Isolering
Jösse99: Det är ca 1,50m ner till marken under huset och det har inte varit några fuktproblem. Lite golvkallt har det varit och kan väl förklaras iof av sågspånet som inte ligger ända upp mot golvbrädorna. I bottten kutterspån.
erraboy: [SUP]Hejsan alla glada. Sitter i idag i ett hus från 1966 på västkusten och tänkte isolera kall vinden och även isolera vinden längst upp på huset som jag inte vet vad den kallas ??? Får ta stegen upp och gå igenom en lucka för att komma ner där. Frågan är får man isolera en kall vind ? Kall vinden ser ut som nedan [/SUP]http://www.ladda-upp.se/bilder/yzgrpabysqcgd/ Tips och råd
sukke2k: [citat] Ja om du inte gör det så får ju tilläggsisoleringen ingen effekt var det jag menade. Jag hade ingen luftspalt så det var inte nödvändigt för mig.
Finnen: Fuktspärr i timmervägg? Om bara ytterväggen är någorlunda tät så att vatten inte rinner in och det är självdrag i huset så skulle jag skippa plasten och isolera direkt mot timret och därefter gipsa innerväggen. Har du mekanisk ventilation (sug) med nya täta fönster så kanske plasten vore på sin plats. plast är ju en relativt ny uppfinning och de gamla husen fungerade ju bra utan
Kristian_73: Ok, vad bra! Vad du menar är 2/3 delar isolering dikt mot brädorna, ett pappskikt å sen ett sista lager isolering mot innertak typ? Men då måste jag låta den nya pappen på nya råspånten gå över nocken då eller? För att inte riskera att väta rinner ner i luftspalten? Att i så fall göra avluftshål i råspånten uppe vid nocken ca 20 - 30 cm ner?
Crank: Ska fixa en bra lampa och ta mig ner dit i helgen för att kolla vad som finns där nere och hur det ser ut. Men när jag öppnar luckan och skickar ner min luftfuktighetsmätare så hör jag ett susande ljud, kanske är det en avfuktare som står där nere och kanske är det den som är energiboven. Jag har nämligen en konstant energiförbrukning på 1.6kw när värme, belysning mm är
verktygsgurun: Den nya isoleringen kommer inte att hjälpa fullt ut då det kommer att dra kallt i den gamla luftspalten. Riv panelen men riv bara en sida åt gången så du inte står där med all panel borttagen och en blottad vägg. Diffusionsspärr skall man inte ha om inte huset är uppvärmt året runt. Isover har dock kommit med en diffusionsduk (funnits i Tyskland i 10 år) som skall på något sätt
rickardk: Ok. Att glasfibrer inte har samma egenskaper som asbets tror jag att dom flesta vet. Den som skrev inlägget (som nu är borttaget) ville nog sälja nåt... Tack för svaret! Jag lät bli att tilläggsisolera ytterligare då min bedömning är att den yttre isoleringen gör gott, samt att OSBn+gipsen har tillräcklig isolerande verkan för att rummet ska bli behagligt.
Boci: Hej, Har någon en bra uppskattning vad det kostar att tilläggsisolera per m2 in och/eller utvändigt? Jag funderar på bästa lösningen men "there's a jungle out there"... Man ofta bara hör hur mycket sparar man, men jag vill gärna jämföra typ EPS, Stenull, m.m.? Vad kan man t.ex. räkna med arbetstider och kostnader per m2 för EPS/putsad-nätad stenullskivor? Tack för hjälpen ;-)
Bartek: Inga tankar? Om vi bortser från att det är båleväggar och ser på det som vanliga väggar? Hur ska jag isolera och behöver jag oroa mig för att träet kommer vara kallare än vad det varit? Tacksam för era funderingar
stodd: Hej, Kom ni fram till något beslut om denna spray isoleringsmetod? Har troligtvis pratat med samma företag som dig om just detta. [citat]
Stew: Hej, Har du kollat denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/isolering/183409-tillaggsisolera-tegelhus-inifran.html Verkar ha liknande frågor som dig. Återkom med mer frågor om du inte hittar svar :) Mvh Stefan
anders07: Vi hade en energi-besiktning på vårt lättbetong/betong hus och där räknade de på tilläggsisolering. Vi har bra isolering i vind så där fanns inga anmärkningar. Vi har 30 cm blå-lättbetongblock i väggarna som är putsat ut- och in-vändigt och dränerat med Platon i suterrängdelen på utsidan. Betongväggarna har en skalmur av hårdbränt tegel och 10 cm mineralull mellan betongvägg
ArvCop: Mun erfarenhet är att frigolit suger rejält med fukt (och då inte issolerar när den blir fuktmättad) när det ligger diktan mot jord utan kapitalärbrytande skikt.. (Grus) Men jag är ingen expert på området, talar bara från egen erfarenhet där det sällan blir bra att gräva ner varnliga frigolitskivor i marken (utan kapitalärbrytande lager) (Ser att du skrev cellplast, du kanske inte
Cujo: [citat] http://www.byggahus.se/forum/isolering/93592-varfor-inte-polyuretan-skum.html
ArvCop: Kommenterar detta själv då jag frågade en konstruktör vad han tyckte på Bygghandeln. Han föreslog att det bästa är att sala på takstolarna med 220x45 reglar och sedan skruva 45x45 reglar tvärs över dem, därefter täckväv och glespanel. Han hade erfarenhet av att lösullen inte ville komma åt ordentligt överallt när man byggde reglarna korsvis och de var av för grova dimensioner
Hålta: Kan man limma EPS skivor rakt på en LECA vägg och få det både lufttätt och bra isolering utan att använda något annat fästelement typ skruv mm ? Vilket lim kan användas? Helst vill man i samma moment få lufttäta stötfogar ... tänkte 200 mm 100+100mm eller hur gör man och vilken kvalitet behöver man?
