Oldboy
Oldboy: [citat] Byggplast (0,2 mm) och vindduk är väl inte riktigt samma sak? Byggplasten är diffusionstät för att förhindra varm fuktig inomhusluft att komma ut och kondensera i de kallare yttre partierna av väggen/taket. Vindduken är till för att förhindra luftrörelser genom isoleringen/väggen/taket, men den stoppar inte fukttransport. Vindduk utan byggplast används i fuktöppna
7 svar · 3,5k läst
·
E
etiol: Hej.. Sätt vindpapp på väggen... och ordna med en ordentlig ventilation i båda gavlarna. Men sätt ingen isolering , helt onödigt..du får bara ett större problem då.. Eti..
1 svar · 2,5k läst
Viktor Cz.
Viktor Cz.: BBR säger inte hur man skall provtrycka. Däremot finns det en standard som heter SS EN 13829 som beskriver ett standardiserat sätt att provtrycka ett hus.
6 svar · 3,7k läst
N
nets: Hej! Jag har en platsgjuten entré med källare under. Hur isolerar jag bäst under betongen? Det är ca 1,5x6 meter. Det är helt torrt i källartaket. Idéer? Tack! nets
0 svar · 966 läst
T
Tiger79: [citat] Att det skulle börja mögla bara för att man isolerar har jag svårt att tro på. Finns många isolerade garage ch förrådsbyggnader som är isolerade men ej uppvärmda...
3 svar · 2,9k läst
J
Josth: Fint att fabriken svarade. Trodde de hade glömde tidigare hus-modeller efter några år. De första åren ringde jag däremot flera gånger angående väggkonstruktion, snörasskydd och krypgrund m.m. Tur att ni såg kondensen på insidan plasten. Extra fuktigt när man arbetar och inreder men inte alls bra i längden om det blivit inbyggt utan normal ventilation. Det var alltså arbetslaget som
3 svar · 3,2k läst
A
a-ce: Hej! Nu kommer mina tokförklaringar men jag gör så gott jag kan. Jag har inget foto just nu. Lutningen är från norr ner mot söder. Pappen är lagd från öster till väster. När han la pappen brände han skarvarna. Mitt läckage är endast i förrådet ej ute i carporten där jag inte har isolerat utan öppet dvs bara spont och papp. Hela taket är lagt som en del, ingen skarv på taket
2 svar · 978 läst
J
Josth: Har själv ett hus med den takkonstruktionen jag försökte beskriva! Mycket masonite, isolering och plast. Ingen råspont utan istället liggande 45x70-reglar med betongpannorna på. Väldigt viktigt att plasten inte punkteras med luftgenomsläpp. Då skulle fuktig inneluft kunna strömma uppåt in i isoleringen osv.
8 svar · 5,6k läst
·
Z
ZeroX66: Nu är det en vägg på kattvinden så jag ska nog klara mig utan det, men man skulle nog vilja klä med ngt utanför isoleringen eftersom det är en vind där man lagrar saker. Vad kan man sätta på isoleringen så den inte går sönder? Hittade detta på Bauhaus http://www.bauhaus.se/linisoleringsskiva-70-mm.html
20 svar · 3,6k läst
V
verktygsgurun: Nej ingen bottningslist annars, den tejpen funkar om tejpar mellan plast och fönster. 3m tapen däremot fäster på de flesta material.
6 svar · 5,0k läst
fulingbusen
fulingbusen: Vi planerar att bygga ut ett gammalt timmerhus. Eller timmer och timmer, det kanske heter stickhus? Tunnt timmer med träfasad. Hur som helst sitter det ingen diffspärr i väggarna. När vi sen bygger ut, vad är lämplig väggkonstruktion på utbygget? Ska vi satsa på att täta hela huset?
0 svar · 1,1k läst
M
Mikael_N: Transmissions förlust för 100 m2 cellplast: 50 mm7485 kwh/år 70 mm 5523 kwh/år 100 mm 3964 Kwh/år Beräknat på 20 grader inomhus och 7 grader utomhus (medel temp över året) Skiljer sig väsentligt mellan de olika tjocklekarna, det intressanta är vilken pay-off man får på sin investering.
7 svar · 10,6k läst
J
Jugend: Mitt tips är - som själv sitter med gammalt hus - är att du satsar på något där du kan ha väldigt hög framledningstemperatur i dina system. Att försöka täta ett hus som är gammalt är lite som historien om Sisyfos och stenen. Bättre att välja ett system som kan leverera hög temperatur och sedan arbeta med tätning än att köra ett system som förutsätter att man skall täta,
12 svar · 3,8k läst
·
E
eviljava: Vanlig ventilationsisolering: http://www.luftbutiken.se/505-isolering-ventilationsror Finns hos de flesta bygghandlare.
