Ni som bygger nytt, uppfyller era hus Energimyndighetens rekommendationer angående vilka U-värden olika delar bör ha? Rekommendationerna är som följer:
  • ytterväg 0,16
  • vindbjälklag 0,1
  • markplatta 0,2
  • (fönster 1,0)
Anledningen att jag frågar är att jag skall bygga ett Myresjöhus. Som jag tolkar leveransdeklarationen är deras U-värden:
  • ytterväg 0,193
  • vindbjälklag 0,136
  • markplatta anges ej, dock är isoleringen endast 100mm tjock.
  • (fönster 1,3)
Slutsatsen är att Myresjöhus konstruktion inte uppfyller Energimyndighetens rekommendationer i något fall.

Enheten för alla U-värden är W/(m²·°K).

Så här blev mina värden, fick dom för någon månad sedan:

• yttervägg: 0,20 (170+45)
  • vindbjälklag: 0,088 (500 lösull)
  • golv (platta på mark): 0,13 (30cm cellplast)
  • fönster: 1,3 (inkl. karm)

EDIT//: Vad har du för tjocklek på isoleringen??

På följande vis är mina ytterväggar konstruerade:
  • Yttervägg utom källaryttervägg: Träelement med lockpanel, vindskydd, träreglar och 240mm mineralullskivor, plastfilm och 13mm gips. Up=0,193
  • Källaryttervägg: Lättklinkerblock, 70mm reglar, 30+70mm mineralullskivor och 13mm gips. Up=0,186
  • Yttervägg till bostadsutrymme i sluttningsvåning: Lättklinkerblock, 95mm reglar, 30+95mm mineralullskivor och 13mm gips. Up=0,248
(En sak som jag inte begriper är hur jag kan få ett högre u-värde på "yttervägg till bostadsutrymme i sluttningsvåning" där isoleringen är 25mm tjockare än i en källaryttervägg.)

Nä, verkar skumt... Möjligtvis att det är som så att marken (källaryttervägg) magasinerar värmen bättre och ej leder bort värmen från ytterväggen lika lätt som lättklinkerväggen i sluttningsvåningen?! Marken kanske utgör en slags isolering i sig på frostfritt djup... *endast spekulationer*

Vad fick du för u(FS)-värde för hela huset? Jag hamnade på 0,184 W/m2K.

Whops! Missade ditt inlägg.

Jag har håller fortfarande på att pilla med hur huset skall se ut, så någon beräkning av u(FS)-värde för hela huset har jag inte fått. Troligtvis har jag glömt bort denna tråd när jag väl får det. :-[

Det är nog inte många stenhus som klarar U=0,16 för ytterväggar. Förhoppningsvis är det rekommendationer, inget bindande.

• PICT1309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.