F
Fideliox: NNågon annan som tror nåt annat? 🤭
5 svar · 781 läst
·
M
Marta C: [citat] Med bredden 2,8 så kommer jag ju dessutom kunna dra en hel våd uppifrån och ner med god marginal för att vika upp kanterna på reglarna. Sedan häftar jag fast den i reglarna och baksida ytterpanel (lämnar luftspalten vid lockbrädan) då. Nästan lite surt att den inte är 3m bred. Då hade jag kunnat dra den horisontellt med minimalt med spill. Men men…
9 svar · 1,2k läst
·
S
San_87: Vanligaste åtgärderna, om man läser på hos företag som specialiserar sig på fukt och ventilation, är att rensa rent grunden helt från isoleringen och organiska material, lägg in tät plast mot mark(kan typ bubbelplast med folie), sätt igen ventilation och installera avfuktare.
1 svar · 1,1k läst
·
JonazThern
JonazThern: Jag har börjat renovera ett rum i källaren, som tidigare använts som "gillestuga", alltså oinredd källare. I taket upp mot boytorna är det kutterspån, vilket jag förstått inte är alls lika effektivt som mineralull så där tänker jag byta. Behöver jag "oroa" mig för fukt? Rummet är uppvärmt på samma värmesystem som resten av huset, men vi eldar med ved och bara när det är kallt
0 svar · 519 läst
BondeBram
BondeBram: Hej, vi är i planeringstadiet för att byta tak på vårt soldattorp. Vi ska pga låg takhöjd isolera utanpå takstolar. Isolering med lösull (träfiber eller cellulosa). Vi har blivit rekommenderat att riva taket till takstolarna, lägga råspont + ångbroms under isoleringen för att hindra varm luft att vandra in i isoleringen. Vi försöker få ner kostnader och minska materialåtgång så
0 svar · 703 läst
·
E
Elinaelina: [citat] Förstår att detta är saker som är bra att göra också. Men då vi bor på ett väldigt utsatt läge med mycket vind på vinterhalvåret så tror jag ändå vi skulle komma väldigt långt med att bara få rätt på draget från golvet ex. När det är mkt vind känner vi ju att det blåser rakt in där. Detta är vårt innertak i källaren. Det består av betongbalkar med
6 svar · 1,2k läst
·
AvsAnnelie
AvsAnnelie: Hej. Hur har det gått? Har samma problem. Ser att det är längesedan inlägget publicerades men man kan ha tur att få svar ändå. Tacksam för återkoppling. Mvh Annelie [bild]
6 svar · 19,1k läst
·
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Hej! Vi ska bryta upp golvet på större delen av ovanplan för att isolera om och lägga ny golvspån. Det har tidigare varit mycket möss i huset och isoleringen ser ut där efter... Vi märker när det blåser att det blir väldigt kallt på golvet på ovanplan, speciellt på den sida som det blåser ifrån. Huset är ett klassiskt 70-talshus med stenväggar på bottenplan och en ovanvåning i
0 svar · 588 läst
·
L
Linda Nordling: Hej! Vi står inför samma projekt. Hur gjorde ni med isolering, luftspalt och stödbenen? Vi är tidigt i processen och har inte kontaktat någon konstruktör ännu men det är alltid intressant att ta del av andras erfarenheter.
6 svar · 10,5k läst
·
T
Testarn: Tjaa... med en generell fråga så blir det ju ett generellt svar... och det svaret blir "det beror på"... Det beror ju på hur ert hus är byggt och om ni har varmt i källaren osv. För vårt hus, som från början inte hade full rumsvärme i källaren så hade de som byggde satt invändig isolering upp till betongbjälklaget och sen var det även lite invändig isolering över det, innanför
3 svar · 1,1k läst
Oldboy
Oldboy: Alltid vindskydd utanför isolering av mineralull.
1 svar · 721 läst
·
M
mojjen: [citat] Nej, har ju dock inte grävt upp och kollat😇. Vi dränerade några år innan med isodrän. Sp åtgärdat både ute och inne.
19 svar · 13,3k läst
D
daddywonderland: Hej. Vi har ett tvåvånings trähus från 2005, ett modulhus. Jag sitter och funderar på om jag kan göra något för att ljudisolera väggar och eventuellt byta dörrar. Vi har frånluftsvärmepump med fönsterventiler, vissa rum har även ett frånluftdon, men inte alla rum. Min tanke var att antingen såga hål i befintliga enkelgips-väggar. trycka in isolermaterial och sedan sätta ett
0 svar · 657 läst
N
Niklasn99: [citat] Du menar att en luftspalt i taket är att föredra. Nu finns det inte det på väggarna men det kanske spelar mindre roll? Vad tror du om en eventuell ångspärr i taket, är det något som behövs eller är det onödigt tror du? Jag kommer inte ha bilen ståendes där så det kommer att vara torrt på det viset. Oreglerad temperatur större delen av året förutom ett par månader på
2 svar · 914 läst
S
Småbrukaren: Vad har du bakom isoleringen utifrån sett? Plywood eller gips? Beroende på hur väggarna är reglade så får du in olika mycket isolering. Vissa föredrar 45 isolering mot gipset. Sedan ångbroms. Sedan isolering på utsidan, asfaboard, spikläkt, panel.
