ska du inte göra, det gynnar ingen. Finns massor av medel för att ta bort kisslukt, eller menar du att jag skulle skriva något som skulle vara bra och lägga länkar till var och en som finns. Har inga katter mer än grannens som jagar möss på utsidanuseless skrev:
TS har ju redan använt avsett preparat och känner ingen lukt.J jonaserik skrev:
Fast vad har det för betydelse om katten känner lukten? Katten lär inte kissa på golvet ovanför p.g.a det. Katter vill gräva ner piss och skit. Därför som man har kattsand i kattlådor.J jonaserik skrev:
Klicka här för att svara