E
Inleder med att vi lyssnade på felaktigt råd från fel person och därför kommer att montera bromsen direkt bakom osb + gips eftersom regling och eldragning redan var färdig när vi fick reda på att bromsen borde ha monterats först. Inte optimalt, men ingen katastrof. Huset är byggt -31 och har klarat sig hittills utan broms. Cellulosaisolering bakom.

Fråga ett: funderar på hur mycket "uppvik" som behövs för att det ska bli så tätt som möjligt. Bromsen är 270 cm medam våra väggar är 260, vilket innebär 5 cm upptill respektive nedtill. Funderar på om vi ist ska montera på andra ledden så vi får mer marginal, om det jag säger är begripligt. Några tankar?

Fråga två: monterar man ångbroms mellan våningar, eller ska det likt spärr alltid monteras som ett skal runt det varma?

Fråga tre: hur monterar man ångbroms runt fönster och dörrar? Räcker det med att tejpa mot karmar?

Hoppas det är begripligt vad jag menar.

• Renoveringsprojekt med synlig träregling och cellulosaisolering på väggarna, takbjälkar och ett fönster. Stege lutar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vit ytterdörr och fönster, omgiven av träreglar och cellulosaisolering, visar pågående renovering i hus från 1931. Trägolv synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
E ehe17 skrev:
Huset är byggt -31 och har klarat sig hittills utan broms.
Jo, där slår du huvudet på spiken ...
Huset är konstruerat för att fungera utan ångbroms och diverse moderna supertätningar för att hindra luftflödet, det luftflödet har hitintills hållt huset borta från fuktskador och annat elände.

Därför är det extremt viktigt att ni inte bygger in någon fukt i huset nu, fukt som inte kan luftas bort kan vara dödsstöten för erat hus. Det finns hur många exempel som helst på fina gamla hus som stått utan problem i decennier, men sedan på kort tid ruttnat ner pga felaktigt utförd isolering/tätning.

Jag skulle aldrig tala om hur du ska gör i detalj utan att vara på plats och se exakt vad som gäller. Mitt råd är att ta kontakt med någon som GARANTERAT har koll på hur man ska göra det här. Det kanske kostar några extra kronor, men det kan spara dig massor mer pengar i slutändan mot att något blir fel i hela kedjan ...

E
Mats-S Mats-S skrev:
Mitt råd är att ta kontakt med någon som GARANTERAT har koll på hur man ska göra det här.
Tack för din kommentar! Har haft en firma på besök som enbart jobbar med gamla hus, och fått tummen upp. Efter din kommentar blev jag osäker så kontaktade ännu en firma som isolerar äldre byggnader och fick tummen upp igen. Så det ska nog inte vara några problem att köra ångbroms så som jag tänkt. Alltid bäst att dubbelkolla 👍

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Hej! Jag förstod inte riktigt hur du har byggt upp väggen när det blev fel. Ska bromsen sitta först mot stommen - regla - isolera - skivmaterial?
Ha de bäst mvh.

A Aadaampersson skrev:
Hej! Jag förstod inte riktigt hur du har byggt upp väggen när det blev fel. Ska bromsen sitta först mot stommen - regla - isolera - skivmaterial?
Ha de bäst mvh.
Ångbroms/ångspärr ska sitta på den varma sidan. Dvs direkt bakom osb/gips. Så TS har gjort rätt trots att någon försökt lura på någon annan lösning.

• Gilla
ehe17 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.