Vi har stålrörs skorsten till vår kamin, huset byggt 2005 och kaminen samtidigt. Idag var sotaren här, blev lite förvånad då han ville kolla vinden vilket de inte gjort de senaste 3 åren vi bott här. Nåväl, han sa att allt var bra förutom isoleringen. Det var tydligen glasull runt där skorstenen går ner i golvet till boendedelen. Det ska vara stenull tydligen då det tål högre temperatur.
Troligtvis har detta varit så sedan det byggdes. Nåväl, jag har lite isolering över då rör till köksfläkten isolerades, hade tänkt kasta det. Den känns lite mer bastant, är lite mörkare än den glas isolering jag hanterat tidigare. Är det så att det kanske är stenull? Känns ju vettigt att man skulle använt det till köksfläkten? Tänkte bara om jag kunde dra av hönsnätet och trycka ner det istället. 😁
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis har detta varit så sedan det byggdes. Nåväl, jag har lite isolering över då rör till köksfläkten isolerades, hade tänkt kasta det. Den känns lite mer bastant, är lite mörkare än den glas isolering jag hanterat tidigare. Är det så att det kanske är stenull? Känns ju vettigt att man skulle använt det till köksfläkten? Tänkte bara om jag kunde dra av hönsnätet och trycka ner det istället. 😁
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag rekommenderar att du kollar upp vilken tillverkare du har till skorstenen och läser deras monteringsanvisningar, så blir där inga frågetecken.
Funkar lika bra med stenull. Så länge du följer monteringsanvisningarna till brännbart och använder obrännbar isolering.F Fideliox skrev:
Är där ingen markering på nätmattan ?
Men som du själv säger att den har används till imkanal som ska den vara obrännbar
Ja det tvivlar jag inte på. Har inte tittat så noga på den, låg i en hög bredvid imkanalen så har säkert blivit över och ej slängt gissar jag. Den är ju betydligt mörkare och "tjockare" än den i glas iaf.Huggabuggaa skrev:
Klicka här för att svara