Isolering
Per-Erik: jag har nu varit i kontakt med Paroc. Och enligt dom så går det bra att ha plasten 1/3:e del in i isoleringen även på vinden (går att göra så i väggar). Alternativet kan ju också vara att ha spån upp till reglarna & sedan lägga plasten över hela vinden, Tejpa i skarvarna & sedan lägga på 2/3:e delar isolering, eller mer då.. ;)
Yondalar: ett svårt ämne, föreslår att du kör sökfunktionen ty mycket har redan skrivits man kan undra varför gamla torp har hållit så bra. Egentligen otroligt bra om bara sättningar i grunden och igencementering av stengrunden undvikits och taket varit helt. en generell förklaring är att det var dragigt inne och dåligt isolerat med modernt boende så ändras det och hur mycket beror på flera
Chief_Ryback: [citat] Jag har i någon annan tråd tipsat om en firma med prislista på nätet, de sprutar glasull och cellulosa. Här är prislistan -->http://www.tryckisolering.se/html/priser.htm EDIT: De ligger i Mälardalen
Svenstorp: Hej! Jag skulle ha fortsatt med platta. Det beror dock på vad resten av bostaden ligger på. Det är lite lurigt att växla mellan platta och torpargrund eftersom torpargrunden måste kunna ventileras ordentligt medans plattan är mindre känslig för fukt. :o Om resten av bostaden ligger på torpargrund bör du se till att lägga ventilation i hall-plattan så att du inte stänger ventilationen
focal: http://www.friendsofscience.org/index.php?ide=11 Otäckt om FN - Gud och Sanningen i Sverige- är ute och cyklar.
lastkaj: 100 mm räcker gott o väl för dessa ändamål, gäller väggarna. Lite tjockare i taket. Luftspalt på 1-3 cm räcker
Patrik_G: Hej Tigree Hur stor är ditt tak? Vad kostade materialet? Var köpte du det? Kan du hjälpa mig med en test? Be den som bor ovanför dig att göra lite oväsen. T.ex. att hoppa ,hamra dra stolar osv. Berätta sen hur det gick. Många frågor va det. Tacksam för hjälpen Mvh Patrik
toysoldier: Jag skall bygga 2-plan med hel platta med vattenburen golvvärme. Skall montera 400mm höga kantsten och 300mm markisolering. Kanske overkill...men räknar med att få igen merkostnaden i form av lägre driftkostnad under 20år. ;)
Per-Erik: Frågor.. Golvet: Platta på mark? källare under? Torpargrund? Taket: Finns det en vind? eller är det öppet till Nok? När man bygger nytt så lägger man 200mm i väggarna.. Så 200mm är inte fel.. ofta har man inte plats med det.. så tjockt det bara går med andra ord.. Dock är det viktigast i taket där tjänar man mäst på isoleringen.. 300-400 mm är nog lagom.. Ha hellre en tjock
styrman1: Faringe såg gjorde världens kampanj där de pekade ut skurken "max" i annonsen berättade de hur skurken max myglade med u värdena. De hade tecknade bilder på en liten gubbe med ögon mask ala björnligan. Kommer inte ihåg exakt mer än så. Man kan väl säga att byggmax reagerade lite....
snickarboden: Hmm... förläng panelen ca 12-15 cm och upp med vanlig frigolit under den, det är rätt lätt att jacka ur så den passar ihop med den putsade (som brukar vara falsad) /Kent
daniellindholm: Hej, håller på och isolera en verkstad och satsade på Roxulls flexibatts. Kanonbra tycker jag, men nu till problemet. Dessa mattor är ganska kompakta och det blir 'väldigt' exakt inpassning. Jag har 45+145+45 isolering och 145-regeln är en oplanad sådan, så den är då 150mm. Det blir således en liten luftspalt mellan innersta 45'an och 145'an. Ingen stor sådan, men helt klart
Per-Erik: Självklart.. Vi kan ju bara svara på vad vi skulle ha gjort.. Om du installerar en diff-spärr.. Så behöver du ju inte använda Ekofiber.. även Isover har ju lösull.. Så du bör jämföra Isover lösull med Isovers Plattor.. Lösull går också att kratta ut om man vill det.. Fast det blir ju inte lika bra det.. Om du ska jämföra Ekofibers lösull med Isovers lösull så bör du också
daniellindholm: Jag valde 45+145+45. Eventuellt lägger jag elen i den innersta isoleringen och fuktspärren mellan innersta 45 och 145'an. Dvs, inifrån och ut: -Gips -Råspånt (verkstad, kommer fästa lite tyngre hyllor osv) -45x45-läkt, isolering, elinstallationer -diffspärr -145x45 till stommen, isolering -45x45-läkt, isolering -utomhusgips eller annat vindskydd -1"-läkt liggande eller stående beroende
Grundlig: Jag tror inte att jag har helt fel om jag säger att det går bra att lägga plast på det gamla golvet. När man lägger in parkett så skall man lägga en fuktspärr direkt under parketten. Det viktiga måste vara att fuktspärren är på den varma sidan så att fuktig luft inte kondenserar och blir rinnande vilket det inte blir i detta fallet. Samma sak gör man ju i väggar och tak.
