28 279 läst ·
22 svar
28k läst
22 svar
Liggande eller stående isolering installationsskikt?
Sida 1 av 2
Har 195 isolering mellan stående reglar följt av diffusionplast. Nu ska jag på med ett 45 lager till. Stående förskjutet eller liggande? Spelar det nån roll isoleringmässigt och vad är smidigast för installationer?
Och fäster du dem stående på stomreglarna så får du en köldbrygga.
Bättre att ha dem liggande.
Bättre att ha dem liggande.
Tack för svar, det känns ju som att det blir liggande med andra ord, även om jag hela tiden i mitt huvud tänkt stående, nu måste jag ändra om min målbild 
Så cc 60 liggandes med andra ord, sen är det väl inga problem att köra stående skivor på det misstänker jag. Hur gör jag med regeln närmast golv då jag har betongolv. Behöver jag en längst ner med syllpapp på,
kan jag sätta den några millimeter upp eller klarar jag mig t.om. utan regel längst ner?
Så cc 60 liggandes med andra ord, sen är det väl inga problem att köra stående skivor på det misstänker jag. Hur gör jag med regeln närmast golv då jag har betongolv. Behöver jag en längst ner med syllpapp på,
kan jag sätta den några millimeter upp eller klarar jag mig t.om. utan regel längst ner?
Vad ska du ha utanpå?
Osb/spånskiva +gips, dubbelgips eller något annat?
Edit: Ska du ha osb eller spånskiva som nästa lager så kan du sätta regeln någon cm upp.
Osb/spånskiva +gips, dubbelgips eller något annat?
Edit: Ska du ha osb eller spånskiva som nästa lager så kan du sätta regeln någon cm upp.
Redigerat:
Hehe. Lade just till lite på mitt inlägg men du var för snabb
Kanske en remsa med 1cm frigolit mot golvet? Sen liggande 45x45 och liggande osb på det (tänk på att det skall vara 120 cm till andra regelns centrum, alltså inte cc 60 på första regeln). Sen stående gips på det.
Nej det är inte tilläggsisolering, det är en ny vägg.jens71 skrev:
Så du tycker liggande OSB också, det hade varit enklare med stående då de passar måttmässigt? Är inte riktigt med på hur du menar med cc?Larsa skrev:
Med stående osb på liggande regel blir det mer skarv "i luften", men det funkar nog bra det med så länge gipsskarvarna är förskjutna mot osb:n.
Med cc60: om du börjar med en regel mot golv eller hörn och sen sätter cc60 så kommer ju första skivan inte nå fram till regeln. Regeln kommer ju vara 120 cm från hörnet, och centrum till den blir 122,25 mm (skivan är ju 120 cm). Alltså skall centrum till andra regeln från golv/hörn vara 120cm (117,75mm till kanten). Glöm inte heller att osb skall ha ngn millimeter mellan skivorna så de kan röra sig.
Med cc60: om du börjar med en regel mot golv eller hörn och sen sätter cc60 så kommer ju första skivan inte nå fram till regeln. Regeln kommer ju vara 120 cm från hörnet, och centrum till den blir 122,25 mm (skivan är ju 120 cm). Alltså skall centrum till andra regeln från golv/hörn vara 120cm (117,75mm till kanten). Glöm inte heller att osb skall ha ngn millimeter mellan skivorna så de kan röra sig.