Hej,
Jag ska isolera väggarna på mitt stall. Plockade ner innerväggen för att se hur det såg ut.

Innerväggarna består av 45x220 plank. Bakom dessa sitter reglar med cc 150-160 ca. Kortlingarna är har lite sporadiska avstånd och varannan kortling sitter ut mot ytterpanelen och varannan sitter in mot ytterväggen. Det är tydligt att de yttre är satta för ytterpanelen och de inre är monterade senare för att sätta innerväggen som förmodligen är byggd ca 40 år senare.

Har aldrig isolerat tidigare så om någon kunde förklara stegen för mig som om jag vore 5 år vore det uppskattat!

Tänker själv i banorna:
Luftspalt-vindpapp-isolering-plast-sätta tillbaka innerväggen (plankorna) men hur får jag till det? Hur gör jag en luftspalt? Jag kommer bu isolera mellan befintliga reglar så ska jag sätta vertikala spikläkt på ytterpanelen och sedan häfta fast vindpappen på den? Inte en aning.

Stallet ska användas lite som en fritidslokal så jag tänker att jag får isolera med den tjocklek som får plats helt enkelt och kommer inte regla upp något nytt för att uppnå någon specifik tjocklek på isoleringen. Det innebär då att jag får isolera på insidan av de kortlingar som ligger mot ytterpanelen och på utsidan av de kortlingar som ligger mot innerväggen. Mellan ytterpanel och innervägg är det ca 120mm så det blir tjockleken på isoleringen (minus tjockleken på spikläkten) och där det är en kortling blir isoleringen 120-spikläkt-kortlingstjocklek.

Tack på förhand!

• Öppen innervägg i stall med träpanel, reglar, och olika kortlingar. En hammare ligger på ett av stöden. Grå dörr och vägg syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand visar väggkonstruktion i stall med plankor och reglar. Hammare syns till vänster; måttstock och verktyg ligger mot väggen.
    Skapa konto
  • Mätning av avstånd mellan träreglar i stallvägg med tumstock.
    Skapa konto
Är ingen expert men det brukar vara svårt att isolera ekonomibyggnader i efterhand. Hur får man liksom dit en yttre vindpapp för att skydda allt tex? Som det ser ut nu så är det ju nästan enklare att bygga en till vägg innanför det gamla så det i princip blir ett hus inne i det gamla. Då kan man ju göra allt "korrekt"

S Stefan1972 skrev:
Är ingen expert men det brukar vara svårt att isolera ekonomibyggnader i efterhand. Hur får man liksom dit en yttre vindpapp för att skydda allt tex? Som det ser ut nu så är det ju nästan enklare att bygga en till vägg innanför det gamla så det i princip blir ett hus inne i det gamla. Då kan man ju göra allt "korrekt"
Ja det hade varit ett alternativ men för att hålla nere kostnaderna tänkte jag det vore bättre att isolera i den gamla väggen. Då slipper jag köpa både reglar och skivor plus att jag inte minskar ytan i rummet. Isolerar jag i den gamla väggen kan jag isolera upp till 120mm utan att påverka rummet. Reglar jag invändigt måste jag välja mellan väldigt tunn isolering eller att minska rummet betänkligt.

jo det är ju såklart enklast men hur få du till en rimligt fungerande skyddande duk på utsidan av isloleringen? Då är det ju panel bort isåfall.

S Stefan1972 skrev:
jo det är ju såklart enklast men hur få du till en rimligt fungerande skyddande duk på utsidan av isloleringen? Då är det ju panel bort isåfall.
Jo precis, därav frågan.
Skulle man tänka sig att man klär varje nisch med papp? Häfta den i ena regeln, vika ner den och låta den gå utmed panelens insida och sedan vika upp den igen vid andra regeln och häfta fast den i den och sedan upprepa i varje nisch mellan reglar?

Hur gör man med plasten sedan? Kan den ligga dikt an mot de invändiga träplankorna eller måste det till ytterligare en luftspalt? Hur gör man isf? Måste jag kortla upp en bit in på reglarna och isolera och plasta innanför detta så inte plasten trycks ut mot planken?

M Marta C skrev:
Jo precis, därav frågan.
Skulle man tänka sig att man klär varje nisch med papp? Häfta den i ena regeln, vika ner den och låta den gå utmed panelens insida och sedan vika upp den igen vid andra regeln och häfta fast den i den och sedan upprepa i varje nisch mellan reglar?

