0
0727272720: Ventilationen i huset består av självdrag.
1 svar · 1,2k läst
C
cdaven: Tack för tipsen, det blev eltejp! En billig lösning och mycket bättre än förra vintern i alla fall! :-)
4 svar · 1,5k läst
·
I
injonil: Du behöver inte ta bort plasten någonstans, det är mer av en smaksak. Tätskikten som finns idag är såpass täta så att det inte anses vara någon fara att ha ångspärr kvar i ytterväggarna. Plasten i taket ska du absolut låta vara kvar, ja!
8 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det är nog mycket fråga om vilket material ursprungsväggen är byggd i. I ett flerfamiljshus är det väl troligen lättbetong, betong eller tegel, lite beroende på husets ålder. Om väggen är byggd i ett tungt material kanske inte en gipsskiva gör så mycket skillnad. Om du knackar i väggen och lyssnar kanske du kan bedöma vad den är byggd av. Är det en uppreglad vägg med skivor så
5 svar · 4,7k läst
G
Glenno83: Hej. Tycker att värmen försvinner väldigt fort i uterummet vi har. Är det möjligt att slänga på lite isolering i taket, och kanske under golvet, för att bevara värmen lite längre. I dagsläget är det bara takpanel och en papp (vindpapp?) som utgör innertaket sen är det en "vind" och slutligen plåttak. Om det är möjligt ska jag tänka på något speciellt eller är det bara att
0 svar · 3,5k läst
·
B
Beetleboy: Jag skulle inte tro att din ventilation förändrar så mycket, men jag har absolut inget på fötterna när jag jag uttalar mig om det ;-) Själv hade jag nog i din situation ändå lagt en ångspärr (trots att jag är en plastmotståndare) och försökt få det så tätt det bara går. I och med att du troligtvis har glasull i den yttre isoleringen så utan diffspärr kommer fukten fällas ut
3 svar · 15,2k läst
F
Fredrik Å: Problemet är att det inte räcker att ventilera med uteluft. Grundproblemet är att det pyser upp varm luft från boutrymmet. Varm luft kan bära mer vatten än kall. 99% Rh vid 0 grader innehåller mindre vatten än 55%Rh vid 25 grader.... Kolla länken nedan. Det folk brukar göra är att sätta igen all ventilation och köra en avfuktare. Frågan är om omaket med avfuktaren och
4 svar · 8,5k läst
C
CAJ: Stall och loge är sammanbyggt och har samma tak. Logen är av trä med träpanel och stallet tegel. Med panel på utsidan av stallet blir en "länga" i samma stil. På insidan vill vi ta fram det handslagna teglet på någon vägg och ha puts på de andra. Gips på insidan skulle förstöra hela karaktären. Isolering på utsidan borde även innebära att teglet på insidan fungerar som ett
3 svar · 3,6k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Men detta bör göras så att inga köldbryggor blir kvar.
5 svar · 2,6k läst
M
meskalin: Har inte tänkt hålla det uppvärmt. I de fall på vår eller höst värme kan behövas vid enstaka övernattningar blir det någon el-lösning,radiatorer eller fläktar. Har inga planer på att värma eller nyttja under vintern.
3 svar · 4,1k läst
J
JKrister: Allt beror på budget och merkostnad. Tror exemplet ovan blir lite missvisande med areorna och u-värden men tydligt exempel på matten bakom. Lite beroende på byggteknik men oftast kollar man vägg, golv och tak och missar alla köldbryggor mellan dessa ytor. Upp till 20% vilket minskar skillnaden avsevärt. Jag hade valt dyrare och bättre elementen. Mest för att när men väl uppmärksammat
3 svar · 2,4k läst
anders07
anders07: [citat] Precis, tätskiktet (precis som plasten i viss mån) gör att fukten vandrar under plasten och kan istället komma upp i väggar eller andra rum... Platon och fläkt fungerar, även lågbyggande Nivell men då börjar prislappen springa iväg...
7 svar · 2,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Hur ser takkonstruktionen ut? Dvs beskriv ett tvärsnitt av taket, med material och dimensionen. Hur mycket av takstolarna vill du se?
1 svar · 997 läst
F
Fjelie 17: Jag hade faktiskt inte ens tänkt tanken att isolera mer (bor visserligen i Skåne). Om jag skulle isolera mer hade det varit i taket, då värmen stiger. Gissar att vinden kan vara nog så avkylande hos er så det är viktigt att det inte drar.
4 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nej, ingen plast eller sånt mellan betong och cellplast. Däremot kan det vara tänkbart att sätta plast ovanpå betongplattan. Om läggningsbeskrivningen av (yt)golvet föreskriver plast bör du sätta det där för att kunna använda garanti vid ev problem. [citat] Tja, det beror väl på hur varmt du ska ha inne och vad du tycker uppvärmningen ska få kosta. Och med golvvärme ökar
4 svar · 4,5k läst
P
Plutus: Jag häftade fast ståltråd i sick-sack mellan reglarna och la mjuk glasull på tråden, golvskivan fick trycka ihop ullen som stack upp. Sedan konstfibermatta att gå på, blev bra, varmt att gå på.
