Jag skulle gärna höra era tankar kring följande. Vårt hus byggdes som enplanshus med möjlighet att isolera vinden senare. Det sitter en plastfolie mellan våningarna och min fråga är huruvida folien får sitta kvar nu när vi ska inreda där uppe. Det kommer ju att bli ungefär samma temperatur i bägge våningar så det borde väl inte bli så mycket fuktvandring mellan våningarna(?). Helst skulle man slippa ta bort plasten i och med att det finns ett spångolv som måste i så fall skruvas bort.

Mvh,

ojniemin

Jag kan inte se någon som helst anledning att ta bort plasten. Den fyller däremot ingen funktion när temperaturen är likartad på båda våningsplanen, precis som du säger.

Ok. Jag ska också ha ett stort badrum på övre plan. Under plastmattan är det väl bäst att ta bort plasten för att hindra funktsamlingar mellan de två skikten?

ojniemin

ojniemin skrev:
Ok. Jag ska också ha ett stort badrum på övre plan. Under plastmattan är det väl bäst att ta bort plasten för att hindra funktsamlingar mellan de två skikten?

ojniemin
Här vill jag inte uttala mig lika säkert - bäst att dubbelkolla med en fackman - MEN, i grund och botten handlar oron för dubbla tätskikt om att fuktig luft riskerar att kondensera mellan tätskikten. Anledningen till att luften kondenserar är isåfall att temperaturen faller (som den gör ju längre ut man kommer i en yttervägg tex). I ditt fall är det i allt väsentligt samma temperatur i bjälklaget och du riskerar inte att på något ställe nå luftens daggpunkt. Alltså är det inte ett problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.