Isolering
swirve: Byggde till mitt gamla hus med 60m2 med låglutande parallelltak med 170mm vägg och 340mm tak. Lät blåsa cellulosa isolering, typ 100 balar på två timmar! Sjukt smidigt! Rekommenderas!
Rickard.: Fogskum är ett jäkla klet att arbeta med och inte så enkelt att få bra som många tror. Jag röstar på att trycka in smala remsor av väggisolering. Så mycket som möjligt på utsidan av rören och lite som möjligt på insidan av rören är bäst.
SirHiss: [citat] Hej, Det finns PIR-skivor att köpa på nätet från t ex Estländska ehomer, de levererar till Sverige. Länkar: https://www.ehomer.ee/se/isolering/pir-och-xps-isoleringsskivor.html https://www.ehomer.ee/se/isolering/pir-och-xps-isoleringsskivor/recticle-pir-skivor.html
GrönaL: Hej har en stuga som är helt oisolerad. Ytterväggen är ca 10cm tjock och golvet har ungefär 10cm reglar till blindbotten. Väggen är helt oisolerad med några enstaka sågspån. Tänkte isolera inifrån då fasaden är rätt så bra men vill gärna inte få mindre yta inomhus. Så sneglat in lite på PIR isolering. Har en rätt så tajt budget men känns som mineralull är lite dumsnålt
Småbrukaren: Isoleringen ska ju inte sitta på insidan. Som sagt ventilation är problemet. Bänkskivan behöver kapas eller få större öppningar så att luft kan cirkulera. En källarvägg har ju exempelvis inte heller isolering på insidan. Problemet blir när man ställer organiskt material framför den.
GandalfMeck: Jag är också nyfiken på svar här då jag har planer att göra något liknande. I alla fall i de rum som är ovan jord. Som jag förstått det ska detta fungera så länge sutteräng våningen hålls uppvärmd. Då kommer värmen inifrån hålla borta fukten utifrån och fukten inifrån stoppas av ångspärren. För rum med vägg underjord är detta inte rätt. Beroende på hur isoleringen ser
björnuf: Hej jag har en lång kattvind yttervägg 60 cm sen är det snedtak isolerat tom rum ca 6 tum är panel endast, bredd är 140 ca cm, tänkte isolera taket kyler även under våningen tror jag, vad använder jag, vinden kommer inte vara uppvärmd, mvh Ulrik
taxel: Hur gick det med detta bygge? Går själv i tankar på att bygga småhus i KL-trä, så nyfiken
blackarrow: Om det blåser när det snöar kan det bli sådär. Snöar det länge kan det bli stora drivor. Du kan ju jämföra med andra hus och se hur länge snön ligger kvar på taken. Enklast är väl att mäta hur mycket isolering du har med en tumstock.
tergo: [citat] inte med vanlig isolering, kan möjligt hjälpa lite med hårdpressad isolering eller dubbel gips
guiness: Bor i ett hus från 1920-talet vars isolering på kallvinden består av lika gammalt sågspån. I nuläget gör jag inget åt det men jag tänkte passa på att ”tilläggsisolera” ett tak från insidan som är på andra våningen (kallvind direkt ovanför). Taket i detta rum är putsat och börjar spricka så jag skall sätta upp ett nytt med takskivor, eftersom jag tänker sätta LED-spottar
Intet: [citat] Det är förbaskat svårt att få det tätt. På min vind låg det ett decimetertjockt lager sågspån ovanpå ett lager papper. Inget annat. På det lät jag spruta på 40 cm malt tidningspapper, så den totala isoleringstjockleken blev en halv meter. Valde att göra så, dels på grund av lathet och dels för att det skulle vara i princip omöjligt att få det tätt med plast. Därför
MartinDahlin: Jag har nyss flyttat in i ett radhus från senare delen av 80-talet. Det är ett gavelhus och det är rätt bra drag inne i väggarna då jag märkt att de drar kallt från hålen där Molly-expander suttit. Jag har även upptäckt att de drar kallt från gliporna i taket vilket såklart påverkar värmen inne i huset. Min fråga till den samlade expertisen är om jag kan peta in isolering i
sepani: [citat] Jag klädde in gavlarna med vindduk och fyllde med lös ull mot dem. Takfotsventilationen är däremot stängd. Den har jag stängt med svällist. Självklart har jag ventilation på gavelsidorna. Isolering lösull kostade 20 000 med insprutning. Jobbet med att riva ut den gamla isoleringen samt att klä in alla bjälklag med diffusionsöppen duk gjorde jag själv i full skyddsutrustning
ollehedstrom: Kan tillägga att besiktningsmännen och hantverkare inte tittat i väggarna på fler ställen än 3 i grunden. Måste verkligen varje vägg i källaren då rivas?
