Isolering
kvistarn2: min lärare på gymnasiet (bygg) pratade om sån isolering han använt på 80talet, enligt honom var det värdelöst för det fyllde inte överallt utan blev som "svampar" i väggen med hålrum överallt. kanske använda värmekamera och leta efter köldbryggor?
MaZtoR: En fläktkonvektor behöver inte vara så stor för att ge mycket värme. Det kanske kan fungera.
etiol: Sätt något mjukt även på baksidan på plattan, så du inte får resonans ljud nu när du sätter dom en bit från väggen annars kan det spöka för dig... Eti..
hahalj: Har samma frågeställning med min vind, ca 15 cm spån, lite mineralull och cellplast här och där. Efter att allt icke-spån röjts ut så kommer jag blåsa på 40 cm ekofiber ovanpå befintliga spån. Ekofiber har samma fuktegenskaper som spån så det funkar utmärkt. Isoleringsegenskaperna blir utmärkta även om man måste ha tjockare än med mineralull. Man slipper ju också tätskikten
Fred vom Jupiter: Träullit är väl troligen den minst hälsofarliga isolering som finns.
etiol: Är bara isoleringen torr och fin så är den helt OK att använda. Kolla bara så det är fritt från Katt kiss , för då luktar det.. Eti..
etiol: Hej Farido Du kan sätta den mot golvet direkt , golvet är ju uppvärmt och därmed inte fuktigt. Lycka till.. Eti..
senmathal: I samband med att jag isolerade med fasadskiva förra sommaren läste jag på en hel del om olika materials isoleringsförmåga. Så långt jag kunde läsa mig till isolerar inte en 45 fasadskiva/Västkustskiva mera än en traditionell isolering. Däremot är den mycket enklare att sätta upp då man slipper reglar och vindpapp. Jag har bar isolerat en vägg än så länge och kan inte säga så
tlundberg: Yes, jobbet ingår. Oklart om jobbet ingår hos ekomiljoisolering.se eller inte. Så det är lite svårt att avgöra om det är en rättvis jämförelse eller inte.
Ballabaloo: Hej. Verkligen imponerad av tiden och energin du lägger ner för att hjälpa mig. tack för det :) Ska försöka hinna ta bild och lägga in imorgon. Så som du har ritat upp, så ser det ut. Men på många ställen så känner man att när man håller handen framför listen att det kommer kall luft, och så är golvet kallt ca 0,5m in på golvet. Det ser tätt ut på andra sidan där
sa7ato: Vilken metod är bäst när betongväggar ska tilläggsisoleras utvändigt? Frigolit eller gullfiber? Har problem att hålla uppe värmen i garaget under vintern och vill tilläggsisolera samt klä med träpanel så det blir samma som huset.
viggen_l: Att riva loss paneler blir omöjligt utan att skada plankor, Tidigare ägaren har verkligen sett till att sakerna sitter, bara golvlisterna satt med mellan 8-12 spik var. taklister lika väl fästa. Att få in något i de små håll som finns kanske går men vi vet inte exakt var luften kommer in, vi ser ju bara ungefär var det kommer in. Min tanke var att göra några håll och fylla med skum
Per72: Har du gjort om luftspalterna? Det är väldigt viktigt att man får skivorna på den kalla sidan av isoleringen att sluta tätt överallt. Minsta lilla hål nånstans så kan det börja dra. Så länge det är vindstilla spelar det ingen roll, men så fort det börjar blåsa märks det.
etiol: Hej ... Du har värme på båda sidor, så sätt en 95 regel , det räcker samtidigt är väggen tillräckligt stabil för verkstan.. Eti..
blygarn: Det är bra med installationsskikt, och med tjock isolering bakom behålls plasten varm - det bildas alltså ingen kondens som sätter sig i isoleringen. Det är ju först när varm fuktig luft träffar kallare ytor man får problem, om jag förstår det hela rätt.
-RB-: [citat] Nåja, det finns åtskilliga tusen hus med isolerade snedtak på övervåningen och de verkar bli sålda. Jag har svårt att tro att de få av dessa som är svårsålda är det pga av att de har isolerade snedtak. Det finns nog andra skäl till det. I övrigt håller jag med om att dokumentation är bra. Vi håller på med ett liknande projekt. Vi bygger också en luftspalt på ca 25 mm
Oldboy: Tvivlar på att det är värt besväret att byta isoleringen. Är säkert inget fel på den. Spara krafterna till andra renoveringar. ;) 90 mm är inte mycket till isolering - idag, men då var det normalt, men så hade ju inte oljekrisen slagit till än heller.
Matti_75: [citat] Det är att jämföra med att isolera väggar utan vindduk på utsidan och plast på insidan. Det blåser rakt igenom. Isolering/drev fyller bara sin funktion om luften står still i den samma.
MMR: En luftspalt på någon cm mellan den gamla väggen och den nya hjälper väl också? Dvs regla inte direkt mot väggen utan ställ väggen så den bara har kontakt med golv/tak Vi bor i ett parhus som är hyggligt lyhört. Väggen där vårt sovrum angränsar mot grannen byggde jag ny, i huvudsak inte för ljudisoleringen även om det var en av anledningarna. Dels var den gamla väggen i dåligt
FRS05: Hej Det är så att det är rätt så kallt vid golven och huset drar mycket energi och en bov i dramat tror jag är att det kommer in mycket kall luft under golven. Nu är jag dock livrädd för att isolera under golvet för jag får för mig att det kan bli problem med fukt. Huset har som synes naturstensgrund och källaren ligger delvis under mark som ni ser på bilden. Källaren är bara en
sandhall: Vad jag förstår innebär asbest ingen större fara så länge man inte börjar riva i skiten?
teamlundver: [citat] Nä det ska jag inte göra. Tänkte sätta den på insidan av den vägg vi behåller samt sätta en ångbroms längre in oxå
robert_orebro: Tack för svar, nu vet jag bättre hur jag ska göra. Då är det bara att avgöra om jag ska köra på 95 eller 145 mm isolering.
twoamigos: Hej Bor en bit ovanför GBG, Ska uppdatera profilen när det finns lite tid :) Gällande isoleringen och att lägga hälften utanför var för att vi har tilläggsisolerat vårt nuvarande hus och vi känner av detta väldigt bra. Då var det bara en tanke som slog mig, eftersom plattan ligger mer skyddad och under och inte så direkt exponerat som den gjorde innan. Bra fråga gällande om " denna
Mikael_L: Jag har använt flexibatts till hela huset, garaget och friggeboden. Däremot har jag inte använt något annat fabrikat, så jag kan egentligen inte jämföra. Men jag har inte upptäckt några problem, jag antar att skivorna är helt OK att jobba med, typ lika som andra. Skivorna i 45mm tjocklek har ibland känts aningens sladdriga, och det skiljer mellan paket till paket. Så det verkar vara
Oldboy: Nej, ventilationen ska inte gå in igenom din ytterdör från trapphuset. Om det drar någonstans det allra minsta runt dörren så är tätlisterna inte täta, och då är dörren heller inte effektivt ljudtätad. Det får heller inte dra via lås/handtag el brevlåda. Där luft kan passera, där passerar ljudet.