Niq: kan ju vara så att dom inte satt spånisolering därför att den brukar sätta sig. Och sedan när varmt och kallt strider så blir det kondens och så ruttnar trät. Du kan ju hälla i spånor som du packar ordentligt.
ingemar_o: huset jag har va det bara 95 mm isolering i taket byggt -57 , så har det varit tills nu å det har funkat så det är väl bara kostnads sak å ha lite isolering i taket
isolde: Det är nog inte många stenhus som klarar U=0,16 för ytterväggar. Förhoppningsvis är det rekommendationer, inget bindande.
zankan: [citat] Duubbetspontat är S-format kan man säga. Med dessa så behöver du inte lägga kortskarvarna över bjälkar/reglar utan skarvar löpande= mindre spill. Det som är enklare med att dra el inan gips är att rör dragningen blir enklare. Det blir enklare att fästa takdosorna. Nackdelen är väl att man måste göra hål fördosorna innan man sätter uppgipsen. Om man nu inte införskaffat
Per-Erik: När det gäller källare så skippa Allt organiskt (förr eller senare kommer fukt in och det blir otrevligt.).. Helst ska ni ha helt nakna väggar.. putsade kanske.. Ang Isoleringen av grunden så finns det 2 skolor som gillar att kasta jord på varandra.. I det ena lägret står Platon som gör att det ska bli tätt.. en del kallar det stoppa foten i en gummistövel metoden... I det andra
zankan: det kan man nog säga...Det finns 6 oleringsbredder 450,410,600, 560, 1160 och 900 reserverar mig för exakta mått dock... men 450, 600 och 900 är för plåtreglar å de andra för trä.. Det finns nog även vindmatta som är 1200.... Ovanstående är för isolering som skall var i en konstruktion
StyvBoard: Bara ett tips, fixade sovrummet för lite sen, hittade panel 9*140 (eller nåt sånt) på byggmax för 40:- kvadraten. Fasad i kanterna, ingen pärla alltså. Valde att spika liggande och det blev mycke bra. Var lite skeptisk till dimensionen och mycket riktigt har den böjt sig en del men det funkar ändå. O billigt blev det...
Per-Erik: Du har helt rätt..! Men det förutsätter att du räknar med att bo i "bara" några år i ditt hus för att sedan sälja.. Många bygger nog för att bo i huset hela livet.. säg 40 år.. på dessa 40 åren så bör du väll ha tjänat in på den extra isoleringen? I ren energi besparing.. Sen vet vi ju inte om huset änns kommer att stå kvar om 40 år.. en ny motor väg, krig, flygplats, osv..
Gbat: Ska tapetsera om ovanvåningen och har funderat på att isolera lite extra mot gavlarna. Gavlarna är av tegel och putsade på insidan (mot rummen). Väggarna blir mycket kalla på vintern och jag har hört att det kan ge en hel del att bara sätta upp nån centimeter frigolit och tunt med gips på det. Låter nästan för enkelt för att inte innebära problem. Finns det något att tänka på?
lornstams: Hej :) vill ha ett TIPS när det gäller isoleringsmtrl mellan bef.balkongplåt och min inglasning. Insidan är av målad plåt som är byggd i fack, fast är ett helt stycke. Jag vill ha förslag till isolering mellan dessa 2 ytor. Bra att kunna göra detta inför stundande lägre tempraturer. Tacksam för svar/ lornstams
rednef: Ok tack för svaret! Bra om det är tätt runt kåporna med andra ord.