Jag vill använda den matkällare jag redan har för vinförvaring. Oktober-Maj är temperaturen OK för långtidsförvaring, men däremellan skulle jag behöva trycka ner temperaturen till 13-14 grader. I nuläget toppar temperaturen på 20 grader i Juli.

Min tanke är att sätta en kompressor i angränsande rum och en förångare i matkällaren.

Matkällaren har betonggolv och betongväggar, runt om. Men taket är råspont. Det gör att jag är lite orolig för att en temp-diff om 5-6 grader kan vara tillräckligt för att orsaka kondens i bjälklaget. Vad tror ni som vet? Jag har inte lyckats hitta någon tydliga vägledning kring detta. Det finns liknande frågor i detta forum, men jag har inte hittat några direkta svar på min fråga.

Om jag behöver isolera taket, vad är en standardlösning? Ska jag sätta cellplast? Eller bör det vara mer diffusionsöppen isolering? När man bygger en rum-i-rum lösning rekommenderas ju ett diffusionstätt skikt på utsidan, men det kan jag ju inte göra här.

Många hus som är byggda på 50-talet (likt mitt) har en matkällare med kylaggregat, på det sätt jag vill göra. I svärfars hus fins en sån lösning, men där är det puts i taket. Huruvida det är isolering under putsen kan jag inte säga, men antagligen.

Tacksam för alla inspel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.