Hej!
Nu ska vi sätta igång att byta fönster och dörrrar i gäststugan, vi ska i samband med detta tillägsisolera och byta fasaden till stående med lockläkt.

Nu till frågan, gäststuga är ca 30kvm, stomme ca 90mm sen 30-50mm isolering ytterligare som tilläggsisolering har jag tänkt, kmr bara vara två sovrum i huset, ingen vatten bara el. Kommer användas året runt med luft- luftvärmepump

Huset är äldre och saknar ångspärr, vi ska isolera med stenull för det har vi redan köpt massor av och har hemma.
När vi river fasaden och den gamla nuvarande isoleringen som vi plockar bort, ska/kan vi då tillsätta ångbroms mellan reglarna/stommen för att minska fuktvandring till isoleringen?

Riva invändigt är no go, orkar inte gipsa om väggar och takpannel och bryta upp golvet för att sätta dit ångspärr innefrån, lär väl gå att göra detta utifrån istället som jag beskrivit ovanför? Då är den ju monterad på den varma sidan innan isoleringen.

Jag tycker detta är en djungel och alla säger olika så jag blir inte riktigt klok hur jag ska göra.

Vi ska även ta bort all kutterspån på vinden och lägga stenull, kanske 200mm Ska vi även där lägga ångbroms mellan takstolarna?

Anledning till att jag säger ångbroms är för att den känns mer safe att lägga till i efterhand utifrån när det saknas från början eller vad säger ni experter?

Tänkte skita i att göra någon extra isolering i golvet då det är trångt under och vill behålla det fina gamla golvet.

Jag vill gärna ha någon med erfarenhet som svarar då jag kommer använda era råd när jag bygger 😊

Tack på förhand för er hjälp! 🤩

Om du kan få alla olika ytor med ångbroms att sitta ihop kan du göra det men jag skulle starkt avråda från att montera något alls då du kommer få stora problem där det finns otätheter i ångbromsen/spärren.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du kan få alla olika ytor med ångbroms att sitta ihop kan du göra det men jag skulle starkt avråda från att montera något alls då du kommer få stora problem där det finns otätheter i ångbromsen/spärren.
Är det bättre att helt vara utan något av det? Har läst på forumet att majoriteten att det är bättre att ha än inte ha?

Om du inte får det heltäckande så kommer du få hög koncentration av eventuell fukt i alla glipor och håligheter. Eftersom det är en gäststuga kommer du bara ha fuktillskott stundtals och den tunna isoleringen gör också att fukten kan vandra ut lättare

Okay, så din rekommendation är att inte använda varken ångbroms eller ångspärr, då kanske det var dumt val av stenull? Eller är det lugnt sålänge jag inte isolerar för mycket?

Men vinden åtminstone ska man väl ha ångspärr eller ångbroms?, hört historier hur det möglat pga brist på det till vind.

Vi kommer bo i gäststugan i ca 6 månader under tiden vi renoverar sen kommer det vara hemmakontor så vi kommer ju nyttja det året runt.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du inte får det heltäckande så kommer du få hög koncentration av eventuell fukt i alla glipor och håligheter. Eftersom det är en gäststuga kommer du bara ha fuktillskott stundtals och den tunna isoleringen gör också att fukten kan vandra ut lättare
Vad tycker du om detta argument som låter vettigt i mina öron?

• Skärmdump på diskussionsforumet Byggahus.se där användare diskuterar ångspärrar och byggtekniker i kommentarsfältet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du väljer själv vad du vill vilket är det fina i detta land.

Uppskattar verkligen din hjälp, det jobbiga är när det inte finns en universial sanning, klart man gärna inte sätter ångspärr för då slipper vi ett moment men börjar det mögla pga det blir det jäkla jobb att åtgärda 😅

Men om man sätter ångbroms i stommen med häftpistol är det för dåligt tätt alltså så det stjälper mer än det hjälper? Har du byggt utan en ångspärr/ ångbroms med lyckat resultat?

Min fundering är om det ändå gör så ångan som skapas istället tar sig ut i ventilations don istället för i väggarna med ångbromsen? Är jag fel ute?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja du väljer själv vad du vill vilket är det fina i detta land.
jag har bestämt mig och kör som du skrev i början, byter ut befintlig isolering till stenull i stommen sen tillsätter jag 70mm stenull mellan horisontella reglar sen täcker det i vindpapp sen vertikal spikläkt som luftspalt sen stående panel. Alltså ingen ångspärr

Tror du på det? 😄

Taggad på att sätta igång 🤩

Som dom skrev i det inlägget du citerade så är det en förutsättning att få det helt tätt och som jag också påpekat. Annars får du fuktvandringen koncentrerad till alla otätheter.
Det är därför man ofta kontrollerar detta med en provtryckning innan man bygger igen plasten.

K
Jag isolerade mitt förråd på 10kvm och satte in fönster och riktig dörr. Syftet som kontor, gästrum, tonårsrum. Fick visserligen bara plats med 70 isolering i väggar och 90 i tak. Valde att sätta plast och kör med mekanisk ventilation (VL-50). Alltid värme på, min 15 grader.

Det går åt ca 200-300kwh / månad att hålla det varmt men det är ju inte välisolerat.

Kändes bäst att ha plast men tiden får utvisa om det var rätt eller fel val.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.