D Daniel 109 skrev:
Enligt den datan som finns där är glasull lite bättre på värmeisolering och stenull lite bättre på ljudisolering. Men det kan nog vara som du skriver, att skillnaden i ljudisolering många gånger överdrivs.
Tja, just sådana påståenden gör väl att jag kan ifrågasätta de lite. För värmeisolering finns det ju bra data och tittar vi på de två största(?) märkena i Sverige idag; rockwoll och isover så har bägge oika produkter för väggisolering med två lambdavärden; 35 och 37, dvs identiska prestanda på det området. Nu har även isover en skiva med lambdavärde på 33, men jag skulle inte säga att det gör att man kan säga att glasull generellt har bättre egenskaper.

En annan sak som nämnts är att stenull över tid i en vägg, p.g.a. sin högre vikt skulle kunna sjunka ihop och "sätta sig", så att överdelen av väggen blir utan isolering. Låter väl inte orimligt, men har känns också som ett "påstående" som jag inte har sett några konkreta bevis för och det kan säkert dessutom variera från olika produkter.....

D Daniel 109 skrev:
Ska du sätta dubbla skivor så skulle jag sätta en OSB och en gips för att få en skruvbar vägg. Vilken tillverkare det är på stenullen har ingen betydelse. Men stenull är bättre än glasull.
Blir nog som du säger, verkar inte vara stor skillnad att ha 2 gipsskivor mot OSB + gipsskiva enligt denna tråd och graf, och då har man en skruvbar vägg.

https://www.byggahus.se/forum/threads/osb-gips-omlott-foer-baesta-ljuddaempning.261369/page-2

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Vill du har specifik hjälp så kontakta en akustiker. Du kan bygga väggen hur bra du vill om något annat gör att ljudet sprider sig.

Ditt projekt beror helt enkelt på hur mycket tid och pengar du vill lägga på detta.

LaszloToth LaszloToth skrev:
Vill du har specifik hjälp så kontakta en akustiker. Du kan bygga väggen hur bra du vill om något annat gör att ljudet sprider sig.

Ditt projekt beror helt enkelt på hur mycket tid och pengar du vill lägga på detta.
Vill handla hos byggvaruhus som finns överallt och inte behöva beställa online.

Sen göra det ganska enkelt och inte för dyrt, som att lägga till OSB och isolering bakom gipsskiva. Men om det sen finns annat material eller sätt att bygga på som är bättre att göra, som inte kostar så mycket mer är det kanske värt att satsa på det.

Tack för all svar🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.