1 svar · 1,6k läst
A
Amatörbyggaren: Jag antar att det är Dan_Johanssons inlägg, som vi svarar på. Jag har ju i mina inlägg nr 15 och 30 gjort mig skyldig till trådkapning, jag fortsätter på den linjen, kanske Dan kan ha viss nytta. Under sommaren 2012 har jag åtgärdat ca 50 m2 golv i det 34 år gamla fritidshuset. Bort med bågnande asfaboard, bytt en rötskadad bärlina (pga gammalt vattenläckage), riktat några
49 svar · 38,1k läst
M
mcicke: Hej Eli, Det kan fixa men tyvärr inte förrän efter helgen. //Micke
16 svar · 2,8k läst
P
Pärran: Jag pratade med aktuell firma och de ville (naturligtvis) ha så smala gångar som möjligt. Det går att spruta underifrån men det kostade 55kr/kvm extra. Jag gör så att jag låter det vara så får jag fixa resten av golvet när isoleringen ligger på plats.
2 svar · 1,3k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Tänk såhär: "Bara det blir bättre isolerat än ett fönster". 145mm kommer fungera utmärkt då det är så liten yta som exponeras mot kylan.
8 svar · 2,8k läst
F
Fredrik_Lerum: Jag har förstått att i ett gammalt hus som mitt. Så är det riskfyllt att lägga sten eller glasull ovanpå existerande spån är det korrekt? alltså bör man satsa på någon form av naturfiber eller kan det fungera bra med mineralull också? Det känns ju som det skulle bli billigare att köpa mineralullmattor/skivor och isolera själv än att hyra in ett företag som sprutar naturfiber åt
21 svar · 5,2k läst
jsiei97
jsiei97: [citat] Nu kan jag inte göra så i detta fallet, men det känns som att man skulle kunna kombinera luftspalten med en luftsolfångare (istället för fläkten), eftersom denna då och då skulle blåsa in torr varm luft. [citat] platonmatta låter som en bra ide, då har man något att "luta" isoleringen mot utan att luftspalten försvinner.
6 svar · 12,3k läst
E
etiol: Hej ... Hade ett liknande problem med att det bildades istappar under rännorna trodde då att det var ett läckage från isoleringen på taket... efter undersökning... så var det dörren som var otät mellan karm och dörrblad.. efter tätning så försvann istapparna.. vatten har en benägenhet att kunna ta sig från en plats till en annan, ofta är inte felet ens i närheten.. Eti..
1 svar · 1,4k läst
A
Amatörbyggaren: Martin_Arv. Det här är lite kapning av din tråd, men kanske tillför något i alla fall. Av fotot i ditt första inlägg så blir det riktigt trångt att arbeta med väven ute i kattvinden, det kanske går, men hur får man i så fall dit läkten? Inte många snickare är ju som ålar. mape 17. Om jag förstår dig rätt så viker din snickare pappen (eller vindväven) på insidan av
16 svar · 5,7k läst
·
A
AndersS: Har man inte problem med höjden skulle jag inte ta bort spånen.
9 svar · 9,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag håller helt med dig. Så därför lät jag ytterväggarna vara plastade även "bakom" badrummet. Men jag försökte också få utrymmet där att vara lite ventilerat, lite att ha både hängslen och livrem, ja.
17 svar · 10,4k läst
E
etiol: Hej .. När du är färdig med alla eldragningar och dylikt på vinden. då kan du börja att isolera där , för det är inget kul och göra det när isoleringen väl är gjord . .. så tycker jag Eti...
1 svar · 1,7k läst
·
B
blygarn: [bild] Det är alltså utrymmet mellan board och stödbensvägg som jag är orolig för att den ska bli stillastående. Ska man ha öppet i luftspalten så att luft kommer ut? Eller kommer fukten ut ändå?
1 svar · 5,8k läst
·
E
etiol: Plasten skall bort du har helt rätt . detta är ett tag sedan du skrev detta , hoppas du har gjort rätt, alltså som du skrev. fast jag hade nog satt en asfaboard som stöd för isoleringen och en liten luftspalt till den putsade väggen. det kan uppstå kondens annars och då surar det isoleringen, inget bra.. Lycka till Vänligen Eti
1 svar · 1,7k läst
N
norrbottenstorpet: http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc395942&katnr=1&katsektnr=176 Corroseal självklart utomhus.
20 svar · 11,7k läst
·
D
Danne_83: Är det nån som läst några rekommendationer hur man gör med skarven mellan vägg och tak? Tänker att det blir hög koncentration fuktig luft som tvingas in där. Tänker personligen gå ner med plasten på väggen och får därför inte detta problem men vore kul och höra vad ni har för tankar och eventuella erfarenheter angående detta!
19 svar · 6,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.