Jonatan79: Ingen plast i bjälklag behövs. Se till att ha koll på fukten i källaren, värm eller ventilera så slipper du problemet.
sturnus: [citat] The plastic foil is designed to prevent water vapor from penetrating the wall. It does not impede the "breathing" of the wall because diffusion occurs outside. Since the roofing felt has lower resistance than the foil, the wall structure will function no worse than it does now. But I agree with you that it would be better to use additional insulation from the outside, but then without a
Peterg65: Hej, Jag har ett Danahus utanför Gävle som byggdes 1975 och har en yta på 34m2 och med loft på ca 9 m2. Planerar att isolera innertaket i hela huset med 70 mm mineralull/glasfiberull och sedan råspont 12mm. Den information som jag har funnit ifrån tillverkaren 1974-09-16 är denna: Våningsväggar (Yttervägg utifrån räknat) 16 x 95 panel, 12 mm safabord, 100 mm mineralull, diff spärr 16
Grayscale: Hej. Snabba versionen, två frågor: Ska jag sätta fasadskivor på insida befintlig oisolerad yttervägg, eller är det vettigare med duk + vanlig isolering? Samt lägga på mer isolering, eller byta ut den gamla först? Långa versionen: Del ett. Jag ska isolera en del av huset som varit oisolerad sedan 1930. Det är "köldhålet", våningen ovanför trappan ner till matkällaren under huset,
sarah.a: [citat] Har också tänkt på det, dock inte så snyggt men kanske värt att testa och ha de tillsvidare. Dock så är det bara gipsvägg mot trapphuset så tror ändå att det inte bara är dörren som ljuden smiter igenom tyvärr.
byggbygg123: [citat] Jag har satt isodrän under marknivå. Nu är det ett sutteränghus där lecan går upp två meter över mark som jag tänkte isolera och sätta panel på. Då känns inte isodrän rätt. Finns lite olika bud med västkustskivan och liknande men verkar inte så självklart att fästa panel utanpå tyvärr.
Tjernström: Jag har nu tagit bort alla reglar, isolering och plast. Kändes bäst. Då väggen, förutom på två ställen, är isolerad utifrån så behövdes inte isoleringen. Det visade sig att träreglarna var rätt murkna och att isoleringen luktade illa. Dessutom har jag bilat bort klinkergolvet.
Anonymiserad 405730: [citat] Jag är helt med på att det kan fungera men skulle inte rekomendera det.. Mineralull och plast är bra material i Morderna väggar jag skulle personligen inte isolera ett timmerhus med dessa material..
Norrtull: Lindrev är bra mellan stockarna. Jag har drevat numer 70% av vårt timmerhus. Efter att fått rådet av heimlaga att riva bort div glasull som låg mellan stockarna. Inte roligt att stå med en fogsvans och försöka riva ut glasull, även fogskum är borta. Men jobbet tog säkert 4x längre efter den förre isolerar muppen som försökte förstöra huset.
heimlaga: Sånt där har de också försökt skrämma mig med. Varje gång jag inte har accepterat grova arbetarskyddsbrott. Varje gång jag har krävt ut obetald lön. Sanningen är att det blir betydligt svårare att få arbete när man har rykte om sig att stå på sig. Å andra sidan så är de förlorade anställningarna ändå ingenting att vilja ha. Chanserna ökar betydligt att få seriösa och bra
heimlaga: Sånt där skall man inte utsättas för. Det där är arbetarskyddsbrott som går att anmäla till arbetarskyddet och kanske rentav polisanmäla! Jag skulle inte fara dit igen. "Ofarligt" i de där företagens språkbruk betyder att man hinner byta arbetsplats innan sjukdomen bryter ut. Det brukar ta 20-40 år innan asbesten ställer till någonting och då är ju inte ens pensionär och borde
shomealpine: [citat] [/QUOTE] Det är platta på mark, tveksam om jag kan få det helt tätt som ett modernt hus, men kommer gå över alla ytor även innetak i korridorstråk i mitten av huset
klaskarlsson: [citat] Är syftet bara att hålla trossbottenskivan på plats så kan du ju skruva en bräda mellan två reglar. Du får skruva den så det blir så tätt det går, eller lägga en bit extra skiva där som tätar. Det blir ju inte luftätt, och det är inte syftet heller, men för att hålla skadedjuren lite borta iaf skulle jag säga.