3 svar · 8,9k läst
F
fezz: Hej tjo! Hur gick det med isoleringen? Jag har tänkt mig göra något liknande som du säger med: luftspalt + 70mm + 45mm + ångspärr + gips. Blev det en sådan lösning? och isf blev det bra? Jag vet att det rekommenderas mer isolering, men precis som du nämner så tar det för mycket på utrymmet. Jag funderar även på att göra denna lösning för att senare isolera taket utifrån också.
2 svar · 7,2k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Det gäller att tänka sig för innan man isolerar på vinden. http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla%20vindar.pdf
8 svar · 4,3k läst
FemTummar
FemTummar: Jo, det skulle jag förstås kunna göra... bra tips. Övriga rum har gjort mig förvirrad, därav själva tråden. Bakom masonitväggen i arbetsrummet ligger en plastfolie, det har jag sett, men om det finns i den här väggen också så ligger den väldigt långt in i väggen. Ska dock borra och kolla.
4 svar · 1,5k läst
·
J
JKHANSSON: haha snacka om att vela =) jag sätter läckt på väggen till vänster och rakt fram. sätter sedan taket efter väggarna är klara så kan det andas bakom. blir nog bra =) eller? MVH Jan
2 svar · 858 läst
P
Palle35: Hej jag har nyss köpt ett gammalt hus med en tillhörande plåtlokal/garage på ca 200m2. Den har nytt plåttak med fuktspärr under . Dom har satt Plåtväggar rakt på stående 3"6 och ingen fuktspärr eller annat imellan. Det är öppet till tak och inga innerväggar. Hur och med vad ska detta issoleeas på bästa sätt?
0 svar · 1,2k läst
O
ollemblomgren: [citat] Nog sant. [citat] Tilluftsventiler kommer som du säger installeras i alla vistelserum, Ska läsa på om Ftesh. [citat] Jag inbillar mig att jag får igen pengarna med lite plus vid försäljning, inte förr.
15 svar · 4,0k läst
N
norrbottenstorpet: Jag har isolerat en mindre vind på min bagarstuga med ekovilla. Det är varken ett farligt eller svårt jobb, men skulle absolut rekommendera att du hyr eller lånar en blåsmaskin (i mitt fall lånade byggfirman Lakkapää ut maskinen). Det blir så mycket bättre resultat om du blåser upp ekofiberullen, jämfört med om man krattar ut den, bättre fyllnad och fluffighet. Räkna dock med att
1 svar · 1,6k läst
TorpAnders
TorpAnders: [citat] Nej jag ska inte bygga om något endast byta ut ruttet yttertak och ny spån/eller annat då,,,
4 svar · 2,0k läst
K
Kurtivan: Granngården brukar sälja packad kutterspån. Där har jag köpt för att isolera med, dammar inte så mycket och volymen ökar när man tar ur det ur förpackningen.
1 svar · 1,1k läst
O
ollemblomgren: Tack HansR för att du påpekade min flummiga formulering. Frågan är nu korrigerad och ställd i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/isolering/217703-kan-en-1-1-2-plans-villa-fran-76-isoleras-till-att-anvanda-enbart-llvp.html
2 svar · 1,6k läst
A
Alva10: Det som stod på energideklaration när vi köpte huset var att vinden och källaren bör isoleras, vi sprutade in 15m3 insulsafe på vinden och sänkte förbrukningen med 2000kw/h /årdet har vi tjänat in nu efter 3 år. Huset är dränerat med platonmatta 2005 men det blev aldrig isolerat samtidigt :(, funderar på att isolera källaren då de stod i kalkylen en payoff på ca 3år. Då menade
5 svar · 2,8k läst
A
andersmc: Rent generellt kan man säga att vindskyddspappen hör till det förgångna. Den används bara i undantagsfall. Använd i stället vindskyddsväven, som är mycket, mycket bättre.
5 svar · 4,7k läst
K
kaka84: Jag har för mig att LK rekommenderar fulla bjälklag.
9 svar · 6,7k läst
nino
nino: Det är väl inte jättebra med trä mot betong, fast i ditt fall så har du ju ingen tillskjutande fukt hur stora ytor är det? ett alt vore ju att sopa ur allt, gjuta upp med EPScement, flytspackla och lägga golv kostar endel men tidsåtgången är nog betydligt mindre än att regla om och lägga spån ett annat alt vore att riva ur allt, flytspackla med ett finspackel så det blir plant, sen
1 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.