N
Hej.
Har läst några trådar om detta men blir inte klokare för det...:x

Garaget är ca 50kvm, uppmurat i 300 mm leca i en vägg 250 mm i de 3 andra. Gjuten platta med 300 EPS och isolerade kantelement. (Vattenvärmeslingor ingjutna)
Tanken är att det ska bli väl-isolerat under givna förutsättningar.Vill isolera på utsidan. tänkte ha OSB + gips x 2 på insidan,
När vädret blir lite bättre är det tänkt att alla väggar ska slammas, men sen då ?
300-väggen ska motfyllas de tre andra kan ska ha stående lockpanel eller liknande.
50mm eps med 5mm luftspalt ? eller 100 ? hur fäster man isåfall panelen utan köldbryggor ?
Västkustskivor ?
Han som hjälper till är lite "old school" och är skeptisk mot alla metoder som är nyare är 20 år...:rolleyes:

Vad är anledningen till att du tänkt slamma väggarna om du sen ska täcka över dom ?

Sen skriver du eps med 5mm luftspalt, menar du luftspalt mellan leca och eps?

Ska du ha OSB och dubbelgips bara för att lättare kunna hänga upp saker?
Annars skulle jag hellre ha putsade väggar inne i garaget och slippa merkostnaden för OSB, Gips, Skruv och spackel mm. Bättre brandklass får du ju inte än ren putsvägg.

Tänk på ev. dränering och fuktvandring också om marknivån kommer över grundsulan...
Du måste först se till att du får avrinning från väggen mot grunden om grunden sticker ut. Sen ska man väl ha på kallasfalt eller annat membran i nedre kant (tror det var minst 30 cm upp på väggen).
Sen lägger du isolering (cellplast) mot väggen (limma). Det får inte förekomma springor så det finns spontad cellplast har jag sett. Sen är det bara på med ytskikt...

Vad det gäller puts/slammning har jag också läst att det ska göras innan isolering... har inte förstått varför dock...?

Tror att puts/slammning är för att Lecablock inte är helt 100% vindtäta.

Ska garaget vara garage el bostad?
Vilken temp ska det hålla?

Han som hjälper till är lite "old school" och är skeptisk mot alla metoder som är nyare är 20 år...[bild]
Accepterar han metoder utvecklade efter 2:a vk? Aj, aj, aj, en sund extrem skepticism till sådana nymodiga påfund måste hållas. ;) (Tills motsatsen är bevisad, vilket i byggbranschen bör innebära +50 års erfarenhet med gott resultat, i många byggen på många olika platser och under olika förhållanden.)

• Gilla
Öhrlund
  • Laddar…
N
orparn skrev:
Vad är anledningen till att du tänkt slamma väggarna om du sen ska täcka över dom ?

Sen skriver du eps med 5mm luftspalt, menar du luftspalt mellan leca och eps?

Ska du ha OSB och dubbelgips bara för att lättare kunna hänga upp saker?
Annars skulle jag hellre ha putsade väggar inne i garaget och slippa merkostnaden för OSB, Gips, Skruv och spackel mm. Bättre brandklass får du ju inte än ren putsvägg.
Hej. Tack för svaret.
Slammningen skulle täta väggen mot drag och blås var det tänkt.
Luftspalten behöver vara så tunn som möjligt men fortfarande på säkra sidan. 5 mm ? Ska vara mellan lecan/putsen och EPSen.
OSB + Gips för att kunna hänga upp saker, Kan tänka mig puts ochså, men blir det inte kondens inne i Lecan då ?(med slamm/puts även på utsidan)

N
anders07 skrev:
Tänk på ev. dränering och fuktvandring också om marknivån kommer över grundsulan...
Du måste först se till att du får avrinning från väggen mot grunden om grunden sticker ut. Sen ska man väl ha på kallasfalt eller annat membran i nedre kant (tror det var minst 30 cm upp på väggen).
Sen lägger du isolering (cellplast) mot väggen (limma). Det får inte förekomma springor så det finns spontad cellplast har jag sett. Sen är det bara på med ytskikt...

