1 773 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Tilläggsisolera trävägg
Hej!
Har ett trähus från 30-talet där jag till att börja med har rivit ner den gamla invändiga panelen och har nu tänkt mig att regla upp och sätta OSB+gips. Nu till frågan, går det att sätta ett lager glasull när man ändå är i farten? Behöver jag i så fall sätta byggplast också?
Väggen är för övrigt också tilläggsisolerad utifrån på 80-talet när man satte plåtfasad.
Tack för svar!
Har ett trähus från 30-talet där jag till att börja med har rivit ner den gamla invändiga panelen och har nu tänkt mig att regla upp och sätta OSB+gips. Nu till frågan, går det att sätta ett lager glasull när man ändå är i farten? Behöver jag i så fall sätta byggplast också?
Väggen är för övrigt också tilläggsisolerad utifrån på 80-talet när man satte plåtfasad.
Tack för svar!
Konstigt inlägg, säljer du isolering?RFC skrev:
Glasull är inte lika farligt som asbest. Asbest är mycket små fibrer som är så spetsiga att då kroppen försöker "ta upp dem" så går det inte då de punkterar med sin vassa spets. Glas har inte samma egenskaper.....
Men till frågan om isolering så finns det inget entydigt rätt eller fel. Att ändra förutsättningarna i en tidigare konstruktion är riskfyllt... I gamla hus är diffusionsöppna isoleringar ofta lämpligast (ingen plast och organisk isolering). Men eftersom du har en utvändig tilläggsisolering så beror det ju på hur den är isolerad.
Inga svar men kanske lite input.....
Jo det finns massor av skadlig skit vi andas in och som kroppen sen måste ta om hand om genom att absorbera dem. Men att jämföra med asbests är inte rätt. Jobbar man med sten eller glasull skall man ha andningsskydd....
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Ok. Att glasfibrer inte har samma egenskaper som asbets tror jag att dom flesta vet. Den som skrev inlägget (som nu är borttaget) ville nog sälja nåt...
Tack för svaret! Jag lät bli att tilläggsisolera ytterligare då min bedömning är att den yttre isoleringen gör gott, samt att OSBn+gipsen har tillräcklig isolerande verkan för att rummet ska bli behagligt.
Tack för svaret! Jag lät bli att tilläggsisolera ytterligare då min bedömning är att den yttre isoleringen gör gott, samt att OSBn+gipsen har tillräcklig isolerande verkan för att rummet ska bli behagligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden