Isolering
KnockOnWood: Det är just det som är det svåra. Försäkra dig först om att det inte finns något golvdrag pga otätheter vid golvsocklarna. Sedan är det nog duntofflor, raggsockor och mattor som gäller :) Det är inte utan skäl som golvvärme är så populärt. Sedan är det där med kyla/värme en subjektiv upplevelse. Golv med hårda ytor upplevs alltid som kalla när man går barfota eller i
Winnerhed: Vad bra! Gasfilter behövs om man hettar upp korken, typ slipar bort den annars räcker det med P3 filter.. Men absolut viktigast är att inte få Korken på huden så använd ordentliga handskar! I övrigt så kan ni slänga korken som brännbart på sortergården. Lycka till!
T-G-B: Vilket mått ska luftspalten mellan taket och vindavledaren ha? Luftspalten som idag finns vid takfoten, kan man minska den något, den är ganska stor och har problem med att det blåser in snö där?
AndersS: Det borde räcka med totalt 250mm i taket. De flesta verkar anse att man ska vara försiktig med att isolera taket för mycket i äldre konstruktioner.
SBH: ta gärna bort masoniten. enkelt förklarat sabbar masoniten tilläggsisoleringen.
peji70: Har bytt yttertak och lagt ny kondensplast i sommar så det kan inte läka från utsidan. Har nu rivit innertaket i trapplöpet (det är där det droppar) och det är tydligt att det är kondens som frysit fast på utsidan av isoleringen och nu tinar igenom. Har även kollat om det finns frusen kondens på andra ställen - och det gör det fast inte alls lika mycket. Vid rivningen i trappen så
Martin_B: Var ju smart med inspektionslucka. Där kan man ju snabbt kolla hur konstruktionen mår. Nä men vi kör väl på detta :) Så sätter jag OSB på innerväggar och målar eller något. Inte det vackraste, men den är bra att fästa i och är billigt. Plyfa hade varit bättre att fästa i men är nästan dubbelt så dyrt, så det får räcka med OSB.
repsej: Tack allesamman för bra svar! Så får det bli, 120+120+plast+gles, sen en öl på det! // repseJ
blazern: Om jag har tänkt att värma upp det lite, vid vilken temperatur ska jag dra gränsen för plast eller inte?
Oldboy: Antar att fukten kommer från bottenvåningen. Vilket i så fall betyder att det inte är vind-/lufttätt mot nedervåningen. Detta är inget att förvånas över. Det är i det närmaste omöjligt att få i gamla hus. Det är därför det i princip alltid är bättre, enklare och billigare att använda gamla metoder och material i gamla hus. Väl packat spån är vindtätande till skillnad från
norrbottenstorpet: Nyöppnade isoleringsbalar luktar "alltid" kattpiss, men det försvinner snabbt.
Stefan N: Jag kommer göra ett liknande jobb på mina ytterväggar på övervåningen då tänkte jag göra så här. Riva gips och plast. Ny plast. Regla på med 45x45. Isolering. OSB + gips.
Matti_75: [citat] Då kan det vara så att ni har bättre ventilation av vinden så den för med sig den varma luften ut.
PCLarsson: I och med att du har kollat med värmekamera så har du säkert ett problem med isoleringen, hur du ska lösa detta på bästa sätt vet jag inte. Dock är det som jag försökte beskriva kanske inte hela sanningen till problemet. Bor i Stockholm själv och minns att jag var uppe på garagetaket och skottade även förra året, dock kom snön lite senare och det var inte heller lika kallt som de
Martin_B: Kan tillägga att värma syllpappen vid vecket gör man för att det inte skall bli små sprickor i materialet just vid vecket. För när det blir det så kan fukt tränga in genom pappen. Värmer man den så blir den följsam och spricker heller inte vid dessa skarpa vikningar man gör. Räcker att värma så den blir ordentligt ljummen och mjuk, aldrig så mycket så den börjar "smälta". Du
charta77: Lägg ut något på golvet, plast eller kartong och efter en tid kollar du om sweet de är fuktiga. Hur lång tid?
vectrex: Max 1/3 del innanför plasten tror jag är en tumregel. Då hamnar ju du precis på gränsen. Förutsatt att du har mekanisk ventilation och ett rejält undertryck så är det nog ingen fara!
vojma: Nej man kanske inte märker det med blotta ögat men det är trots allt utrymme motsvarande ett litet rum/stor garderob som försvinner.
Mats: Byggahus är inte till för andra ska lösa läxuppgifter. Ämnet stängs /Mats Moderator
KnockOnWood: Lite mineralull, och så en luft- och fukttät skiva på insidan som du målar. Men om du vill göra det enkelt så köp en förpackning/sprayburk med fogskum och fyll hålet. Det både isolerar och tätar mot luft och fukt. En bit masonit på insidan och kanske utsidan också kan agera "gjutform" Tänk på att skummet expanderar, så överfyll inte!
Alva10: oj menade givetvis grafit :) Vad är vanligt att använda som ytskikt? vet att de finns någon skiva som ser ut som sten som kallas steni skiva?
Alfredo: [citat] I princip allt som inte är frostkänsligt. Med andra ord passar inte exempelvis målarfärg i detta förråd. Gräsklippare, verktyg och liknande går utmärkt. Det mesta annat också som man exempelvis normalt har i en sommarstuga som kallställs på vintern.
gaia: hushörn är kända som köldbryggor och mest utsatt blir då hörn uppe mot kalvind. Om vinden blåser kan nedkylningen bli större. gaia
Lindian: Hej AndyC. Hur gjorde du med vinden? tog du bort spånet? har precis samma förutsättningar som dig!! /L
Micke R.: Hej! Skall färdigställa övervåningen i 1 1/5 planshuset jag bor i. Upptäckte att ångspärren inte är tät i snedtak i anslutning mot bjälklag/vägg nedervåning. Ligger bara uppvikt på bjälklaget så att man kan köra handen rakt in i lösullen. Trodde det skulle vara lätt att fixa men inser nu fakta. Vad gör man nu? Vill ändå göra det bra men det skulle kosta alldeles för mycket
Alva10: http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/isolering-gips-skivor/isolering-byggplast/cellplast-neopor-lambda-31/61013003/grey-premium-100-eps-6-pack typ denna? Ska ja limma eller använda hullingar
Stew: Hej, Det går bra. Det blr ju lite pyssel, men det blir det ju oavsett vart du väljer att sätta isolering. Här är en sökning på forumet. Finns många liknande trådar som kanske kan ge dig mer info: http://www.byggahus.se/forum/search.php?searchid=1295202 Ett tips, om du har platsbrist (max 5cm) kan vara att kolla isoleringsmatrerial med bättre isoleringsförmåga. Kolla med tex Beijers.