2 060 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Rekommendationer om isolering och ångspärr
Jag har haft en tråd uppe här om hur jag ska tilläggsisolera huset. Sök på Tilläggsisolera plankbyggt hus från 1947. Jag har pratat med teknisk support på Paroc och Isover, och båda personerna där konstaterade att med våran befintliga konstruktion och hur vi tänkt oss isolera så behövs inte ångspärren. Dvs vi kör 45 mm uni-skiva i regelfack och 80 mm
fasadskiva P utanpå det. 28 X 70 mm spikläkt, träpanel
med Falu Rödfärg. Uträkningsprogrammet sa att kondenseringspunkten hamnar så långt ut att fukten inte skulle orsaka något problem. Som flitig besökare på detta forum så vet jag att åsikter om detta finns, så ni kan ju svara om ni vill så får vi se hur lång en tråd kan bli, ha ha ha.
fasadskiva P utanpå det. 28 X 70 mm spikläkt, träpanel
med Falu Rödfärg. Uträkningsprogrammet sa att kondenseringspunkten hamnar så långt ut att fukten inte skulle orsaka något problem. Som flitig besökare på detta forum så vet jag att åsikter om detta finns, så ni kan ju svara om ni vill så får vi se hur lång en tråd kan bli, ha ha ha.
Då skulle iallfall jag behålla plank stommen..
Plasta på plank stommen, Regla på plankstommen & sendan fylla på med isolering i Facken, Vindpapp över det, och sedan välja en lämplig ny fasad..
Kanske är det så att plasten inte fyller någon större funktion.. Om både isover o Proc supporten säger att det inte behövs så.. Kanske du kan få det på papper? Detta jobb är inte så kul att göra om efter 5 - 7 år..
Plasta på plank stommen, Regla på plankstommen & sendan fylla på med isolering i Facken, Vindpapp över det, och sedan välja en lämplig ny fasad..
Kanske är det så att plasten inte fyller någon större funktion.. Om både isover o Proc supporten säger att det inte behövs så.. Kanske du kan få det på papper? Detta jobb är inte så kul att göra om efter 5 - 7 år..
Absolut så behåller vi plankstommen!!! Men menar du att vi skulle sätta plasten på utsidan av plankstommen?
Jag tycker personligen att det borde funka eftersom isoleringseffektiviteten i plankstommen inte borde vara häpnadsväckande på nåt sätt. Träet hamnar väl på den varma sidan eller hur? Och om kondenseringspunkten hamnar så långt ut att en ångspärr inte ens skulle vara nödvändig så borde väl inte folien ställa till skada om den satt utanpå plankstommen.
Jag tycker personligen att det borde funka eftersom isoleringseffektiviteten i plankstommen inte borde vara häpnadsväckande på nåt sätt. Träet hamnar väl på den varma sidan eller hur? Och om kondenseringspunkten hamnar så långt ut att en ångspärr inte ens skulle vara nödvändig så borde väl inte folien ställa till skada om den satt utanpå plankstommen.
Yepp på utsidan av plank stommen..
plankstommen isolerar inte så mycket nej.. man kan sätta plasten 1/3:e del in i isoleringen, i detta fallet så kan man ju säga att det är plankstommen. Efter som ni tänker smacka på isolering. Hur tjock isolering tänker ni köra? 100mm borde ni kunna köra helt säkert, då borde plankstommen garanterat hamla på den varma sidan..
plankstommen isolerar inte så mycket nej.. man kan sätta plasten 1/3:e del in i isoleringen, i detta fallet så kan man ju säga att det är plankstommen. Efter som ni tänker smacka på isolering. Hur tjock isolering tänker ni köra? 100mm borde ni kunna köra helt säkert, då borde plankstommen garanterat hamla på den varma sidan..
Låter ju jätte bra.. Kannon..
då borde det inte vara några problem med att sätta platen direkt utan på plankstommen..
låter som om ni kommer o få det varmt o gott där inne sedan.
bara ni har en ordentlig mössa också..
då borde det inte vara några problem med att sätta platen direkt utan på plankstommen..
låter som om ni kommer o få det varmt o gott där inne sedan.
bara ni har en ordentlig mössa också..
Klicka här för att svara