Snurre
Snurre: Jo visst finns det alternativ. Har hört att lerstenen mår bra av viss mängd fukt för sin hållbarhet och att man därför bör undvika plast. De andas visst väldigt bra. Själv vet jag inte. Försöker bara att besluta mig för vad som är det rätta att göra. Vad gäller hussvamp så hade vi i Sverige för ca 50 år sedan 4-5 fall om året. Idag handlar det om 4-5 fall i veckan enligt
6 svar · 10,2k läst
P
Per-Erik: du vet väll att Diffspärren får vara 1/3:e del in i isoleringen.. :D annars är det väll bara o göra hål för dosor tejpa där efter runt dosorna så det blir tätt.
1 svar · 3,0k läst
2
2an: Har du kollat på dorocell.. Har ingen aning om pris men ser inte alls dumt ut.. http://www.dorotherm.se/scripts/main_frameset.asp
2 svar · 1,5k läst
P
Per-Erik: Ja det är inte så lätt inte.. Du kan alltid ringa olika isolerings tillverkare o fråga efter råd.. Dom kan kanske hjälpa dig att räkna på det.. :)
3 svar · 1,3k läst
K
kaugus: Skall inreda ett förråd till bostadsrum. Förrådet står på betongplatta. Skall man välja frigolit som golvisolering eller den vanliga isoleringen ? Dessutom nämde någon att man inte behöver regla upp golvet om man använder frigolit utan lägga Spångolvet direkt på frigoliten så att det blir "flytande. Är det verkligen möjligt ? Mvh Kajan
0 svar · 2,2k läst
P
Per-Erik: Låter ju jätte bra.. Kannon.. då borde det inte vara några problem med att sätta platen direkt utan på plankstommen.. låter som om ni kommer o få det varmt o gott där inne sedan. :D bara ni har en ordentlig mössa också.. :)
7 svar · 2,1k läst
P
ppalm: Du Texas [citat] Hej har oxo en kåk 54 98m2+källare ej uppvärmd. kombipanna med en förbrukning på 3m3. dock innan den nyligen installerade pelletsbrännaren kom på plats så svetsade jag till en baffel och lade in i pannan under den tiden enbart oljebrännaren gick. och vips så minskade rökgastempen med 15° vilket tyder på att jag ökade upptagningsförmågan av värme i pannan. vill du
19 svar · 12,1k läst
G
garagenisse: Hej! Behöver man ha isolering i bjälklaget mellan källarn och entreplan om man har normal rumstemperatur på båda ställen? Finns det nåt annat skäl än ljudisolering att ha isolerat bjälklag? Jag har funderingar på att skaffa en värmepump till källaren och håller ändå på och renoverar lite så för närvarande har jag ingen isolering och ville således dra nytta av pumpen genom att
0 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Här vill jag inte uttala mig lika säkert - bäst att dubbelkolla med en fackman - MEN, i grund och botten handlar oron för dubbla tätskikt om att fuktig luft riskerar att kondensera mellan tätskikten. Anledningen till att luften kondenserar är isåfall att temperaturen faller (som den gör ju längre ut man kommer i en yttervägg tex). I ditt fall är det i allt väsentligt samma
3 svar · 3,1k läst
S
sirbo: Hur gjorde du med isoleringen mellan facken? Ja menar är underarmen bara 145 hög och isoleringen i facken 300 vill man ju gärna fylla glipan mellan facken. Hur gjorde du? ser ut som vädret håller i sig hela veckan så det blir nog till att stoppa i isoleringen ovanifrån
2 svar · 2,4k läst
P
psamuels: Varför kommer Du för långt ner ? Mig veterligen finns det ingen "superisolering". Du kan kolla min tråd med ett liknande projekt här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1115224972
1 svar · 3,6k läst
MathiasS
MathiasS: Torpargrund? En sak du ska tänka på då är att om du förbättrar isoleringen så sänker du temperaturen under huset. Så har många skaffat sig riktiga problem med fukt och mögel. Jag törs inte råda i denna fråga - har du pratat direkt med Isover och Paroc? Dom kan nog ge bra tips. Välkommen hit föresten!
1 svar · 2,3k läst
P
Per-Erik: Välkommen.. kolla här.. (har inte arbetat själv med Cellplast) kanske kan ge en viss vägledning http://www.thermisol.se/pdf/yttervagg_isoleralatt_okt02.pdf Dom påstår iallafall att Cellplasten (deras märke) ger vindskydd.... Om du nu använder Vindpapp så skulle iallfall jag sätta den utan på Cellpasten.. Dumt o kyla ner värmen i isoleringen med Kall Vind.. så resonerar iallfall jag..