1 svar · 541 läst
Kanakas123
Kanakas123: Hej, Har isolerat övervåningen med polyuretanskum då takstolarna var väldigt olika i cc-mått och jag prioriterade takhöjd. Har satt gles mellan takstolarna att fästa gips i, men det lämnar ett ojämnt hål mellan isoleringen och gips på mellan 5-10cm. Kommer detta bli en resonanslåda? Funderar på om det är värt att peta in lite isoleringsmattor för att få ett mjukare material
0 svar · 655 läst
C
CincoPastaBear: [citat] Det blev alternativ 2, alltså vi la ångbromsen ovanifrån, i facken, och tejpade mot bjälkarna i nederkant. Vi rådfrågade en snickare som trodde att det skulle funka ok. Men detta är också ett fritidshus, så det är bara uppvärmt några veckor om året.
4 svar · 2,3k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Du har fått ett seriöst och praktiskt svar från @Karrock så du har ju beslutsdata tillgängligt. Möjligtvis är U-värdet för mineralullsspåret aningens lågt. Det påverkar inte payoffresonemanget dock. Du kom snett i din beräkning för du räknade fram värmeförlusten i Ws (wattsekunder) per 24 timmar. Om jag skulle fulräkna på enbart isolerskivorna skulle jag göra så här:
12 svar · 1,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Jag förstår, men det kanske inte hjälper, det märks ;)
9 svar · 688 läst
M
MrsForest: [citat] Lite uppfriskande när man vaknar på morgonen och det är 10 grader i vardagsrummet (sovrummet kallare, men dumt att sätta termometer där!) Tur vi inte bor permanent :)
10 svar · 2,7k läst
S
Ströms: Vi håller på att renovera ett sovrum i vårt tegelhus där vi känt en dålig lukt. När vi öppnade väggen visade sig vara en gammal garage infart, som var igenbyggd ej fackmannamässigt sätt. Den delen på huset saknade nästan helt isolering, och var byggd med gammalt spillvirke så det revs. min första tanke var att bygga den nya delen som resten av huset är uppbyggt men efter att läst
0 svar · 795 läst
T
Testarn: Hej! Om ni har dränerat källaren så borde fukthalten ha sjunkit och om du har stålreglar så kommer de inte att suga upp något från betongplattan som kan gå in i gipsen så jag ser inga större problem med det. Är man osäker så finns ju våtrumsskivor/fibergips som kostar lite mer men är fuktskyddade på ett sätt som vavligt gips inte är.
1 svar · 760 läst
S
Ströms: Hur gick det? Gjorde ni en utredning?
72 svar · 32,1k läst
·
M
Maledictus: Jag hade inte heller velat bygga in det där. Vi har också masonit på vinden men hade jag tänkt isolera vinden och inreda den hade jag nog eventuellt bytt yttertaket (till råspont+papp). Som det är idag är det lätt att inspektera vinden och dess masonitskivor men bygger man in det kommer man inte märka om det läcker in förrän det gått väldigt lång tid.
3 svar · 1,0k läst
·
E
Elinaelina: Hejsan! Jag har ett tegelhus där väggarna består av tegel, luftspalt och sedan betongblock med puts. Det finns alltså ingen isolering i väggarna mer än luftspalten. Längs med golvlister och i alla borrade hål för tavlor osv drar det ngt enormt! Ska tilläggas att två av husets fasadväggar ligger mot ett öppet läge där det blåser riktigt ordentligt under vinterhalvåret. Är ju
0 svar · 644 läst
F
fsml2: Det är två portar av samma modell, en dörr och ett fönster. Har dålig koll på u-värden för dörr och fönster, men gissar att värmeförlusterna kommer vara betydligt större genom portarna. Skulle i princip klara mig med att använda en port, men samtidigt lite trist att ha en port som tilläggsisoleras så att den inte går att använda.
2 svar · 1,2k läst
A
Albireo: Intressanta förslag. (Har aldrig stött på denna typ tidigare) Kooltherm K20 Betongelementsskiva λD-värde 0,021 W/(m·K) Kan gjutas in direkt Lufttät och ånggenomsläpplig mineralduk på båda sidor. Kooltherm K3 Golvskiva λD-värde 0,021 W/(m·K) Kan gjutas in direkt Lufttät och ånggenomsläpplig. mineralduk på båda sidor. Spontant kan jag inte hitta någon skillnad på dessa
7 svar · 5,3k läst
Bjor
Bjor: [citat] Rörisolering av polyetenskumplast är bätte. Tänk på dom som i framtiden ska hantera vidrig glasull.
8 svar · 11,4k läst
K
KnäckeHäxan: Tack. Garaget blev klart i september. Jag gjorde det lätt för mig och sänkte taket till under takbalkarna istället. Blev lite låg takhöjd på 198cm men jag är rätt kort så det funkar ändå :)
4 svar · 1,5k läst
·
M
Mariedalen: Det är iofs väldigt sant!
2 svar · 619 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.