Betina
Betina: Vanligt med köldbryggor om syllen (med syllpapp) ligger dikt mot plattkanten, har jag för mig. Mindre risk om syllen sticker ut lite utanför plattan. Sen är hörnen en stor köldbryggsbov också, kolla så hustillverkaren isolerat på rätt sätt mellan hörnregeln (45:a) och de två 170-reglarna. Du borde kunna fråga din KA också.
5 svar · 7,1k läst
Betina
Betina: Apropå detta med ventilation av vinden. När jag var på byggsamråd i min kommun så nämde de att man börjat titta på orsaken till fuktskadat innertak på vind. Och då hade frågan om luftinsläpp via takfoten (som ju är vanlig) kommit upp, alltså dess vara eller icke vara! På min fråga om ventilation via gavlarna (vinkel med 3 gavlar) istället, så fick jag till svar att ingen vet (!)
3 svar · 6,4k läst
MathiasS
MathiasS: Just det....både takfot och språng på sidorna förlänges.... Tycker ändå det är ett rätt lagom projekt.
2 svar · 1,5k läst
U
ulan: Jag hade valt diffusionstät plast på nr. 5!
0 svar · 3,1k läst
P
Per-Erik: 70 mm.. låter lite lite tycker jag.. i nybyggen är det väll 200 mm som är standard om jag inte minns fel.. så du kan nog slänga på lite mera ja.. inte överdriva.. men om du ändå ska göra om fasaden så..
2 svar · 1,6k läst
D
daniellindholm: Japp, jo det hade jag tänkt göra. Tack ändå!
4 svar · 3,3k läst
D
diziz: [citat] Vill tilläggsisolera golvet iom att jag Lägger Golvvärme nu på hela bottenvåningen ca 100Kvm, och vill tilläggsisolera iom att rekommendationen är mer än 16-17 cm isolering vilket är vad jag har idag. Det kanske är Asfaboard jag har, för jag vet inte hur en det ser ut. just nu är det som en träskiva av ngt slag och är 6mm tjock iaf. Ja det kan finnas en risk med att isolera
6 svar · 1,3k läst
P
peter62: hej hej alla har en del frågor jag gärna vill ha hjälp och råd me..har ett garage,,som är byggt mitt i huset kan man säga..huset är byggt på platta men garaget har singel på mark endast men på varje sida är väggrna till garaget fäst på syllen på huset utom framsidan som står på plintar..denna sida tänkte jag riva och gjuta en ny syll..men min fråga är,,jag tänkte inte gjuta
0 svar · 687 läst
Y
Yondalar: Jag tror att du har full koll på detta - och tyvärr så tror jag inte att någon törs ge dig förslag på någon genväg så att du slipper, ja just det men en väg, om man har gratis värme, skulle kunna vara att hålla allt varmt ända ut/ned
1 svar · 2,2k läst
H
Henrik_B: Okej.. Tack till er, tror att jag har koll och det verkar som man skall göra som jag hade tänkt från början. Skall inte stirra mig blind på bilder från tillverkare framledes :-/
3 svar · 5,4k läst
E
echo: [citat] Hej Det stämmer att vårt isoleringsmaterial är mer av en industriell isolering. Vi isolerar fartyg, tågvagnar och specialisolering för fastigheter. Nu senast gjorde vi en sprutisolering för akustikkontroll i Böf Jensens nya restaurang i Stockholm. Om ni är nyfikna så kan ni läsa mer på http://www.spraytec.se Med vänliga hälsningar Jonas Lindblom Ovacon ab
7 svar · 3,6k läst
Y
Yondalar: kan vi få en länk, tack och med relevanta data ..annars har dit inlägg noll värde ;)
14 svar · 29,9k läst
Buuzzz
Buuzzz: Per-Erik har uppfattat det hela rätt. Och ja det är till viss del ett kalldrag från balkondörr samt fönster, men det kyler fortfarande alldeles för mycket trots att vi bytt balkongdörr och samtliga fölnster. Bifogar ingen bild men så här ser huset ut från sidan ;-) ____ /_____\Tak |_____|__ Övervåning + balkong |_____| Bottenvåning Bottenvåningens "tak" är ett
3 svar · 6,6k läst
Fasting65
Fasting65: Man brukar använda frigolit eller mineralullskivor av viss hårdhet. Utanpå detta armerar man antingen med glasfibernät eller punktsvetsat stålnät (EJ hönsnät). Sto är en tillverkare. Finja Betong och Maxit (fd Optiroc) är två andra. Roxull är en tillverkare av putsskivorna av mineralull. Jag vet inte om paroc köpt upp Roxull eller hur det är... www.finja.se www.maxit.se
2 svar · 3,4k läst
D
diziz: Har köpt en liknande igår på Jula, kommer inte ihåg vad det var för märke men det fungerar bra i alla fall. Isoleringen följer inte med när jag suger bort allt. Frågan är ju bara, om det finns kvar sågspån, vilket det kommer att finnas, är det ngn fara eller inte ???