Vad det gäller puts/slammning har jag också läst att det ska göras innan isolering... har inte förstått varför dock...?
Tack för svaret:
Väggen som ska motfyllas kommer att dräneras efter konstens alla regler.
Bottenplattan ligger kant i kant med Lecamuren, så där kan inget vatten samlas.
Kan man verkligen limma EPSen direkt på den slammade lecan ? hade ju underlättat, men riskerar man inte fukt/kondens i muren då ?
Spontad EPS känner jag igen, låter som en bra idé

N
Tackar.
Ja precis, slammar för att få "tätt"
Garaget ska vara ett hobbygarage = bruksbilar, gräsklippar,cyklar utemöbler och annat trams är portförbjudna !

Oldschool-gubben har som tur är en hel del lite mer uppdaterade bekanta i branchen : )

nova383 skrev:
Slammningen skulle täta väggen mot drag och blås var det tänkt.
Luftspalten behöver vara så tunn som möjligt men fortfarande på säkra sidan. 5 mm ? Ska vara mellan lecan/putsen och EPSen.
Ska luftspalten vara "tät" i botten och toppen av konstruktionen eller vill du ha luftcirkulation där? Om du ska ha "ventilation" i luftspalten blir väl effekten av att isolera utanför den väldigt begränsad? Om du har en ång-genomsläpplig frigolitskiva limmad på Lecan och därefter luftspalt och panel skulle det inte fungera? Har sett att det finns lim som ser ut som cement som används för att montera den typen av cellplastskivor.
Kan förstå att man kan behöva slamma för tätning på vissa delar av Lecan (främst längst ner och längst upp) men att putsa "mot drag och blåst" och sen tillåta luftväxling mellan putsen och nästa lager isolering känns för mig fel.:confused:
Det finns ju lecablock som har cellplasten i ett mittenskikt inne i blocken och det fungerar ju :)
Har själv haft funderingar på att bygga ett garage med leca och då har jag velat mellan att köra med färdigisolerad leca med puts på båda sidorna alternativt vanlig leca, cellplastskivor, spikreglar och panel på utsidan.

Luftspalt mellan Leca och frigolit förtar väl det mesta av poängen med att "tilläggsisolera" Lecaväggen?

Kondens i putsade Lecablock har jag aldrig hört talas om?

Seriöst med renodlat hobbybilsgarage. :thumbup: Med tanke på din signatur, är det jänkebilar som gäller?

N
Är det mer riktigt att limma EPS rakt på så är ingen gladare än mig ! Är det sen ingen risk för kondens i lecan med puts på båda sidor så är ju saken klar
Yes. 2 Novor just nu. En busig 75a Nascar-stuk en 70a med bigblock:).

För säkerhets skull inhämta fler synpunkter än mina. Jag är ingen expert på detta. :|

Du kan också Googla på EPS och användningsområden, el tilläggsisolering & EPS t ex, och se om det dyker upp användningsområden och anvisningar etc.

Jag vet inte vad kravet på "ånggenomsläpplighet" är för en sådan skiva på yttervägg men det måste ju gå att få reda på. Jag har läst mig till att det finns många olika sorts EPS/frigolit som alla har olika egenskaper. Jag lägger in några länkar här och jag tycker du bör kontakta några tillverkare för att höra vad dom anser :)
Men jag skulle själv aldrig lägga pengar på en isolering utanpå en ventilerad luftspalt.
I den villa min Mor o Far byggde 1962 var hela källaren (murad lättbetong) invändigt isolerad med ca 50mm frigolit (lär ha varit ganska nytt att använda som husisolering då). Frigoliten var sedan putsad på insidan och det var aldrig några problem med det källarklimatet.

http://www.thermisol.se/pdf/SPS_ och_EPS_cellplast.pdf
http://www.thermisol.se
http://www.accell.se/produkter/

Den här firman kanske har något bra tips på hur du kan fästa spikreglar utanpå isoleringen: http://www.infastningardirekt.se/

Lycka till !

Kan man limma EPS skivor rakt på en LECA vägg och få det både lufttätt och bra isolering utan att använda något annat fästelement typ skruv mm ? Vilket lim kan användas? Helst vill man i samma moment få lufttäta stötfogar ...
tänkte 200 mm 100+100mm eller hur gör man och vilken kvalitet behöver man?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.