larsbj skrev:
Det fungerar bra att sätta osbn stående med förskjutna skarvar mot gipsen.
Och mitt tips om 117,75mm behöver du inte bry dig om om du gör så :-)

Larsa skrev:
Och mitt tips om 117,75mm behöver du inte bry dig om om du gör så :-)
Nej det är en fördel, man slipper också skära isolering till dom facken. Annars är det viktigt att tänka på det måttet när man reglar för enkelgips eller utv gips.

• Ledsen
boper1
  • Laddar…
Liggande OSB, stående gips.
Dra upp den nedersta 45x45'an 45mm, lägg en remsa isolering längst ned.
Detta bryter köldbryggan, och golvsockeln fäster i OSB'n.

JOW skrev:
Liggande OSB, stående gips.
Dra upp den nedersta 45x45'an 45mm, lägg en remsa isolering längst ned.
Detta bryter köldbryggan, och golvsockeln fäster i OSB'n.
Lång tråd det här blev...
För att krångla till det ytterligare då:
Jag har 2500 takhöjd. OSB finns (framförallt) i 2440x1197.
Min första tanke var ju att ha stående reglar, fästa en tunn remsa OSB (ca 5cm) längst ner och sen "ställa" en fullskiva ovanpå denna, tyckte det verkade smidigt.
Men med liggande reglar blir det kanske lite struligt med skarven? Hade varit skönt kunna köra med två fulla skivor, men det blir svårare att fästa den sista tunna remsan. Vågar jag köra den nedersta regeln 1dm upp och endast fästa remsan på översidan (ostadigt?) eller behöver jag två?
Blev lite rörigt, men hoppas ni förstår dilemmat med 1200 bredd på skivorna och 2500 i tak...

Nu har jag tänkt på detta under natten. Blir det inte struligare med el-dragningen med liggande reglar? I princip alla mina eldragningar kommer komma från taket ner mot uttag och brytare. Hade jag kört med stående så hade dragningen bara gått längs med en regel från taket och ner, nu känns det som att jag måste borra genom varje regel överallt där det ska dras el?

Edit: Eller är det ok att eldragningen går innanför sista isoleringslagret?

Redigerat:
Det blir för sladdrigt. Börja med hel skiva längst ned, remsa högst upp.

Du behöver inte gå från takdosan till alla uttag, utan gå ned till ett, därefter vidare till nästa osv.
Jacka ur eller borra för el i den översta regeln (vilket du måste göra oavsett om du kör liggande eller stående skivor).

Innerhörn kortlar du i 2st 17x95 råspont eller liknande som är fäst i varandra i vinkel, eller plåtvinkel för att få ett stabilt hörn som inte sviktar/spricker. Då får man dit slang och isolering med...

Innerväggar stående OSB dra av 2,25cm på cc på första skivan, förskjuten skarv på gips.
Remsa uppe eller nere spelar ingen roll.

Har för mig det finns tunna plåtvinklar du sätter i hörnen innan du skruvar gipsen så syr man ihop hörnen bra. Du behöver inte skruva fast dessa utan de fastnar när du skruvar gipsen utanför OSB. På en del byggen går man från OSB o kör plyfa istället, håller bättre. Ett alternativ är råspont, bakom köksinredning mm.

Jag ska låta plasten som ligger mot 195 lagret gå ner en bit på golvet som får skydda 45x45 regeln, OSB samt gipsen mot betongen.

El löser sig med liggande 45x45 på så vis att du trycker in elrören någon cm i 195 partiet utan att skada plasten när du ska förbi en liggande 45x45. Enkelt att lägga dessa bakom 45x45 alltså när du ska gå upp och ner ett "fack". Liggenade 45x45 absolut, man bygger så idag. Kallas "installationsskikt"

Överlag blir väggarna väldigt stabila med denna metod med osb samt gips.

Du ställer alltså i en tunn vinklad plåt i hörnen mellan OSB och gips och sedan skruvar du gipsen i hörnet så sitter det kanon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.