6 svar · 4,0k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Det räcker utmärkt med papp om det enda syftet är att få dit ett vindskydd.
1 svar · 4,7k läst
lastkaj
lastkaj: Min personliga filosofi är att alltid överdimensionera isoleringen.
5 svar · 3,2k läst
N
Nybbe67: Hej Jag bor i en radhusgavel och hade tänkt att isolera min gavelvind på ca 10-15 kvm. Det enda som finns där är ytterbrädorna samt en svart, ganska tjock "fasadpapp" eller vad det kan heta. Har precis bytt taket med 22 mm råspont, tidigare massonit, och tänkte att jag skulle få upp/ner temeraturen lite beroende på yttertemperatur. 1. Är detta att rekomendera och vad behöver jag mer
0 svar · 1,7k läst
J
jacs: Efter samtal med isolerfirman och även tillverkaren samt SP så skall man på något sätt få dit en plastfilm som skyddar men dom säger att det måste bli helt tätt. Detta kommer jag att få problem att ordna så om någon har något bra sätt att lösa detta så hade det varit roligt med svar.
1 svar · 4,7k läst
B
betula: För lågrekvent buller funkar tunga material bäst. Gips i tjocka lager är billigt och bra. Blymattor ännu bättre men dyrt. Kombinera med luft = ull i flera skal så får du en bra dämpning. Dörren är extra viktig. Med stomljudet finns kvar. Gjut ett löst tungt betonfundamet till pumpen. Skuva fast pumpstativet med vanliga gummidämpare på fundamentet. Ställ sedan fundamentet på golvet
2 svar · 5,5k läst
Z
zankan: Hmm panelen går på sär runt 120 spänn kvadraten.. Isoleringen runt 40 spänn kvadraten.... Och arbetet ligger på ca 1-2 timmar kvadraten....Så du får räkna med 5-700 spänn kvadraten ungefär... Beroende på antal fönster/dörrar osv...
3 svar · 1,1k läst
P
Per-Erik: man brukar säga att runt 50 cm på vinden är bra.. mer änn så är svårt/långtid att räkna hem investeringen.. Så.. det är inte alls för mycket det han har föreslagit.. Du kan till och med öka på där utan att skämmas.. Efter som det är en bod som ska ha upp till 20 grader vintertid..skulle jag nog köra minst 20 cm.. helst 30 cm på vinden.. Värma en Bod är ett ont måste, en
2 svar · 1,6k läst
cubix
cubix: Slutet på sista meningen är den viktigaste.
6 svar · 4,7k läst
Y
Yondalar: Japp men syllen kan göras mer eller mindre värmeledande egentligen är det enkelt, man tänker sig att man skall bygga in ett motstånd och då gäller det att bryta av homogena material med skikt, avstånd, ickekontakt och/eller isolering
23 svar · 6,7k läst
S
Schwingen: Pratade med isoleringsfirman och det var som jag trodde, isoleringen trycker ut vindskyddet mot spikreglarna, så det faktum att jag punkterar det när jag monterar panelen saknar betydelse. ;)
2 svar · 3,5k läst
P
psamuels: Hmmm... Mycket intressant frågeställning. I mitt fall, med nyinstallerad golvvärme, kan man ju fråga sig hur man upplever kallraset från väggen i båda fallen. Dvs källarvägg, isolerad på utsidan men inte på insidan versus samma vägg med utsidan isolerad och en luftspaltsinnervägg. Källaren har ju varit rejält kall innan, så det ska bli kul att se hur det blir i höst när det är
11 svar · 4,2k läst
J
jumjum: Jag håller på att tilläggsisolera mitt hus som är byggt av lättbetong. På fasaden fäster jag 50 mm cellplast och utanpå det fäster jag 28 mm reglar för fasad panelen. Om du kör med cellplast behöver du ingen vindpapp eftersom den är vindtät men ej diffusionstät.
2 svar · 1,9k läst
Immobil
Immobil: [citat] Det är OK att sätta den upp till 1/3 in i isoleringen. ;)
3 svar · 4,2k läst
MathiasS
MathiasS: Det är mången gång jag beklagat att gänget bakom www.skrivihop.nu gav upp den hopplösa kampen mot särskrivningar. Tilläggsisolera!!! Men jag håller med om att tegelimitationen skall bort....
1 svar · 916 läst
T
thrax: Det där med fönster har jag oxå tänkt på. På halvgamla fönster så brukar man ha ett vinkelbeslag i hörnen för att styva upp. Skitsmart kan man tycka, men att det blir kondens och fukt runt/bakom dessa är inget man tänkte på när man började med detta. Kan vara samma med Aluklädda träfönster. /Thrax
7 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.