Hej!
Håller på att bygga ett kombinerat höns-/växthus på ca 24 kvm. Har nu kommit som långt att det i stor sett är färdigt men under senaste veckornas målningsarbeten har jag uppmärksammat (ja, tankevurpa att jag inte tänkt på det innan) att luckorna från hönsdelen ut (2 st, en mot utegården och en mot växthuset) läcker ut all värme… målsättningen är att hålla >+1 grad när hönsen är på plats och inte förbruka allt för mycket el. Båda luckorna kommer inte vara öppna under vintertid men under vår/höst ska båda kunna vara öppna.

Funderar på om det går att göra något åt luckorna? Har hönslucka och kommer sätta upp köldridå på utsidan men funderar på om en insats av typ cellplast inramad av plywood med extra utstickande ångplast för att täta springorna skulle hjälpa under perioder när luckan inte nyttjas. Eller andra förslag?

B
Fundera på en värmekabel under vattenbehållaren o låt det bli några minusgrader inne. Jag bor i mälardalen, nära mälaren. Men det är inte många dagar om året som det blir minusgrader inne hönshuset, och jag tror min vattenvärmare är på 20w eller liknande.

Min hönslucka är oisolerad, den står öppen dagtid oavsett årstid, förutom om det är kallare än -10C. Det behövs ju en hel del ventilation i alla fall i ett hönshus, för att hålla nere ammoniakhalten.

B BSOD skrev:
Fundera på en värmekabel under vattenbehållaren o låt det bli några minusgrader inne. Jag bor i mälardalen, nära mälaren. Men det är inte många dagar om året som det blir minusgrader inne hönshuset, och jag tror min vattenvärmare är på 20w eller liknande.

Min hönslucka är oisolerad, den står öppen dagtid oavsett årstid, förutom om det är kallare än -10C. Det behövs ju en hel del ventilation i alla fall i ett hönshus, för att hålla nere ammoniakhalten.
Ok kanske oroad i onödan? Köpt värmerör på 60w och har värme till vattnet på 10w när väl hönsen flyttar in.

Bara orolig nu när jag målat och fått ”gasa” på rejält med värme för att hålla 10+<. Huset har 90 mm i vägg och 135 mm isolering i golv/tak. Känner köldraset via luckorna därav frågan.

Jag hade en lucka öppen hela vintern. De klarar allt kylan hur bra som helst.
Hade en 60w spotlight över vattnet så att det inte skulle frysa. Gav lite extra värme där inne också.
Tänk bara på att om du isolerar med frigolit/styroform/cellplast. Täck det på alla sidor! Annars käkar hönsen upp det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag hade en lucka öppen hela vintern. De klarar allt kylan hur bra som helst.
Hade en 60w spotlight över vattnet så att det inte skulle frysa. Gav lite extra värme där inne också.
Tänk bara på att om du isolerar med frigolit/styroform/cellplast. Täck det på alla sidor! Annars käkar hönsen upp det.
O mineralull äter råttorna upp 😁😉
Och som övriga har jag alltid lucka öppen, värmelampa (150w?) över vattnet men tror det är sällan minusgrader..

Kan ju alltid koppla på sig på grannens el och strunta i isoleringen 😁

T Tinototem skrev:
Kan ju alltid koppla på sig på grannens el och strunta i isoleringen 😁
Placerat det på fel sida av tomten för det 😂

Gör som inuiterna när de bygger igloos. Ha öppningen lägre än den varma delen.
Diagram över igloo med temperaturer: varm del inuti vid 30°F, kylig utanför vid -40°F, marknivå och upphöjd plattform markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.