Hej!
Ska byta tak till sommarn å tänkt lägga nytt på det gamla och isolera för att ha öppet mot nock invändigt. Tänkt lägga 2"x2" på varje takstol ovanpå det gamla taket å behålla gamla pappen, sen lägga ny råspånt på reglarna för att dels kunna förlänga takutsprånget men sen även för att få en luftspalt så att jag kan isolera dikt emot det gamla taket å på så vis kunna öppna upp mot taknock. Frågan är om det är rätt? Antar att jag i så fall måste lägga papp över den gamla nocken för att hålla tätt eller bygger jag in fukt då? Det nya taket kommer att vara öppet på så vis att det vädrar ut under nockpannan som på det gamla.
någon som kan bekräfta att det är rätt eller fel eller om jag behöver tänka på nått?

Det är ett fel, du får inte låta den gamla pappen ligga kvar, den hindrar då luftspaltens funktion i att vädra ut inifrån kommande fuktig luft, som istället stannar innanför pappen och riskerar röta råsponten. Pappen kommer funka som ångspärr, och den ska du ha innan för minst 2/3 av isoleringen. I övrigt bör du kunna göra som du beskriver.

Överväg isolera med polyuretan, riktigt bra för denna typ av isolering, och den blir tät också. Har gjort det själv.

Ok, vad bra! Vad du menar är 2/3 delar isolering dikt mot brädorna, ett pappskikt å sen ett sista lager isolering mot innertak typ? Men då måste jag låta den nya pappen på nya råspånten gå över nocken då eller? För att inte riskera att väta rinner ner i luftspalten? Att i så fall göra avluftshål i råspånten uppe vid nocken ca 20 - 30 cm ner?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.