Jag har ett större trähus från 1938 som jag ska göra lägenheter i. Därav behöver jag förbättra ljudisoleringen från övervåningen, det är nu väldigt ljudligt särskilt för stegljud.

Golvet består av parkett, spåntat undergolv, bjälkar med sågspån, undertaks-panel och gipsskiva.

En omständig och dyr lösning är att göra en påbyggnad undertill av ett "ljudisolerande" undertak med mellanrum, mineralull-isolering, metallbärare/skenor och dubbelt lager med gipsskiva (alternativt ett lager fibergips). Mycket material, mycket arbete och mycket kostsamt.
Nu är problemet att Gyproc, vid min förfrågan inte vill ge råd om en sådan lösning på gamla bjälklag. Generellt menar de att det finns risk med resonans mellan lagren med ett till lager innertak.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller är akustiker och vet problematiken?

Är det någon som har byggt på ett befintligt golvbjälklag undertill, eller gjort förändringar på ovansidan för att förbättra ljudegenskaperna och uppnått tydlig förbättring?

Anlita en akustiker direkt som räknar på det, annars skjuter du problemet framför dig. Akustikern har speciell utrustning och börjar med att mäta hur det är i dag och utgår därifrån.

Det är en utmaning att uppnå ljudklass C till och med i nybyggda flerbostadshus i trä, och med ett gammalt hus ännu svårare. Något som knappt går att lösa i efterhand är stomljud mellan lägenheterna. Stegljudet går ofta att fixa men det krävs att du har rumshöjden att bygga på bjälklagen.

Ska du bo i huset själv? Annars brukar man helt enkelt låta folk finna sig i lyhördheten i äldre bostäder. Om du ska söka bygglov och behöver uppfylla ljudkrav så blir det förstås knepigare och då bör man konsultera en akustiker som witten skriver.

Om det nedpendlade undertaket görs på rätt sätt så kan det vara effektivt, men det är som Gyproc informerade dig om, inte optimalt att ha två kaviteter i ett bjälklag. Det skulle sannolikt ha låg effekt på stegljud eftersom vibrationerna ändå kan flanka via väggarna. I ditt fall skulle jag rekommendera att göra arbetet från ovansidan om det är möjligt, kanske är fina gamla trägolv man inte vill röra. Sedan är det förstås en kostnadsfråga hur mycket man vill göra.

Jo precis jag förutsatte att det var bygglovspliktiga arbeten som skulle göras. Träguiden har några exempel på lägenhetsskiljande bjälklag.

•Isolera bjälklaget bättre.
•Stegljudsmatta.
•Underhängt tak som du själv skrev.
•Använda fler kortlingar. (Vissa hävdar att en styv konstruktion får ned vibrationerna).
•Se till att ljudet inte kan flankera från bjälklaget till väggarna. Där har du nog mycket att vinna tror jag.

Men innan man gör massa ingrepp så skulle jag som ovan skriver anlita någon som kan mäta hur läget ser ut idag.

B Bulidor skrev:
Jag har ett större trähus från 1938 som jag ska göra lägenheter i. Därav behöver jag förbättra ljudisoleringen från övervåningen, det är nu väldigt ljudligt särskilt för stegljud.

Golvet består av parkett, spåntat undergolv, bjälkar med sågspån, undertaks-panel och gipsskiva.

En omständig och dyr lösning är att göra en påbyggnad undertill av ett "ljudisolerande" undertak med mellanrum, mineralull-isolering, metallbärare/skenor och dubbelt lager med gipsskiva (alternativt ett lager fibergips). Mycket material, mycket arbete och mycket kostsamt.
Nu är problemet att Gyproc, vid min förfrågan inte vill ge råd om en sådan lösning på gamla bjälklag. Generellt menar de att det finns risk med resonans mellan lagren med ett till lager innertak.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller är akustiker och vet problematiken?

Är det någon som har byggt på ett befintligt golvbjälklag undertill, eller gjort förändringar på ovansidan för att förbättra ljudegenskaperna och uppnått tydlig förbättring?
Hej, ditt inlägg är nga år gammalt, men jag frågar dig därför jag har liknande problem i ett hus. Kom du på ngn bra lösning av problemet ? Mvh Jan

Vikt ljudisolerar. Jag hällde i 10cm fin kross grus. Hade starkt golv. Lade dämpning under spånskiva, tätade alla glipor noga. Lade laminatparkett ovanpå med ytterligare dämpning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.