1 svar · 3,5k läst
A
Archie: Hej, Bor i ett charmigt 60-tals hus med betongplatta på mark. Betongplattan är synlig 20-30 cm mellan fasaden och marken. Lönar det sig att täcka denna synliga del av plattan med isolering? Finns det risk att man får fuktprobelm? Mvh Archie
0 svar · 3,5k läst
T
thrax: En variant är att du använder cellulosafiber, typ termoträ. Till denna isolering behöver man ej ha diffusionsspärr. Din veranda kommer säkert inte vara jättevarm, eller? Så då kanske du inte behöver bry dig om att ha diffspärr ens med "vanlig" isolering. Lycka till / Thrax
1 svar · 9,5k läst
H
hillbilly: pratade med en expert på området igår och han menade att det är viktigast att ha en luftspalt på de väggar som har kontakt med marken utanför huset, vilket låter ganska rimligt. vad det gäller de andra väggarna skadar det förstås inte med en liten luftspalt men man kan ju vilja utelämna en sådan av andra skäl som t ex ljudisolering då man skall följa principen "massa-luft-massa".
6 svar · 3,3k läst
F
fireblade_: hej, ny här men det verkar vara en bra sida :) Tänkte jag skulle ställa några frågor. det är så här att vi kanske kommer att köpa ett fritidshus i sthlm, saltsjöboo, är det nån här som har köpt ett där? vad kostar en tomt där? det är en tomt som sluttar väldigt mycket, tomten är på 2500 kvm, skulle vilja plana ut tomten lite, är det dyrt med fyllning och kanske även en del
0 svar · 865 läst
U
ullisdingo: Hejsan, vi håller på att bygga ett badrum i källaren, fd garage. Det ligger ovan mark. Nu ska det blivande badrummet isoleras. Vi har hört att det är bästa att isolera på utsidan. Stämmer det? Hur ska vi bäst isolera? Någon som vet eller har erfarenhet av liknande projekt. Ullis
0 svar · 2,4k läst
C
Chao-Li: Vad ska du isolera?
1 svar · 3,5k läst
C
1 svar · 3,5k läst
L
landsjo: 160 mm är riktigt... Däremot är lambdavärdet 0,032 resp 0,040 om man ska vara petig med decimaler...
1 svar · 2,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Fick jag också höra av den kvalitetsansvarige uttryckt som: - Absolut ingen diffspärr i torpargrunden! ;)
9 svar · 17,6k läst
P
Pake: Tack för svaret! Kör på 30cm tror jag. /Pake
2 svar · 3,8k läst
Jesca_j
Jesca_j: Tycker inte heller det låter direkt billigt....jag köpte min cellplast från Beijerbygg och betalade 60:- per kvadrat inklusive både moms och frakt för 100mm tjocka skivor.
4 svar · 5,4k läst
D
dax: Den här helgen blir det bara inköp av material, nästa helg så är det midsommar! Därefter spikar jag så det glöder! ;D
7 svar · 7,0k läst
S
sagatess: gjör vi smart osm isolerar ett rum ått gången vi fundera på börja fixa köket först sedan toleten och senare ska bli salen som vi okås komer ta upp del av tacket i till övervåningne för gjöra ett biblotek av med steg okså . svårt förklar hur jag menar men ni som såg somamr torpet för par år sedan vet hur jag menar.
5 svar · 828 läst
P
phulden: Jag ber om ursäkt, tänkte mig inte riktigt för här. Det fungerar ju inte för dig som har liggande panel (antar jag). Du måste ju ha spikläkten vertikalt. Anledningen till att det fungerade för mig var att jag spikade endast 17mm direkt ovanpå 45mm reglarna så råsponten fungerade endast som en distansläkt kan man säga. Du bör nog gå upp på 28 mm spikläkt i så fall, är jag rädd.
3 svar · 12,8k läst
Fasting65
Fasting65: Nätet måste du ha för att armera putsbruket. Frigoliten är en bonus som kan sättas för att isolera kåken lite extra. Maxit, Finja, Sto är tre leverantörer av putsbruk samt "system", där du köper en lösning med garantier. Kolla deras websidor och/eller ring ännuhellre deras tekniska rådgivare. Jag upplever att Maxit (fd Optiroc) har var mycket serviceinriktade när JAG valde
5 svar · 9,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Det går att hyra men antagligen så får du låna sprutan där du köper lösullen. Det är inte alls svårt att spruta lösull. Du kanske vill förbereda vindsutrymmet en aning innan du börjar (förhöjda plank att gå på, luftspalter vid takfoten etc). De flesta isoleringstillverkarna har bra instruktioner på sina hemsidor.
1 svar · 8,2k läst
J
Joggin: Precis det jag letade efter. Tack :)
2 svar · 5,1k läst
U
ulan: Ja, det låter bra! Tänk bara på att inte komprimera lösullen för mycket med brädgolvet, det minskar isolereffekten. Jag kommer att ha lösull på vinden, med golv men endast 60 cm brett.
4 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.