Jag håller på och renoverar sommarstugan och med det följer tjockare väggar med isolering för att även kunna vara där vintertid.

Uppbyggnaden idag ser ut med början utifrån

Träfasad
spikläkt(luftspalt)
eternitplattor (ånggenomsläppliga)
träplank(25mm)
Träreglar 60x60

På träreglarna satt förut tretexskivor, som numera ä bortrivna! Jag hade tänkt bygga på träreglarna med dubbel 45x70 isolering för att få en isoleringsmängd på ungefär 145 mm. Saken är den, ska jag plasta eller ej? Om man tänker att man använder huset mest på sommaren men stundtals gånger på vintern? Vad är bäst att göra för framtiden för att vara flexibel om huset blir ett permanent boende? Hur kommer det sig att fukten utomhus på vintern vill in i ett kallt hus? Borde det inte vara samma förhållande ute som inne, vid självdrag? Många frågor!! En annan del av huset som bara är c:a 50 kvadrat är renoverad för några år sedan med 145 isolering, oplastat.

För övrigt är det en torpagrund och jag har nu renoverat både golv och tak med mer isolering. Taket är plastat med 200 mm isolering som följer därefter ordentlig ventilation i noch, gavel och takfot.

Jag är väldigt tacksam för svar!

Mvh
Christian

har du värme på i huset under hela vintern?
hur varmt då?

Om du har värme på.. så bör du plasta.. har du ingen värme skippa plasten..

ofta har man ju värmen på lite granna i allfall.. kanske 10-15 grader.. Värmen stiger uppåt o lämnar huset.. kall fuktig luft sugs då in i huset.. även på vintern.. Kall luft bär inte å mycket fukt, det gör dock varm luft. Varm luft som möter kall luft kondenserar.. Frågan är vart det kommer att kondenserar någonstanns.... Mao hur varmt kommer du ha det?

Plasten hindrar den fuktiga varma luften att nå den kalla = ingen/mindre kondens...

Okej!

Tack för det snabba svaret!

Detta verkar ändå bottna i att jag får försöka räkna på vart i väggen kondenspunkten ligger. Man vill ju kunna göra konstruktionen så att huset går att använda på vintern, det är ju hela meningen nästan med att isolera! Samtidigt är det ju fortfarande en sommarstuga och man bor inte där året om! I framtiden vill man kanske flytta till stugan permanent.

Mvh Christian

Ja det är inte så lätt inte..

Du kan alltid ringa olika isolerings tillverkare o fråga efter råd.. Dom kan kanske hjälpa dig att räkna på det.. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.