famholmsten: Tack, Det blir nog så att panelen åker ner. och nya liggande reglar utvändigt. Men vad fyller man dom övriga 10-15cm vägg med? Ska man försöka få in något stående där kanske? Och sen plyfa/gips innanför. Eftersom huset kanske inte alltid kommer att vara varmt så ska man väl inte ha någon plast i väggarna? Med nya liggande reglar utanpå och stående så gott det går innanför,
SBH: man kan borra hål och spruta in fogskum. det har funkat för mig
Oldboy: När vi renoverade vardagsrummet så satte vi upp 12 mm plyfa utanpå gipsen. Jag trodde att det skulle kunna hjälpa till att dämpa ljudet från vardagsrummet in till sovrummet jämte, men vi märkte ingen skillnad alls. Vill någon titta på en sen film t ex, och den andre sova, då är det fortfarande hörlurar som gäller.
chillberg: Om det är golvvärme på plan 2 kan det vara nödvändigt beroende på vilket golv man har lagt. Vissa byggare lägger även plast där för att få ett bättre klimat under byggtiden. Jag som jobbar som elektriker tycker det är bra då jag gör många installationer där och slipper då mycket damm och spån.
etiol: Eftersom du kan komma in i dessa utrymmen så skall du isolera från det hållet för då gör det bäst nytta ... [bild] förmodligen ser det ut så här hos dig och det är in under väggen som du skall kolla om det är tillräckligt med isolering får det en chans att blåsa in luft där, så får du kalla golv och sedan utanför väggen på kattvinden kan du lägga extra isolering...mot
JAK2011: Hittade en sida, http://www.spu-isolering.se/vintti-iita-se , detta ser ju klart intressant ut! Dessutom verkar konstruktionen bli näst intill helt tät utan att ta upp för mkt yta. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av denna isoleringstyp? Min byggare är lite skeptisk...
Dea_34: Det var mineralull och vad jag kunnat läsa verkar det helt OK. /Dea
thomas33: På 50- o 60-talet använde man ingen ångspärr i väggarna, mer än tjärpapp som knappast är tät. Därför hade det inte gjort någon nytta om snickaren satt lite plast på den lilla yta där fönstret satt.
etiol: ventilationsgaller med stormskydd kostar 50:- på Biltema du får ett bättre luftflöde även om det inte blåser.. finns också hos välsorterad bygghandlare fast till andra priser.. Eti..
BMW fahrer: Var det inte Boverket som gjorde en sån studie kring 1987-1993 ngt? Har för mig att tv-programmet Plus tog upp detta med tilläggsisolering på tidigt 90-tal var man också visade en del typ-exempel - eller minns jag fel? Svensk Byggtjänst hade flertal informationsmaterial i vilka man visade på olika former av skador vid felaktig tilläggsisolering - bladdrade i dem på butiken på
SwiftD: 1. Ja, diffusionsöppen vinskydd både ovan och under isolering. 2. Jag vill gärna kunna skjuta lite på takbytet. Det är sjukt dyrt, 250kvm på ett plan och taklutning på 45 grader. Vet inte om jag vågar göra det själv, just pga taklutningen. Merkostnaden är runt 22500kr i isolering och kanske 10000kr i material (grövre dimensioner). På 8 år så är det 4000kr mer per år, det kan nog
Atom: Står inte i pärmen. Men visst kan jag fråga Myresjöhus. Hoppades bara på att någon vet.