Vi har ett enplans trähus med källare från 1954 med ca 11 cm tjocka ytterväggar. Ca 40mm av ytterväggen består av en slags wellpappsisolering, annars bara virke rakt igenom. Träfiberskiva både på insidan och på utsidan bakom lockläktpanelen.
Nu ska vi ta bort lockläkten, spika liggande 45x45 på gamla panelbrädorna, isolera, sätta vindpapp, spika upp 10mm spikläkt och sen 22x145 på det och lockläkt över skarvarna.

Frågan är nu om vi ska använda vanlig isolering eller linisolering och/eller om vi ska täta invändigt med ångspärr samtidigt som vi gipsar väggarna på insidan. På kallvinden ligger ca 60cm kutterspån utan ångspärr på varma sidan om vindsbjälklaget.

Alltså: Är det risk för kondens av fukt i isoleringen som vi tilläggsisolerar ytterväggarna med?
 
Ventilationen i huset består av självdrag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.