F fribygg skrev:
Makadam stoppar inte drag, vill du minska draget vid stenfoten är nog lerklining eller kalkbruk lämpligare.

För att bära upp isoleringen använde man ju traditionellt brädlappar tex beg form virke, jag skulle i ditt fall om du inte har gott om enklare billigt virke fundera på en färdig trossbottenskiva
Jag hade tänkt mej att fylla upp med makadam, sen någon typ av väv/papp som bryter av draget innan isolering ute i de ”facken”.
Men jag bör kanske sätta en skiva även här? Tänkte kanske rätt typ av väv eller papp kan ligga mot Sten på undersidan och sen isoleringen på de.
Mycket jobb att såga till skivor i alla fack! Och plocka ur uppstickande Sten osv.
Om man nu sötter skivor. Hur gör man där dessa kommer i direkt kontakt med Sten? Tjärpapp imellan?
Skannat isåfall bara låta det stora tomma utrymmet i muren vara kvar där under?

Tack för svar!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, sorry om jag var lite trög, hade feber :=) Då ska du isolera ordentligt och makadam är inte det bästa som fribygg skriver.
Nej makadam isolerar inget, men jag behöver ju bygga upp utrymmet först tänker jag!

B Bergstrandbb skrev:
Nej makadam isolerar inget, men jag behöver ju bygga upp utrymmet först tänker jag!
Har du fler bilder, kanske någon från utsidan av yttervägg?

B Bergstrandbb skrev:
Varför då?

Det viktiga är ju att du får trossbotten tät, traditionellt spikade man ju en läkt på reglarna/ bjälkarna och la trossbotten lappar av vanligt entumsvirke med en förhydningspapp/'Örnpapp' på innan man fyllde bjälklaget med spån eller vad för mtrl man hade tillgång till.

I ditt fatt bör det gå bra att skruva brädor under bjälklaget och lägga trossbottenskiva med isoleringsskivor på i bjälklaget, är avstånden i facken för ojämna väljer du lämpligen lösull istället.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du fler bilder, kanske någon från utsidan av yttervägg?
Nä, har ingen bild på utsidan. Murad granitgrund är det.
Anledningen till drag i murarna är troligen att de är fuskat under panelen där virket möter mur.. men det får bli ett annat projekt.

F fribygg skrev:
Varför då?

Det viktiga är ju att du får trossbotten tät, traditionellt spikade man ju en läkt på reglarna/ bjälkarna och la trossbotten lappar av vanligt entumsvirke med en förhydningspapp/'Örnpapp' på innan man fyllde bjälklaget med spån eller vad för mtrl man hade tillgång till.

I ditt fatt bör det gå bra att skruva brädor under bjälklaget och lägga trossbottenskiva med isoleringsskivor på i bjälklaget, är avstånden i facken för ojämna väljer du lämpligen lösull istället.
Mest för att det inte känns rätt att ha ett tomt utrymme på uppåt en halvmeter mitt i källarmuren.. alla tidigare murar jag varit i kontakt med har varit fyllda med sten hela vägen upp. Känns som att det blir bättre när det är fult helt enkelt.

Jag kommer inte åt att skruva något under bjällklaget, vissa bjälkar ligger långt ner i muren tex. Alternativet blir då att spika läkt på reglarna och sen en skiva på det och sen någon form av papp.
Vilka skivor är lämpliga att använda här? Kall frisk luft underifrån.
Vilken papp bör man ha? Bör ju hålla vinden ute bra.

Isoleringen är ju enkel att skära till så den passar. Värre om man ska ha någon form av skivor istället för små bräder i botten. Där är nog inte två ”fack” i hela trossbotten som har samma mått in över murarna nämligen. Blir mycket formsågande!

Cementbunden trossbottenskiva,
Förhydningspapp/ Örnpapp

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.