Hur gör man med plasten sedan? Kan den ligga dikt an mot de invändiga träplankorna eller måste det till ytterligare en luftspalt? Hur gör man isf? Måste jag kortla upp en bit in på reglarna och isolera och plasta innanför detta så inte plasten trycks ut mot planken?
Blir liksom lite stökigt att få dit en vindpapp, mellan tvärgående reglar. Blir lite plock och saxen. Vindpappen fästes bra med en klammerpistol och ett litet veck mot tvärreglarna så det inte kan dra luft genom isoleringen Men det ser ut som lockpanel och då är det ventilation bakom panelen, så ingen extra regling behövs. Se bara till att du sätter ett finmaskigt kopparnät eller stålnät i hålen nertill. Bara trycka ner så det sitter kvar.Detta för att det är på landet och ett stopp för hyresgäster som möss. Diffplast ska vara på insidan av isoleringen bakom den innre brädningen på varma sidan.

J jonaserik skrev:
Blir liksom lite stökigt att få dit en vindpapp, mellan tvärgående reglar. Blir lite plock och saxen. Vindpappen fästes bra med en klammerpistol och ett litet veck mot tvärreglarna så det inte kan dra luft genom isoleringen Men det ser ut som lockpanel och då är det ventilation bakom panelen, så ingen extra regling behövs. Se bara till att du sätter ett finmaskigt kopparnät eller stålnät i hålen nertill. Bara trycka ner så det sitter kvar.Detta för att det är på landet och ett stopp för hyresgäster som möss. Diffplast ska vara på insidan av isoleringen bakom den innre brädningen på varma sidan.
Ja just det ja. Måste ju vecka runt reglarna som sitter mot ytterpanelen också. Tänkte inte på det och det blir ju lite pilligt ja men kanske inte omöjligt?

Lite lustiga dimensioner att jobba med också eftersom cc mellan reglarna verkar vara ~150 någonting. Då måste jag sätta vindpappen horisontellt tänker jag för normalt är väl inte rullarna så pass breda? Det betyder ju dock att det blir horisontella skarvar i vindpappen i nischerna…Behöver man tejpa dem på något sätt? Takhöjden är ca 3m.

Ja det är lockpanel. Du tycker det är ok att sätta vindpappen direkt mot de inre panelbrädorna då? Det innebär ju att man får en luftspalt vid varje lockbräda men inte på de inre brädorna?
Pratade med en snickare nu och han funderade på man skulle sätta asfaboard ist. men jag vet inte om det blir lättare. Isolerar väl lite i sig iof. men det blir ju helt klart dyrare iaf. Frågan kring luftspalten kvarstår ju också oavsett om jag kör vindpapp eller board. .

Räcker gott med mellanrummet på panelen som luftspalt. Och vindpappen behöver inte gå runt tvärreglarna. Normalt är den bakom en ytterpanel, direkt mot isolerinegn.Bara att den kommer ut på dom några centimeter på tvärreglarne och fästes lite tätt där. Billigt med klammerpistol. Är liksom lite överkurs med asfabord och svårt att få till tätt och bra. Vindpapp, den jag använt är Mataki vit och är 2,4meter bred och tror det var 15 meter längd på den.Och otroligt stark, samt rackarns svårt att riva av.
PS Kollade nu måtten, dom är 2,8 X 25 meter på en rulle.

J jonaserik skrev:
Räcker gott med mellanrummet på panelen som luftspalt. Och vindpappen behöver inte gå runt tvärreglarna. Normalt är den bakom en ytterpanel, direkt mot isolerinegn.Bara att den kommer ut på dom några centimeter på tvärreglarne och fästes lite tätt där. Billigt med klammerpistol. Är liksom lite överkurs med asfabord och svårt att få till tätt och bra. Vindpapp, den jag använt är Mataki vit och är 2,4meter bred och tror det var 15 meter längd på den.Och otroligt stark, samt rackarns svårt att riva av.
A men tack! Nu känns projektet lättare! :)
Får man fråga vad du har för bakgrund? Inte att jag misstror dig, bara så jag vet vilka skor jag har på mig i diskussionerna med snickaren sedan.

J jonaserik skrev:
Med bredden 2,8 så kommer jag ju dessutom kunna dra en hel våd uppifrån och ner med god marginal för att vika upp kanterna på reglarna. Sedan häftar jag fast den i reglarna och baksida ytterpanel (lämnar luftspalten vid lockbrädan) då.
Nästan lite surt att den inte är 3m bred. Då hade jag kunnat dra den horisontellt med minimalt med spill. Men men…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.