I
isolde: Ett par minusgrader gör inget. Fixet skyddas från frost av cellplasten.
8 svar · 11,9k läst
·
N
nombz: Hmm, det tänkte jag inte på. Tja, det är ganska stort. runt 70kvm som fortfarande blir krypgrund med kanske medelhöjd på 1,3m. Väggen som skall isoleras är 1,7m hög och ca 7m bred. Cellplast kanske är en ide, vore ju enkelt att limma på sådant.Trevligare att hantera än ullen också...
2 svar · 2,2k läst
N
norrbottenstorpet: Inte ovanligt att bjälklaget kan ha monterats innan väggarna som avgränsar mot kattvindarna. OM sedan bjälklagsisoleringen har sjunkit ihop lite grand, skapar det ett tomrum som drar kylan in från kattvindarna och ut på golven. OM så är fallet kan det hjälpa att borra några hål ner mot bjälklaget från kattvinden i riktning in mot rummet. Fyll sedan extra isolering här, antingen
1 svar · 3,7k läst
Robert 75
Robert 75: Mätningen visade på en fuktkvot mellan 17 och 24%. Blötast var givetvis syllen och nedre dm av väggreglar samt till viss del reglingen för fönster. Pratat med KA och planen nu är att isolera de torrare partierna.
4 svar · 8,5k läst
·
B
blygarn: Hej! Har en nybyggd SMV Kalmar som jag ska isolera vinden på. Kan ganska lite egentligen och förlitar mig på google och goda råd. Jag ska ha isolering i mellanbjälklag och på stödben, och sedan i snedtaket (takstol) upp till hanbjälklaget. Hanbjälklaget isoleras med en 4-500mm. Har börjat lite smått att sala på reglar i gavelspetsarna, men ska även köpa hem material för att göra
0 svar · 2,9k läst
N
Nortonlight: Hejsan har köpt ett hus med oinredd kallkällare. Håller på att renovera uppe, och har kommit till att lägga in ett massivt ekgolv som jag köpt från ett slott i skåne. Tanken är att jag ska lägga in vattenburen golvvärme när jag ändå är igång då jag har bergvärme. Har precis brytit genom golvet ner till mellan bjälklaget och allt ser super fint och torrt ut. Men det är spån,
0 svar · 2,7k läst
D
dymlingen: [citat] Usch, 13000kr/månad låter jobbigt. Det verkar som värmepumpen i detta hus går billigare, men jag vet ju inte vad de har haft för temperatur inne. Mätte upp väggarna till 55cm, men jag vet fortfarande inte vad som finns inuti. Kanske kan det vara tre rader med tegel och spalter imellan. Som Pelpet #6 skriver så är ju taket viktigt.På en del av vinden går det bra att blåsa in
7 svar · 3,1k läst
R
rehn: För kolla var det "drar" kan man sätta på köksfläkten, eller annat utsug, på max, ett par timmar en kall dag. Då syns "draghålen" som kalla "gardiner" utefter fönster och andra läckor. Eller om man inte har köksfläckt brukar det synas rätt bra på husets vindsida när det blåser. På vinden kan man kolla var det läcker upp varmluft. För att får bättre koll på blanka ytors
3 svar · 3,9k läst
Ö
öringen: Vi har det likadant i vårt hus. (1800talet) Problemet är ju att det bildas ett kallras under skåpen som vätter mot ytterväggar då inte värmen kommer dit. Värst är det där det är fönster över bänkskåpen. Vi kommer snart att byta skåp och då kommer jag ställa skåpen på ben och ha öppet in under. Du kan ju dessutom börja med att kolla om det finns någon golvlist mot väggen
1 svar · 10,6k läst
Z
zollax: Tack för snabbt svar! Var så jag tänkte oxå men ville vara säker :)
2 svar · 2,7k läst
H
SBH: vad för isolering har du tänkt använda?
9 svar · 8,8k läst
T
thomasx: Sorry, jag kanske var lite otydlig, här kommer lite mer. Mitt förslag är att du isolerar mot yttertaket uppe på vinden genom att spruta på Polyuretan från insidan. Det är lite samma spår som din fru är inne på som jag uppfattat det, för att få en varmare vind. Poluyretan som du sprutisolerar med så som jag föreslår är lämpligen med slutna celler och alltså diffusionstät
3 svar · 1,7k läst
V
Vante: kolla in http://www.epscement.com//general/documents/pdf/Typbeskrivning_generell.pdf
1 svar · 3,5k läst
Larsa
Larsa: Tyvärr behöver du nog bryta upp golvet. Annars är risken att kalluft blåser därunder och tilläggsisoleringen blir verkningslös.
