Ska sätta västkustskiva efter att jag tagit ned gamla ytterpanelen och ribbningen. Då har jag bara mjukboard ca. 10 mm och papp kvar. När jag lägger på västkustskivan 50 mm, en 50 mm. distans och sedan regel på detta. Så försvinner distansen in 10 mm i mjukboarden. Dvs distansen skulle varit 60 mm för att fungera optimalt. Kanske inte spelar någon roll att man pressar i hop isoleringen men det känns inte optimalt. Någon som stött på samma dilemma?
 
K
Undersök om det inte finns en konkurrent som säljer andra längder. Jag hade motsatt problem när jag satte 80 mm skiva på vårt hus och kapade då distanserna (som är av plast) i kap-gersågen.

Så ett sista förslag om du inte hittar distanser i rätt storlek är att köpa längre och kapa dem.

Egentligen vill man kanske inte att läkten ska sitta dikt an; man har ju sådana där brickor som ska spänna fast skivorna mot väggen.
 
  • Gilla
Gklav
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Undersök om det inte finns en konkurrent som säljer andra längder. Jag hade motsatt problem när jag satte 80 mm skiva på vårt hus och kapade då distanserna (som är av plast) i kap-gersågen.

Så ett sista förslag om du inte hittar distanser i rätt storlek är att köpa längre och kapa dem.

Egentligen vill man kanske inte att läkten ska sitta dikt an; man har ju sådana där brickor som ska spänna fast skivorna mot väggen.
Halloj!

Har sökt å sökt, men fäster man spikregeln i distanserna samt hur fästs själva distansen mot väggen?
Stort tack!
 
Skruven/spiken går in i glesen genom distanskroppen och fäster i bakomvarande material.
 
Gklav Gklav skrev:
Ska sätta västkustskiva efter att jag tagit ned gamla ytterpanelen och ribbningen. Då har jag bara mjukboard ca. 10 mm och papp kvar. När jag lägger på västkustskivan 50 mm, en 50 mm. distans och sedan regel på detta. Så försvinner distansen in 10 mm i mjukboarden. Dvs distansen skulle varit 60 mm för att fungera optimalt. Kanske inte spelar någon roll att man pressar i hop isoleringen men det känns inte optimalt. Någon som stött på samma dilemma?
Kapa egna av t ex vp rör.
 
T Tjrex skrev:
Skruven/spiken går in i glesen genom distanskroppen och fäster i bakomvarande material.
Ok tack!
Det betyder då jag behöver typ 100-120mm skruv för att använda vid 80mm västkustskiva.

Då skulle man ju enkelt kunna göra egna av typ VO rör som föreslagot…

Och tack tack…
 
P pianist skrev:
Ok tack!
Det betyder då jag behöver typ 100-120mm skruv för att använda vid 80mm västkustskiva.

Då skulle man ju enkelt kunna göra egna av typ VO rör som föreslagot…

Och tack tack…
Gles 28 + isol 80 + 30 mm in i stomme, minst 140 mm skruv.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Tänk även på att ha en luftningsläkt om du har liggande spikreglar
 
  • Gilla
pianist
  • Laddar…
Tack.

Står å väger mellan bygga dubbla krysslagda 45mm isolering eller gå för västkustskivan.

Ska tillägsisolera ett 70 fritidshus.
Sitter 4” regling idag där jag tänkte byta ut till 120mm isolering, sen två lager i olika vågrät/horisontellt 45mm isolering sen läkt å liggande panel…

Lite osäker vad som är bäst vs mest prisvärt…

Åsikter? Erfarenheter?…

Tack tack!
 
P pianist skrev:
Tack.

Står å väger mellan bygga dubbla krysslagda 45mm isolering eller gå för västkustskivan.

Ska tillägsisolera ett 70 fritidshus.
Sitter 4” regling idag där jag tänkte byta ut till 120mm isolering, sen två lager i olika vågrät/horisontellt 45mm isolering sen läkt å liggande panel…

Lite osäker vad som är bäst vs mest prisvärt…

Åsikter? Erfarenheter?…

Tack tack!
Å nu fattar jag det finns även 95mm skivor, vilket jag nog skall ha.

Det blir lååånga skruvar!
 
K
Jag har för mig att jag hade 180 mm skruv. 28+22 spik+luftningsläkt + 80 västkustskiva + 60 in i regeln.

Hela fasaden hänger ju sen i dessa stackars distanser/skruvar. Stormiga nätter vaknar jag svettig efter mardrömmar om att hela fasaden fallit ner över grannens bil.
 
  • Gilla
pianist
  • Laddar…
Kanske säkrar med 200 då…
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.