Jag håller på att fixa med isoleringen i snedtaket. Huset är från 1930 så det är sågspån blandat med lite annat udda. En sak som jag dock inte förstår är alla bönor jag hittar utspridda lite här och där. Vanliga torkade bruna bönor som ligger en och en på olika ställen. Finns det en tanke med dessa?

Gissade först på att det skulle vara en indikering för fukt eftersom de börjar gro då men det betyder ju att man varit tvungen att bryta upp väggen alt. tappa ur allt sågspån för att se detta. Kan tillägga att dessa bönor inte finns i golvisoleringen.

Någon som har sett detta innan?

Hört talats om möss? :D
Jag hittade en massa solrosfrön i vindsisoleringen medan jag höll på att bygga. Det var från fågelbordet och mössenhade bemödat sig med att bära dit dem.

Hej, jo jag fick det svaret på ett annat forum och det är ju ett alternativ. Men jag tror inte det är möss eller annat djur då bönorna inte ligger samlade utan utspridda helt på måfå en och en samt i all spån jag hittills sugit ut. Hunnit tömma ut snart 2 kubik. Finns inga tecken på gångar, eller kollapsade såna, avföring eller bomaterial i spånet utan det är packat och tillsynes orört sågspån ända ut till takfoten.

Hittade ett bo med ca 3kg hasselnötter skal uppe på en vind i en stuga. Dåligt isolervärde på det men mössen hade nog haft det bra.

Kan ha varit att sågspånet varit "kontaminerat" från början, av någon okänd anledning. Kanske transport el lagring där det tidigare funnits bönor.
Annars var det inte ovanligt med sädförvaring på loftet, om det varit ett torp el bondgård med lite mark och egen odling. Bör ha fungerat med bönor också.

Kan ha varit att sågspånet varit "kontaminerat" från början, av någon okänd anledning. Kanske transport el lagring där det tidigare funnits bönor.
Annars var det inte ovanligt med sädförvaring på loftet, om det varit ett torp el bondgård med lite mark och egen odling. Bör ha fungerat med bönor också.
Låter rimligt då detta var enda huset på en stor markbit i flera årtionden innan det styckades av och blev villaområde. Vet att tidigare ägaren pratade om fruktträdgårdar bl.a.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.