På vår tomt har vi en gammal träbyggnad som bland annat innehåller ett gammalt garage. Garaget har gjutet golv, någon slags puts i taket (som jag _tror_ även har en del sågspån ovanför sig) samt väldigt slitna putsväggar där man på många ställen ser hönsnät och vass titta fram. Inga fönster utöver de som sitter i dörrarna.

Min nuvarande plan är att göra detta garage användbart året om (som bl.a. hemmagym), men jag skulle behöva tips på vad som är ett bra och relativt enkelt sätt att åstadkomma detta. Det viktigaste är att rummet går att värma upp någorlunda bra ibland på vintern, samt att jag får ett stabilare och trevligare ytskikt än det nuvarande då jag kommer vilja väggmontera vissa saker.

Borde jag regla upp nya, isolerade innerväggar utanpå de nuvarande och sedan täcka med osb eller gips, eller vore det helt galet?

Tacksam för tips och idéer kring hur jag kan lösa detta.

• Sliten putsad vägg med sprickor och synligt hönsnät och vass, från gammalt garage i träbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Spännande projekt! Jag tror du är på rätt väg! Nackdelen med att regla extra inomhus är ju att innanmätet blir mindre. Fördelen är att det blir fint, varmt och en vägg värd namnet! :-)

Jag upplever att man kan skruva upp rätt tunga saker på en porös vägg, om man gör det med finess och har en planka med många fästpunkter....

Exempel: Min hatthylla har två fästpunkter i varje arm, fyra korta skruvar. Väggen är alldeles för porös för så tunga saker med så lite fäste. Jag har skruvat dessa armar från hatthyllan i en vitmålad bräda på varje sida, som jag fäst i väggen med fler fästpunkter och med kraftigare skruvar.

Tidigare i livet har jag inrett en isolerad släpvagn med innerväggar med verkligen snål hållbarhet! Det gick bra med reglar med många fästpunkter!

Inga finbyggare gör på det sättet men så kan man göra om man vill ha en hel och fin vägg även efter många år av oöm användning.

Jag är inte så duktig på isolering, där får nån annan svara. Eller Perplexity. Eller en person på byggvaruhuset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.