7 svar · 3,3k läst
H
henrico: Hehe, lysande slutsatser gott folk! Verkar som det inte blir ett helt omöjligt projekt ändå... Ja, jag tänkte köra utan luftspalt. Konstruktionen blir alltså sett utifrån, med befintliga materiel: - Takplåt - Läkt - Spåntak, gammalt friskt - Takrote, glest placerad Och, nya materiel: - Vindfolie - Ekofiber 120mm - Fuktspär/Plast - Panel, typ Rough eller Baseco eller helt enkelt
10 svar · 5,8k läst
A
andersmc: Hej och välkommen. Det du frågar efter går att lösa på väldigt många sätt. Om du vill ha mer konkreta tips så komplettera med bilder och ritningar.
1 svar · 1,9k läst
T
TobiasGren: Jag väcker liv i tråden, eller jag försöker :) Jag skulle gärna läsa någon oberoende analys gällande ovannämnda -alternativa- isoleringsmaterial. Jag har tagit del av de olika producenternas hemsidor och det låter "grymt", då bortsett från priserna... men,men oberoende nej! Är det någon som kan guida mig till någon ytterligare information, information som då inte kommer direkt
2 svar · 3,1k läst
T
TobiasGren: Grymt snyggt :)
14 svar · 14,3k läst
·
B
beniblasnok: De är nybygge, ett garage så är ju lätt att komma åt. Inget innertak uppe än så! Kan man använda oljebehandlad masonit? Spelar de någon roll vilken sida jag har inåt och utåt? Plastar man taket eller väggarna först? Har det någon betydelse om man plastar nu och kör på värmen nästa höst? Mycket frågor! Tacksamm för svar
37 svar · 20,2k läst
·
Michael86
Michael86: Så länge putsen är hel och fin. Ligger säkert någon form av förhydringspapp innan isolering!
3 svar · 1,5k läst
Elkludde
Elkludde: [citat] jaha i mitt fall var det iaf ett krav med helisolerat från innertak o upp vilket är det vanligaste men TS har ju helisolerat hela vägen så tillvida är det OK
25 svar · 8,2k läst
·
K
krilon: Javisst blir det luftspalt! Det är lite roligt med den befintliga lösningen, det är en entums panel spikad direkt på takstolarna och ingen isolering... Frånvaron av isolering har man kompenserat med en 2,5m radiator :-D
4 svar · 3,1k läst
F
Fjelie 17: Sitter själv i ett hus från förra sekelskiftet och håller på med två nybyggda rum på ovanvåningen. jag kommer att plasta in det nya rummet och använda mineral isolering.Tjockleken lär inte bli mer än 145 ngnstans. Därefter kommer jag att lägga kutterspån som tilläggsisolering över hela vinden. Siktar på ca 300mm. Så vi verkar ha tänkt rätt lika.
8 svar · 5,3k läst
·
V
vem_jag: På fråga 3 finns det s.k. piano-skivor (http://www.isover.se/produkter/Produktvisning?id=21067) från isover som tydligen ska vara lämpade för att dämpa ljudet men om du har tex 195mm regel får du bra ljuddämpning med vanligt isolering.
1 svar · 1,6k läst
T
Tellan83: Ska isolera bakom träpanelen i garderoberna. Har nu rivit ner träpanelen och det ser ut som på bilden. Tanken jag har är att regla upp en bit in och och lägga masonit och sedan isolering och på med träpanel igen. Kommer att ha en luftspalt bakom som går upp mot vinden, men någon som vet hur stor luftspalt man ska helst? Desto högre upp man kommer desto mindre kommer luftspalten att bli.
0 svar · 1,5k läst
·
Blindnit
Blindnit: Bikakor isolerar väl litegrann i alla fall så helt oisolerat var det inte då :-)
3 svar · 1,9k läst
bullerberga
bullerberga: Oki smart att rulla upp och lägga isolerings skivorna under det har jag inte tänkt på. Tack för tipset. Med vänlig hälsning, bullerberga
4 svar · 1,2k läst
S
snickjon: Har två funderingar; 1. I källaren så finns det en o grävd del som har torpargrund. Det är murat med "leca". Nu tänkte jag limma fast EPS skivor på varma sidan som tillägg. Funkar det? Det är torrt klimat i källaren. Skall dränera om huset i vår, podrän/isodrän. Kommer inte isolera inne i kryp grunden, eller utanför. Sänker temperaturen i torpar grunden, inte bra, ev lite kallare
0 svar · 1,4k läst
M
misternils: Tack för hjälpen!! Då vet jag.!
5 svar · 2,6k läst
·
C
corre: Jag tänker mest på risken för att en daggpunkt landar i närheten av spånet som inte tål fukt. 170mm är ju inte fy skam heller ;) (vad jag har idag) Tillfälligt borde det inte vara något problem. Jag förutsätter att du håller lite tempo och fixar isoleringen under vintern då :)
3 svar · 970 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.