Planerar att värma upp ett av våra källarrum i vårt 50-tals hus. Huset är inte dränerat, men källaren är så pass "torr" som det blir i hus som inte är dränerade enligt konditionsgranksningen. Huset står också på den högsta delen av området. Vi har inte planerat att dränera i detta skede, fast jag vet att det vore prio ett före man börjar med källar jobb.

Vi har haft en VVS planerare hit som fixat en plan för dom nya vattenburna elementen som ska installeras i rummet, samt att en tilluftsventil ska installeras och sedan en ventil på andra sidan i rummet som går till en luftkanal i skorstenen.

Dock funderar jag nu på att isolera själva rummet inifrån genom att bygga reglar längs med väggarna och använda mig av PU-skum för att få någon typ av isolering. Menar sedan lägga gipsskivor för att få snygga väggar. Har kollat att andra gjort samma, men funderar lite kring fukt som tränger in från leca blocken från utsidan in i själva trä reglarna. Fukt drar ju sig dit det är torrt.

Har någon annan här erfarenhet av att isolera med PU skum och använda trä reglar i källare?

Borde man lämna en luftspalt längs med väggen och isoleringen?

Jag har rivit ur mögliga träreglar ur källare på 40tals hus, använd INTE organiskt mtrl i källaren

Om du nödvändigtvis ska isolera en odränerad källarvägg tycker jag du ska välja plåtregel

• Gilla
Bygg_Bob
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har rivit ur mögliga träreglar ur källare på 40tals hus, använd INTE organiskt mtrl i källaren
Tack för svaret. Hade du värmt upp rummet det trivdes ut ur, eller var reglarna i ett "kallt" rum?

Jag rev ut skiten direkt då jag köpte fastigheten, vet inte hur tidigare ägare brukat utrymmet.

F fribygg skrev:
Om du nödvändigtvis ska isolera en odränerad källarvägg tycker jag du ska välja plåtregel
Tänkte en tur om sylpapp mellan träreglar och väggen kunde hjälpa

B Bygg_Bob skrev:
Tänkte en tur om sylpapp mellan träreglar och väggen kunde hjälpa
Möjligt, men varför chansa?

Ta som sagt plåtreglar.
Hur har du tänkt dig med skumet?

Hur görs en konditionsgranskning?

V Vante skrev:
Hur görs en konditionsgranskning?
Vi hade en då vi köpte huset. De kollade allting i form av byggnadens skick och problem. Man mätte relativ fuktighet med en fuktmätare i både väggar och tak

Intet Intet skrev:
Ta som sagt plåtreglar.
Hur har du tänkt dig med skumet?
De vore säkert säkrast, sylpapp + trä reglar blir lite riskabelt.

Skummet hade jag nog tänkt spruta själv med burkar. De finns firmor som sprutar skummet med maskin förstås.

B Bygg_Bob skrev:
Vi hade en då vi köpte huset. De kollade allting i form av byggnadens skick och problem. Man mätte relativ fuktighet med en fuktmätare i både väggar och tak
Det finns ett enkelt sätt att kontrollera om du har fukt i källarväggarna. Sätt en bit ca 1 x 1 m tunn plastfolie mot källarväggens insida och tejpa noga runt så det blir tätt. Om det har bildats kondens bakom plasten efter några dagar så finns det risk för att du har fukt i källarväggen.

• Gilla
Bygg_Bob
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.